Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor s řidičem safety caru

Rozhovor s řidičem safety caru

Bernd Maylander je nejčastější lídr závodu.

Řidičem safety caru během velkých cen formule 1 je  Bernd Maylander, bývalý pilot DTM. Safety car formule 1 řídí od roku 2000 s výjimkou Velké ceny Kanady 2001, kde byl zraněn a nahrazen Marcelem Fässlerem.

Při Velké ceně Austrálie 2006 odjel Bernd Maylander v čele startovního pole více kol, než kdokoli jiný, s výjimkou vítěze závodu Fernanda Alonsa.

Otázka: Řekněte nám o safety caru?
Bernd Maylander: Loni to byl Mercedes-Benz CLK 63 AMG s motorem o výkonu 507 koní, letos máme úplně nové auto. [Psali jsme zde.]

Otázka: Kdy vás zavolají, abyste vyjel na dráhu během závodu?
Bernd Maylander: Podle pravidel FIA vyjede safety car na dráhu v případě, kdy "závodníci nebo jiní účastníci jsou v nebezpečí, ale současně není nutné zastavit závod". Například při nehodě nebo hustém dešti.

Otázka: Jaká je role safety caru?
Bernd Maylander:  Vede celé startovní pole až do doby, než nebezpečí pomine. Všichni závodníci se musí zařadit za safety carem. Ti závodníci, co jsou o kolo zpět, se mohou zařadit na konec startovního pole.

Otázka: Kdo rozhoduje o tom, zda byste měl vyjet na dráhu?
Bernd Maylander: Ředitel závodu Charlie Whiting, delegát FIA. Ten také rozhoduje o tom, kdy fáze safety caru končí.

Otázka: Jak jsou o výjezdu safety caru na trať informováni závodníci?
Bernd Maylander: Informaci poskytnou traťoví maršálové, kteří mávají žlutými vlajkami a ukazují ceduli s písmeny SC (Safety Car).

Otázka: Jak dlouho zůstáváte na dráze?
Bernd Maylander: Tak dlouho, dokud nebezpečí nepomine. Kola za safety carem se počítají do závodu. Může se také stát, že závod je dojetý do cíle za safety carem.

Otázka: Jaký má výjezd safety caru vliv na strategii týmů?
Bernd Maylander: Zpravidla týmy využíjí výjezdu safety caru k zastávce v boxech. Časová ztráta je v tomto případě menší. Pokud tým povolá závodníka v pravý čas, může získat významnou výhodu. A jelikož se celé startovní pole sjede dohromady, je to také zajímavé pro diváka.

Otázka: Jak dlouho se safety car využívá?
Bernd Maylander: Od Velké ceny Kanady 1973. Ale jasná pravidla FIA zavedla až v roce 1992.