První tři místa na roštu obsadí stáj Rogera Penskeho!

Rexall Edmonton Indy - kvalifikace
Všichni jezdci až na Tonyho Kanaana nastoupili na černých pneumatikách. Připomeňme pravidla ohledně pneumatik. Všichni jezdci mají k dispozici na víkend šest nových sad černých (primárních, tvrdších) pneumatik a tři sady červených (alternativních, měkčích) pneumatik. V závodě musí na každém druhu odjet dvě kola pod zelenou vlajkou a musí se jednat o nepoužité pneumatiky. Nováčci a jezdci mimo první desítku mají k dispozici o jednu sadu černých pneumatik více, ale také na začátku víkendu mají k dispozici 45 minutový trénink, ve kterém ji jistě využijí.
Do problémů se dostal Scott Dixon, který dostal hodiny a skončil mimo trať. Naštěstí pro něj udržel motor v chodu a nebyly vyvěšeny žluté vlajky. Do problémů se ve čtvrté zatáčce dostal i Ryan Hunter-Reay. Mimo trať se podíval také Raphael Matos a Justin Wilson dostal smyk.
V posledních vteřinách se rozhořel boj o poslední postupová místa. S komfortním náskokem byl první Paul Tracy. Rahal a Matos se snažili zlepšit svůj čas a udržet se v první šestce, na kterou se tlačili Kanaan a Justin Wilson. Ani druhá sada alternativních pneumatik nepomohla Kanaanovi do první šestky. Překvapivě byl vyřazen i Justin Wilson.
Postupujícími z první skupiny byli: Tracy, Dixon, Doornbos, Conway, Rahal, Matos
Vyřazeni byli: Kanaan, Wilson, Tagliani, Antinucci, Hunter-Reay
Nejrychlejší čas: Paul Tracy 1:01.5093
Postupové ambice stáje Andretti Green srážely jejich špatné výsledky v předešlých trénincích. Dario Franchitti se musel srovnávat s neznalostí okruhu, na kterém startuje poprvé v životě.
Připomeňme, že pokud jezdec způsobí žlutou fázi, tedy přerušení kvalifikace, přichází automaticky o dvě nejrychlejší kola. Toto se nevztahuje na takzvané místní (lokální) žluté vlajky. Za jejich vyvěšení jezdec potrestán není.
Tři podle předchozích tréninků nejslabší jezdci, tedy Dan Wheldon, Andretti a Patrick, začali rovnou na měkkých pneumatikách. Na druhou stranu, Penskeho piloti prošli první fází kvalifikace bez nutnosti nasadit měkkou sadu.
Přestože Andrettiho vozy nasadili do této fáze i druhou sadu alternativních pneumatik, nedokázali toho patřičně využít. Tedy až na Hideki Mutoha, který bojoval se Scheckterem a Visem o poslední postupové místo. Své jisté neměl ani Dario Franchitti, takže zatímco Penskeho vozy a Mario Moraes poslední minuty strávili v boxech šetříce pneumatiky, Franchitti a Mutoh bojovali na trati, aby se udrželi v postupující šestce. Nikdo z jezdců na nepostupujících místech se nedokázal zlepšit. Hideki Mutoh se postaral o nejlepší kvalifikační výsledek z jezdců stáje Andretti Green. Oproti ostudě z Toronta, kde nepostoupil z první části ani jeden vůz této stáje, jde o mírné zlepšení. Kdyby Paul Tracy jel v této druhé skupině, tak čas, který mu stačil na první místo ve skupině první, by mu zde zajistil až pátou pozici.
Postupujícími z druhé skupiny byli. Castroneves, Moraes, Power, Briscoe, Franchitti a Mutoh
Vyřazeni byli: Viso, Scheckter, Andretti, Patrick, Wheldon, Carpenter
Nejrychlejší čas: Helio Castroneves 1:01.2372
Paul Tracy celou druhou část kvalifikace bojoval o to, aby se dostal do nejlepší šestky postupující do finále. To se mu na chvíli povedlo a domácí miláček se objevil na šestém místě. Z elitní šestky jej však záhy vyšoupl Scott Dixon. Novozélanďan se zlepšil z dosavadní osmé pozice na druhou. Ale záhy si jezdci Penskeho stáje vzali zpět první tři místa v průběžném pořadí. Svým posledním kolem poskočil Dario Franchitti na postupové čtvrté místo. Do té doby nebyl Franchitti ani na okamžik v první šestce. Paul Tracy byl posledním jezdcem v rychlém kole, ale dopustil se drobné chyby, která zmařila jeho poslední naději na postup do Fast Six. Díky zázračnému zlepšení Daria Franchittiho vypadl z postupové šestky i druhý vůz KV Racing pilotovaný Mariem Moraesem.
