Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Grand Prix Bahrajnu: VYSVĚDČENÍ

Grand Prix Bahrajnu: VYSVĚDČENÍ

Vyjádřete nesouhlas s hodnocením a zasaďte se o jeho změnu.

Po každém závodě vezmeme jeden tým po druhém a dovolíme si podle níže uvedeného klíče ohodnotit jeho výkon jak z pohledu celého týmu, tak pak každého jednotlivého jezdce zvlášť. Jsme si plně vědomi toho, že hodnocení je při veškeré snaze o objektivitu subjektivní a jako takové bude působit kontroverzně. Nicméně v diskuzi pod článkem budete moci vyjádřit případný nesouhlas s konkrétním hodnocením a my po třech dnech tuto diskuzi podrobně projdeme a zaneseme případné změny.

Chcete-li zvýšit šanci na to, že i vaše hodnocení bude vzato v potaz, své opravy zadávejte např. ve tvaru:
Michael Schumacher: 2
Montoya: 2
Williams: 3
a pod.

Poznámka: Fotografie byly dodány tiskovými kancelářemi jednotlivých týmů, potažmo dodavatelů motorů či sponzorů a FORMULE.cz má pro jejich zveřejnění patřičné svolení.

- výborný, bezchybný výkon
- velmi dobrý výkon
- průměrný výkon
- slabý výkon
- nedostatečný výkon

Ferrari

Ještě v sobotních trénincích nebyli jezdci Ferrari nejlepší, jeden by je podezříval z toho, že tak udělali záměrně, aby divák neztratil zájem o nedělní závod, ale v kvalifikaci a v závodě samotném už to bylo zase o něčem jiném. Barrichello může v kvalifikaci zvolit konzervativní přístup, přesto je rychlejší než Montoya, který zvolí přístup agresivnější. A ačkoli M. Schumacher v první zatáčce po startu simuluje parní lokomotivu s tím rozdílem, že jeho F2004 se kouří od kol a ne z komína, v cestě za vítězstvím jej to nezastavilo. 

Oba jezdci Ferrari se museli na začátku závodu vyrovnat s chladnými brzdami, přesto Barrichellovo vysvětlení událostí nedávalo vůbec žádný smysl. Ostatně posuďte sami (autorovy komentáře kurzívou): 

"Mé auto bylo skvělé (to by ještě nebylo nic k nepochopení). Bohužel déšť, měli jsme pár kapek na startu, nehrál znovu v můj prospěch, podobně jako v Malajsii. (V češtině by to znamenalo něco jako: "Déšť, který jsme neměli v Malajsii, byl shodný s tím, který jsme neměli v Bahrajnu, a to byla škoda. Pravděpodobně proto, že pro jiné jezdce ten déšť, který nebyl v Malajsii, byl odlišný od toho, co nebyl v Bahrajnu.) Doufal jsem, že by nějaký krátký déšť mohl pomoci, protože moje brzdy byly studené a já je potřeboval zahřát (a déšť, jak všichni dobře víme, je pro zahřátí brzd jako dělaný), ale současně jsem potřeboval šetřit palivo v zaváděcím kole. Téměř jsem se musel vyhnout Michaelovi v první zatáčce (místo toho jsem jej málem trefil)... ... Věděl jsem, že jak se mé brzdy zahřívají (déšť, který nebyl v Malajsii, teď zahříval jeho brzdy), měl jsem šanci s Michaelem závodit, ale bohužel jsem měl malý problém při pitstopech (ten problém byl, že jen v pitlane jsem byl stejně rychlý jako Schumacher)..."

A tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Ferrari jsme vychválili v předchozích dvou Vysvědčeních tak se protentokrát zdržme superlativů a nechme hovořit čísla:

Ferrari Michael Schumacher Rubens Barrichello

 

BAR

British American Racing tým si dojel pro druhé stupně vítězů v řadě a naprosto zaslouženě (protože dojet na stupních vítězů znamená nejprve dojet). Takuma Sato dokonce chvíli jel na prvním místě, nakonec dojel pátý, ale mohlo to být podstatně lepší. "V rychlé části trati mi něco ulétlo ze zadního křídla, auto se najednou začalo přetáčet a já musel jet zeširoka," řekl Sato, který si při tomto manévru rozbil přední přítlačné křídlo a musel do boxů.

