Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Jak to dělají za oceánem - část 1. - monopost

Jak to dělají za oceánem - část 1. - monopost

Dallaře pod sukni aneb trocha anatomie neuškodí

Blížící se start letošního ročníku Indycar Series, který má vzhledem k zániku CCWS a opětnému vytvoření jediné vrcholové série jistě speciální místo v historii amerického motorsportu, je z těchto důvodů pravděpodobně dobrou příležitostí podívat se poněkud podrobněji na některé aspekty Indycar Series, které možná zůstávají pro mnohé fanoušky zatím ukryty.

Vzhledem k tomu, že díky Galaxii Sport budeme mít možnost sledovat celý letošní ročník, který se bezpochyby stane základem nové budoucnosti americké formulové scény ať už bude jakákoliv, je možná správný okamžik pokusit se přilákat ke sledování této série nové fanoušky. A především pro ně je určeno několik následujících článků o technice a postupech používaných za oceánem, které jim snad umožní lépe pochopit a prožít to, co uvidí na televizní obrazovce.

Dallaře pod sukni

Následující materiál použitý díky laskavosti IndyCar Series bude možná pro někoho poněkud triviální. Většina z nás jistě pozná, co je to pravé přední kolo, ale i tak snad každý najde něco zajímavého.

1  - přední kolo (pravé - už je to tady)
2  - středový aerodynamický hřebínek
3  - ovládání nastavení protizkrutového stabilizátoru (anti-roll bar)
4  - plnící hrdlo palivové nádrže
5  - boční lem kokpitu pro ochranu hlavy pilota
6  - chladič oleje
7  - ventil pro odtah plynů z palivové nádrže
8  - integrovaný ochranný oblouk
9  - vstup tlakového vzduchu pro pneumatický zdvihák
10 - vstup vzduchu k motoru
11 - olejový filtrační systém
12 - sestava zadního protizkrutového stabilizátoru
13 - sestava zadního tlumiče pravého kola
14 - převodovka
15 - zadní přítlačné křídlo
16 - přední přítlačné křídlo
17 - kotouč brzdy předního levého kola
18 - hlavní brzdový válec
19 - sestava tlumiče předního levého kola
20 - levý přední pneumatický zdvihák
21 - řídící elektronika motoru (ECU)
22 - chladič vody
23 - sedačka pilota
24 - řídící jednotka nárazových světel
25 - výfukové potrubí
26 - motor Honda V8
27 - kotouč brzdy levého zadního kola
28 - zadní deformační zóna
29 - zadní levé kolo

Z popsaných systémů se možná někteří z Vás pozastaví nad položkou 24 - řídící jednotkou nárazových světel. Tento systém detekuje přetížení dosažené v případě nárazu  a podle dosaženého přetížení rozsvítí příslušné světelné znamení. To pak může sloužit záchranářům jako první vodítko pro postup při vyprošťování pilota z kokpitu. 

Středový aerodynamický hřebínek 2 je jední z aerodynamických opatření zavedených po sezóně 2004, která měla za cíl snížit tendenci vozu vznést se do vzduchu, pokud došlo následkem kontaktu dvou vozů k jeho otočení bokem proti směru pohybu vozu.

Z nákresu je rovněž zřejmé, že většina nesymetricky umístitelných systémů se nalézá v levé části vozu (na oválech se zatáčí do leva), či důvod, proč vstupy vzduchu do bočnic mohou mít někdy na levé a pravé straně rozdílný průřez (chladič vody a oleje mohou potřebovat rozdílný přísun objemu vzduchu).