Danica Patrick to dokázala vyhrála v Japonsku!
Japan Indy 300 - výsledky a průběh závodu
I třetí letošní závod série IndyCar se stejně jako ten druhý zapíše do historických tabulek. Tentokrát však ještě výrazněji, neboť dnes získala Danica Patrick historické první vítězství ženy ve vrcholové okruhové závodní sérii. Ve strhujícím závěru, kdy díky vývoji závodu o mnohém rozhodla zvolená palivová strategie, dokázala Danica zůstat na trati až do finiše a ještě překonat dvě kola před koncem vedoucího Helia Castronevese.
Závod začal nešťastně pro Marca Andrettiho, který na studených pneumatikách nezvládl první zatáčku po startu a jeho vystoupení vJaponsku tak skončilo jen několik set metrů od satrtu na ochrané zdi. Začátek závodu tak proběhl pod žlutou vlajkou. Okamžitě po restartu šel znovu do vedení Helio Castroneves a brzy si vypracoval slušný náskok na skupinku pronásledovatelů, kterou vedli oba piloti Chipa Ganassiho a Tony Kanaan. Danica Patrick bojovala v první části závodu s nedotáčivým vozem a pohybovala se v druhé polovině první desítky startovního pole.
První kolo, první zatáčka a konec pro Marca Andrettiho
První zastávky v boxech začaly sice pod zelenou vlajkou, ale brzy poté, co pro palivo zajeli první jezdci, kolidoval ve čtvrté zatáčce se zdí Marty Roth. Tony Kanaan a Hideki Mutoh, kteří právě mířili ke svým boxům museli zůstat mimo ně a jen projeli pit lane. Jenomže v okamžiku, kdy se bok po boku blížili zaváděcímu vozu, který právě vyjížděl na trať udělal Mutoh při akceleraci školáckou chybu a jen o vlásek netrefil nejen Kanaana, ale i zaváděcí vůz!
Castroneves zůstal na čele i po restartu, ale ke konci druhého stintu na něj začal nepříjemně tlačit Scott Dixon, který byl v Japonsku z obou jezdců Chipa Ganasiho ten agresivnější. Scott se také dostal do čela po druhém kole zastávek. Při nich spolu v boxech lehce kolidovali oba jezdci stáje Vision Racing, když tým A.J. Foyta poslal svého pilota z pit boxu přesně v okamžiku kdy Ed Carpenter zajížděl do svého. Náraz poškodil závěs Foytova předního pravého kola a znamenal v podstatě konec závodu. Ze závodu odstoupil s odcházejícími brzdami Vitor Meira a stejný problém vyřadil později i Rogera Yasukawu.
Danica odjíždí ze svého stání při jedné ze zastávek
To se však již schylovalo k velkému finále a vzhledem k počtu kol, který po poslední žluté zbýval do konce závodu, bylo zřejmé, že o vítězi možná rozhodne palivová strategie. Krok správným směrem udělali stratégové Danici Patrick a Helia Castronevese, kteří oba piloty povolali k těsně před koncem poslední žluté ještě jednou k doplnění paliva až po okraj nádrže. tím je sice odsunuli až na konec první desítky, ale těch několik litrů paliva navíc mohlo hrát na závěr rozhodující roli.
A tak se i stalo. posledních deset kol byl skutečně strhujících a otázka zněla, zda někdo vydrží s palivem až do konce. Do boxů musel z vedení Scott Dixon. Jen o kolo později ho následovali i Wheldon a Tony Kanaan. Již dříve tam museli i Carpenter, Manning a Hunter-Reay. Na čelo se tak vrátil Helio Castroneves, ale ukázalo se, že Danica Patrick dokázala v posledních třiceti kolech šetřit s palivem lépe a tak zatímco dvě kola před koncem musel Castroneves zpomalit, protože to pro něj byla jediná šance jak dojet, Danica Patrick se kolem něj přehnala rychlostí rychlovlaku. Poslední kolo a půl už bylo jen o tom, zda jí nedojde palivo.
Castroneves a Dixon Danicu řádně osprchovali šampaňským
Nedošlo a tak se dnes Danica Patrick zapsala zlatým písmem do análů světového motorsportu jako první žena, která dokázala v historii vyhrát závod některé z prestižních formulových sérií.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas/odstup |
1. |
D.Patrick | Andretti Green Racing |
1:51:02.6739 |
2. |
H.Castroneves | Team Penske |
5.8594 |
3. |
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
10.0559 |
4. |
D.Wheldon | Target Chip Ganassi Racing |
13.1116 |
5. |
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
16.0731 |
6. |
E.Carpenter | Vision Racing |
16.8272 |
7. |
R.Hunter-Reay | Rahal Letterman Racing |
17.5193 |
8. |
D.Manning | A.J. Foyt Enterprises |
1 kolo |
9. |
R.Briscoe | Team Penske |
1 kolo |
10. |
T.Bell | Dreyer & Reinbold Racing |
1 kolo |
11. |
H.Mutoh | Andretti Green Racing |
1 kolo |
12. |
B.Rice | Dreyer & Reinbold Racing |
2 kola |
13. |
J.Howard | Roth Racing |
8 kol |
14. |
R.Yasukawa | Beck Motorsports |
66 kol |
15. |
A.J.Foyt IV | Vision Racing |
havárie |
16. |
V.Meira | Panther Racing |
havárie |
17. |
M.Roth | Roth Racing |
havárie |
18. |
M.Andretti | Andretti Green Racing |
havárie |
Všechny časy neoficiální