Bude další žena následovat Sarah Fisher a Danicu Patrick?
Profily tří nadějných závodnic americké formulové scény
Využijme volna mezi závody v Torontu a Edmontonu, abychom si americkou formulovou scénu přiblížili také z trochu netradičního pohledu. Nejdříve jsme si rozebrali situaci ohledně Paula Tracyho z jeho pohledu, dnes bychom vám chtěli představit tři mladé talentované závodnice. Asi se shodneme, že ženy v motorsportu prostě poutají pozornost. Sarah Fisher i Danica Patrick pravidelně sbíraly ocenění pro nejoblíbenější jezdce. Danica Patrick se stala mediální tváří IndyCar a když teď reálně hrozí její odchod do NASCAR (o přesun do Formule 1 vyjádřila nezájem) měly by se týmy začít poohlížet po nějaké náhradě. Naštěstí mají z čeho vybírat.
Pippa Mann – Panther Racing – Firestone IndyLights
Pětadvacetiletá závodnice původem z Londýna začala závodit na motokárách v roce 2002. O dva roky později nastupovala nepravidelně v britském šampionátu Formule Renault. Byla první ženou, která získala body a umístění v první desítce ve francouzském a v evropském šampionátu Formule Renault. Po třech letech odježděných v britské, francouzské a evropské Formuli Renault si zajistila pro rok 2007 sedačku ve Světové sérii Formule Renault.
Hned v prvním závodě na Monze dojela desátá a stala se první ženou, která ve Světové sérii Renault získala bod. Díky tomu si pro sprint zajistila pole position, ale v celém zbytku sezóny zůstal její výkon z Monzy nepřekonán. Přestože skončila až 27. v konečném žebříčku šampionátu, angažovala ji pro příští sezónu stáj P1 Motorsport. Její výkon z ročníku 2008 zůstal daleko za očekáváním. Zatímco její stájový kolega Giedo van der Garde pětkrát zvítězil a získal titul, Pippa Mann si připsala pouze dvě umístění v první desítce, celkově skončila 25., a pro příští sezónu v Evropě místo nenašla.
V letošním roce ji pro Firestone IndyLights angažovala stáj Panther Racing spolu s dalším britským nováčkem Martinem Plowmanem. Mladým Pantherům se letos zatím příliš nedaří. Plowman je v průběžném pořadí dvanáctý, Mann je šestnáctá. Jejím nejlepším výsledkem je deváté místo z Milwaukee.
Ana „Bia“ Beatriz – Sam Schmidt Motorsports – Firestone IndyLights
Brazilská závodnice se celým jménem jmenuje Ana Beatriz Caselato Gomes de Figueiredo. V Americe je známá jako Ana Beatriz, v Brazílii ji spíše znají pod jménem Bia Figueiredo. Čtyřiadvacetiletá rodačka ze Sao Paula začala svou kariéru v roce 1994 v motokárách. Ve dvanácti letech si ji všiml brazilský závodní trenér Mailor Campos, který vychovával mimo jiné Tonyho Kanaana, Rubense Barricehlla nebo Enrique Bernoldiho. Když si její rodina nemohla dovolit ji sponzorovat, zajistil ji Campos sponzorství od farmaceutické firmy Medley.
Po sérii úspěchů z let 2000 – 2002 získala Bia v roce 2003 možnost startovat v brazilské Formuli Renault. Už ve své nováčkovské sezóně získala tři umístění na stupních vítězů a titul nováček roku. Během tří sezón ve Formuli Renault dosáhla celkem na 3 vítězství a 24 umístění na stupních vítězů. Otevřela se ji cesta do jihoamerické Formule 3. Přestože si v ní nevedla špatně, skončila pátá v celkovém hodnocení s pěti umístěními na stupních vítězů a s jednou pole position, v roce 2007 jako by se po ni slehla zem. Pokoušela se dostat do Světové série Renault nebo do IndyLights. Vyzkoušela si i vůz A1GP, ačkoliv do závodu nezasáhla.