BAR se kvalifikoval do třetí řady a to byl Button výsledkem ještě zklamaný. Ten se v první zatáčce nedokázal vypořádat s Ralfem Schumacherem a Button spadl na osmé místo a do první zastávky v boxech bojoval s nedotáčivostí vozu. Takuma Sato se v pozdější fázi závodu pustil do Ralfa Schumachera, ten mu ale stylem Sedím sám v přeplněném kupé nedal jinou příležitost než do williamsu strčit a Ralf se chvíli v letu, chvíli skokem, každopádně v hodinách poroučel mimo trať. Podklady pro pozdější výslech u závodních komisařů si Sato připravil ještě před koncem závodu, když na stejném místě, diametrálně odlišně než to provedl Ralf, předjel Davida Coultharda.

BAR Jenson Button Takuma Sato

 

Renault

Abyste mohli jet rychle, musíte mít dobré brzdy. Fernando Alonso je neměl dobré, a tím pádem nebyl rychlý, jelikož v kvalifikaci zajel až sedmnáctý nejlepší čas. Přesto dokázal v cíli závodu získat tři body, stájový kolega Jarno Trulli dojel čtvrtý šest vteřin za Buttonem. Trulli si stěžoval na to, že Renault měl v Bahrajnu přeci jen na víc a že měl vystoupit na stupně vítězů. Nicméně Ital se po poslední zastávce potýkal s nedostatečnou přilnavostí (která je nedostatečná vždy pokud zrovna nevyhrajete) a také s jezdci o kolo zpět (které asi Button předjíždět nemusel) po zastávkách v boxech, protože se dostal před Trulliho v době, kdy se Ital zasekl za jedním z jordanů.

Alonso neměl zrovna jednoduchou neděli. Na startu se jej Christian Klien s jaguarem pokusil obtisknout na zeď (podobně jako Klienův kolega Webber v Malajsii - zdá se, že Jaguar na taktice Michaela Schumachera musí ještě trochu zapracovat), hned na to musel do boxů pro nový nos auta, později jej zblokoval Mark Webber, který si myslel, že jde o auto o kolo napřed (mechanici jej vzápětí vyvedli z omylu) a nakonec přesto dokázal dojet na šestém místě, když Sata už předjet nedokázal. Nebýt problémů z brzdami a rozbitého čumáku...

Renault Jarno Trulli Fernando Alonso

Williams

Dva body je trochu méně než v co Williams před odletem do Bahrajnu doufal (ve skutečnosti jich mohlo být ještě méně) a tak nezbývá než se utěšovat skutečností, že do konce sezóny zbývá ještě 15 závodů (a to také Williams dělá). V kvalifikaci oba jezdci ztratili drahocené vteřiny, Ralf ve druhém sektoru trati a aby mu to nebylo líto, Juan Pablo ve třetím. V závodě samotném pak jezdci Ferrari ujeli, takže Montoya jel bezpečně pro třetí místo, zatímco Ralf nabídl další lekce o tom, jak se nepředjíždí. Tentokrát na to doplatil Takuma Sato, ke kterému se Ralf na dráze zachoval, jako by tam ani nebyl. Schumacher musel do boxů a ztratil tolik míst, že si svůj vztek vylil na Fisichellovi, do kterého drcnul, a Ital podle vlastních slov kvůli tomu přišel o body. "Nejsem ale moc zklamaný," řekl po závodě Ralf a byl z fandů Williamsu asi jediný (pokud je Ralf vůbec fandou Williamsu), "protože jsem byl rychlý jako ferrari, když jsem měl před sebou čistou trať."

