Ručník v ringu

Úryvek článku srpnového čísla tištěného magazínu Formule.
Tým, s nímž se počítalo jako s jedním z největších uchazečů pro boj o letošní titul, opouští bez poct F1. Za všemi řečmi představitelů automobilky o změně priorit je jasné, že důvody k tomuto kroku jsou dva, úzce spolu související - ekonomické problémy a sportovní neúspěch.
Smyslem existence závodního týmu je vyhrávat a bojovat o tituly. Jenže když vloni BMW splnilo svůj cíl a poprvé vyhrálo velkou cenu dostalo přednost plnění dlouhodobého plánu, tedy příprava vozu na nadcházející sezonu. Z hlediska strategického řízení automobilky to vypadalo logicky, ale z jako chování závodního týmu to bylo vysoce neprofesionální. V té chvíli bylo leckomu jasné, že v Mnichově není vše tak, jak má být. Po roce se to potvrdilo.
BMW je jednou z mála automobilek, v nichž její management skládá účty zcela konkrétním majitelům, zde rodině Quandtů. Také to je třeba mít na paměti, když hodnotíme rozhodnutí vedení BMW odejít z F1. Automobilka poprvé od roku 1993 vykazuje pokles prodeje. Už počátkem roku její nejvyšší výkonný představitel Norbert Reithofer varoval, že při propadu prodeje o více než 20 % by se společnost mohla letos ocitnout ve ztrátě. V červnu BMW vykázalo letos nejmenší meziroční pokles prodeje (o 12,7 %), nicméně celoročně to zatím je o 19,5 % aut méně prodaných aut než před rokem. Ve výrobních závodech se kvůli tomu omezuje výroba, což se dotkne 17 000 dělníků. To samozřejmě není po chuti odborům. Navíc BMW vloni utrpělo těžkou finanční ztrátu ve výši dvou miliard eur za neuhrazené leasingové smlouvy.
Reithoferovo vedení proto musí jednat dříve, než by mohlo být vyměněno. A miliony (vloni jich údajně bylo 240), které vloni spolyká projekt F1, je hmatatelnou úsporou. Zvláště, když se po sportovní stránce nedaří tak, jak bylo naplánováno.
(plné znění článku Druhé varování najdete v srpnovém čísle tištěného magazínu Formule, které je právě v prodeji)
Text: Ing. Vladimír Rybecký