Rok 2008 může označit za svůj neúspěšnější. Konečně se pro ni našla sedačka v IndyLights a to hned ve špičkovém týmu Sam Schmidt Motorsports. Bia skončila na prvním „nepostupovém“ místě, celkově třetí v šampionátu, přičemž první Raphael Matos získal závodní sedačku u stáje Luczo Dragon Racing a druhého Richarda Antinucciho angažovala v průběhu roku stáj 3G. Bia zvítězila v závodě v Nashvillu a v dalších pěti závodech se podívala na stupně vítězů. Po vítězství v Nashvillu ji reportéři začali srovnávat s Danicou Patrick. Ona odpověděla, že nechce být další Danica, ale že vždycky zůstane Bia a doufá, že pro ní v IndyCar bude místo. Zatím se to místo nenašlo.
Letos se vrátila do IndyLights se stejným týmem. Začátek sezóny byl slibný, až do závodu v Indianapolis. Zničený vůz a nedostatek sponzorských peněz předem vyřadil Biu ze závodu v Milwaukee. Pro Iowu se podařilo získat finance a Bia se vrátila ve velkém stylu, připsala si své druhé vítězství v IndyLights. Ovšem letos má IndyLights úplně jiné favority a to sice duo juniorky stáje Andretti-Green Racing Američana Hildebranda a Kolumbijce Saavedru. Nicméně pokud by Danica Patrick ze série odešla a vezmeme-li v úvahu snahu IndyCar proniknout do Brazílie, mohla by Bia mít slušnou šanci se jednou ve voze IndyCar přeci jen svézt.
Simona de Silvestro – US RaceTronics – Atlantic Championship
Dvacetiletá rodačka z Thunu ve Švýcarsku dominuje letošnímu ročníku série Atlantic Championship, bývalé „juniorce“ Champ Car World Series. Ačkoliv je letošní pole vinou ztráty mateřské série velmi prořídlé, bylo by přinejmenším nešťastné její výkon podceňovat.
Šesti jazyky hovořící Švýcarka přešla z motokár do italského šampionátu Formule Renault. Celkem logicky, protože kromě švýcarského má i italské občanství. S šestnácti body a čtyřmi umístěními v první desítce skončila v hodnocení šampionátu dvacátá. Nejlepším výsledkem bylo páté místo na Monze.
Pro sezónu 2005 se ji otevřela nabídka odejít do USA. Pro Formuli BMW USA ji angažovala italská stáj EuroInternational. Pětkrát dojela na stupních vítězů, připsala si dvě nejrychlejší kola a skončila na celkové čtvrté pozici.
V bývalé Formuli Atlantic závodí Simona třetí sezónu. V roce 2007 ji z Formule BMW USA vytáhl Derrick Walker. Ročník 2007 však ovládl Raphael Matos. Osmnáctiletá Simona skončila až na devatenáctém místě. Pro rok 2008 štědře zasponzoroval stáj Walker Racing bývalý šampion CART a Formule 1 Nigel Mansell, protože chtěl do ChampCar dostat své syny Grega a Lea. Simona ale nemusela zoufat, všiml si ji Eddie Wachs, který vlastnil stáj společně s Paulem Newmanem. Hned první závod v Long Beach dokázala vyhrát a stala se druhou ženou v historii Formule Atlantic, která dokázala zvítězit. První byla Katherine Legge, druhá známá závodnice této série, Danica Patrick, to nikdy nedokázala. Ale bohužel pro Simonu dokázala zvítězit v IndyCar a to v ten samý den, kdy Simona triumfovala v Atlantics. Jejího výkonu si tak všiml málokdo. Zbytek sezóny již tak úspěšný nebyl a tak Eddie Wachs angažoval loňského vítěze Markuse Niemelu.
Simona našla místo u stáje US RaceTronics. Přestože pole před letošní sezónou prořídlo, do závodů startuje v průměru 13 vozů, zůstali někteří jezdci, kteří v předchozím ročníku bojovali o titul. Vrátil se veterán ChampCar Estonec Kasemets a ty všechny dokáže Simona pravidelně porážet. Z pěti závodů tři vyhrála, jednou dojela druhá a jednou pátá. Přesto bude mít cestu do IndyCar velmi složitou. Prémie pro vítěze sice byla snížena z loňských dvou milionů dolarů na jeden milion, ale i taková částka, k jejímuž zisku má nyní Simona nakročeno, by ji mohla pomoci zajistit si místo v nějakém jiném šampionátu.