Avšak Patrick Head to nazval jako "jeden velký zmatek" a měl pravdu, protože deset kol před cílem se Montoyova převodovka začala chovat přesně tak, takže Kolumbijec odstavil auto těsně za cílovou čárou. Williams tak daroval druhé stupně vítězů Buttonovi a jeden bod Marku Webberovi z Jaguaru. "Ferrari si jede svou ligu," řekl Mario Theissen a vyjádřil tím vše.

Williams Ralf Schumacher Juan Pablo Montoya

 

Jaguar

Mark Webber si dojel pro první mistrovský bod, který je podle jeho vlastních slov "velmi zasloužený". Po startu ze 14. místa byl na konci prvního kola na místě 10., kde se měl podle sebe kvalifikovat. Drobné změny na křídlech při první zastávce moc nepomohly, protože v zatáčce č. 13 vyjel Webber lehce z dráhy. "Měl jsem štěstí, že jsem to zvládnul," řekl.

Vystoupení stájového kolegy Christiana Kliena bylo až do nedělního závodu perfektní, ve všech trénincích a obou kvalifikacích byl rychlejší než Mark Webber. Nicméně během první kola závodu se potkal s Fernandem Alonsem, což neměl dělat, protože si při tom lehce poškodil vůz. Odvahu mu nelze upřít, protože v úvodních kolech závodu nabídl divákům společně s Kimim Räikkönenem prima podívanou. Rakušan se nicméně přesvědčil o tom, že předjížděcí manévr nespočívá v pozdějším brzdění a v tom, že ve velké rychlosti pošlu auto na vnitřek zatáčky, protože je potřeba ještě myslet na její druhou půlku a tou je výjezd, který se Klienovi příliš nedařil a Räikkönen se vždy dokázal vrátit. Později však dostal hodiny v zatáčce č. 11 a to jej stálo mnoho pozic.

Jaguar   Mark Webber Christian Klien

 

Toyota

Japonská stáj se sídlem v německém Kolíně je za očekáváním, protože pozitivní vývoj se zastavil, neboť Toyota podává prakticky stejné výsledky co loni. Tým Mika Gascyona usilovně pracuje na změnách, které se snaží prosadit ještě v průběhu letošního roku, velké změny na TF104 se dočkáme ale až v Grand Prix Velké Británie. Toyota zůstala těsně za bodovými branami, Olivier Panis dojel do cíle na 9. a Cristiano da Matta na 10. místě - opět s jedním kolem ztráty na vítěze. A přitom se Toyota během víkendu nedopustila výrazných chyb, je prostě jen nedostatečně rychlá. Da Matta si stěžoval na nedostatek přilnavosti, ale na nic víc, Olivier Panis si nestěžoval dokonce ani na to, jen vyjádřil své zklamání nad tím, že k bodům nebylo v Bahrajnu daleko.

Toyota Olivier Panis Cristiano da Matta

 

Sauber

Giancarlo Fisichella se svým typicky italským přízvukem (asi je to spíš italština s britským přízvukem) láteřil směrem k Ralfu Schumacherovi, kterému nestačilo narazit do Takumy Sata, musel ještě do Fisichelly, kterého tím roztočil a údajně připravil o body. Fisichella do cíle dojel na 11. místě. Když do něj Ralf Schumacher strčil, byl před ním Olivier Panis s náskokem jedné vteřiny a Alonso S Webberem s náskokem více jak osmi vteřin, takže Fisichella by se musel dostat v závodě před Webbera, aby získal bod. Po hodinách spadl až za Crsitiana da Mattu a na Webbera v tuto chvíli ztrácel 16 vteřin. V cíli byl odstup zhruba stejný (15 vteřin), a tak se nabízí otázka, jestli si Fisichella spíše nevymýšlí.

Felipe Massa bojoval s vibracemi na svém autě a také s nedostatkem přilnavosti, se kterou neměli problémy snad jen jezdci Ferrari. Brazilec dojel do cíle na 12. místě. "Neměli jsme svůj den," lakonicky konstatoval Peter Sauber. "Už se těšíme na Bahrajn 2005!" dodal a zapomněl při tom na zbývajících 15 závodů letošní sezóny.