Postupujícími do Firestone Fast Six byli: Briscoe, Power, Castroneves, Dixon, Franchitti a Rahal
Vyřazeni byli: Moraes, Matos, Tracy, Doornbos, Conway a Mutoh
Nejrychlejší čas: Ryan Briscoe 1:01.0667
Ve finálovém dějství měl nejlepší výchozí pozici Ryan Briscoe, který jako jediný pošetřil jednu sadu červených pneumatik. Skoro netnuté byly i červené pneumatiky, které měl k dispozici Will Power. Původní strategický záměr byl pošetřit je na závěrečnou část, ale Power se na předchozí sadě dopustil chyby a aby vůbec postoupil, musel vyjet na nových. Ty měly ovšem odjeta teprve tři kola a svou kvalitou příliš nezaostávaly za obutím Ryana Briscoea.
Briscoe vyrazil hned na nových pneumatikách. Jeho druhé kolo bylo nejlepší, ale kupodivu se nedokázal zlepšit ještě ve třetím kole, kdy měly být pneumatiky v nejlepší kondici. Přesto měl Briscoe náskok osmi setin na druhého Castronevese.
Franchitti a Dixon v prvních minutách do kvalifikace nezasáhli. Posečkali ve svých boxových stáních, až Penskeho piloti a Graham Rahal poprvé zajeli k přezutí a uvolnili trať. Jestliže to v předešlých závodech mohlo vypadat na mírný náskok Ganassiho vozů, tak v Edmontonu se karta obrátila. Dixon ani Franchitti nedokázali Penskeho trojci rozdělit. V poslední minutě se dokázal Will Power na použitých pneumatikách dostat před čas, který předtím zajel Briscoe na nových pneumatikách. Briscoe nedokázal na zlepšení svého krajana zareagovat. Podruhé se v letošní sezóně z pole position radoval Will Power. Přestože startuje letos teprve do pátého závodu, má nyní z Penskeho trojce na svém kontě největší počet získaných pole position, pakliže za pole position nepočítáme Castronevesův start z prvního místa v Iowě. Tam byla kvalifikace zrušena a startovalo se podle pořadí vozů v šampionátu.
Pořadí Firestone Fast Six: Power, Briscoe, Castroneves, Dixon, Rahal, Franchitti
Nejrychlejší čas: Will Power 1:01.0133 - Nejlepší čas víkendu
Will Power s trofejí pro vítěze kvalifikace
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas
|
1.
|
![]() |
Penske Racing |
01:01.0133
|
2.
|
![]() |
Team Penske |
01:01.1232
|
3.
|
![]() |
Team Penske |
01:01.2033
|
4.
|
![]() |
Target Chip Ganassi Racing |
01:01.2046
|
5.
|
![]() |
Newman/Haas/Lanigan Racing |
01:01.6952
|
6.
|
![]() |
Target Chip Ganassi Racing |
01:01.8344
|
7.
|
![]() |
KV Racing Technology |
01:01.5337
|
8.
|
![]() |
Luczo Dragon Racing |
01:01.5685
|
9.
|
![]() |
KV Racing Technology |
01:01.6768
|
10.
|
![]() |
Newman/Haas/Lanigan Racing |
01:01.6844
|
11.
|
![]() |
Dreyer & Reinbold Racing |
01:01.9064
|
12.
|
![]() |
Andretti Green Racing |
01:02.1678
|
13.
|
![]() |
Andretti Green Racing |
01:02.2723
|
14.
|
![]() |
HVM Racing |
01:02.4240
|
15.
|
![]() |
Dale Coyne Racing |
01:02.4009
|
16.
|
![]() |
Dreyer & Reinbold Racing |
01:02.4280
|
17.
|
![]() |
Conquest Racing |
01:02.6459
|
18.
|
![]() |
Andretti Green Racing |
01:02.5059
|
19.
|
![]() |
Team 3G |
01:02.8364
|
20.
|
![]() |
Andretti Green Racing |
01:02.5184
|
21.
|
![]() |
A.J. Foyt Enterprises |
01:02.9996
|
22.
|
![]() |
Panther Racing |
01:02.8369
|
23.
|
![]() |
Vision Racing |
01:03.4342
|