Sauber Giancarlo Fisichella Felipe Massa

 

Jordan

"Nejlepší věc během víkendu byla, že jsem dojel do cíle," řekl Nick Heidfeld a naznačil tím, že vyšší cíle Jordanu jsou asi spíš přáním než záměrem. Stabilita auta mizerná a ačkoli Jordan použil nové pneumatiky Bridgestone, nebo právě proto, nebylo to ono. "Byly určitě lepší, ale musíme je nejdříve pochopit," řekl Heidfeld a ty si, milý čtenáři, vyber. Heidfeld, kterému byla operativně změněna strategie na dvě zastávky a který do závodu startoval s novým motorem, si stěžoval ještě na brzdy a na jeden z vozů Minardi, který po dvě kola ignoroval modré vlajky (spíš to bylo tak, že jordan nebyl o moc rychlejší) a podle Heidfelda měl být jeho jezdec penalizován. 

Kromě Montoyi se v posledních deseti kolech s problémy potýkal i Giorgio Pantano, ten pro změnu na brzdách a diferenciálu a ve druhé fázi závodu na nedotáčivost. Pantano zatím viděl cíl ve všech třech letošních závodech, takže zbývá ještě zapracovat na tom, aby se časy přiblížil Nicku Heidfeldovi.

Jordan: Nick Heidfeld Giorgio Pantano

 

Minardi

První, co uděláte, když máte problémy, je restart. To přesně provedl Zsolt Baumgartner, když musel čelit problémům na elektronice, do cíle přesto nedojel. Ze závodu odstoupil po 45 kolech. Gianmaria Bruni do cíle dojel na 17. místě se ztrátou pěti kol na vítěze. Nejdříve se nedokázal odlepit do zaváděcího kola a musel startovat z boxů. Jeho minardi se pak nedostávalo výkonu na rovinkách, ačkoli v zatáčkách bylo auto dobré. Tým teď vzhlíží k San Marinu, kde doufá, že zajede lépe.

Minardi  Gianmaria Bruni Zsolt Baumgartner

 

McLaren

"Woking, we´ve got a problem."

Co dodat? V Bahrajnu do cíle nedojel ani David Coulthard, Räikkönen v pátek odjel 10 kol a bouchnul mu motor, v závodě odjel 8 kol a bouchnul mu motor, ačkoli to chvíli vypadalo na raketový pohon. Po páteční výměně motoru se Räikkönen ani neobtěžoval vyrazit do kvalifikace, což je pravděpodobně jeho nová strategie. V Evropě se už McLaren nebude obtěžovat s tím, aby vyjelo na trať a o rok později se pravděpodobně nebude obtěžovat se stavbou auta, což by mělo ušetřit velké množství peněz...

Ale teď vážně. Od roku 1981, co McLaren formuli 1 jezdí a ve kterém nezískal v prvních třech závodech ani jeden bod, je to nejhorší začátek sezóny. Räikkönen má nula bodů, oproti Schumacherovým třiceti a tak podobně jako Williams jej naplňuje optimismem jen to, že před sebou má ještě patnáct velkých cen. Kromě velké nespolehlivosti auto není ani rychlé, David Coulthard se kvalifikoval na 10. místě a v závodě zajel 9. nejrychlejší čas. Loni měl McLaren touto dobou 39 bodů, dnes má 4.

"Nevím," řekl Ron Dennis na otázku, zda jsou problémy na MP4-19 podobné těm na MP4-18, nebo jde o krátkodobější záležitosti. "Kdybychom to věděli, problém bychom adresovali."

Kimi Räikkönen a David Coulthard měli oba na to, aby v Bahrajnu získali body. "Ale získat body znamená dojet do cíle."

McLaren David Coulthard Kimi Räikkönen neklasifikován