Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Zaskakující jezdci budou moci jeden den testovat

Zaskakující jezdci budou moci jeden den testovat

Změna v pravidlech jim umožní vyzkoušet vůz dřív než v tréninku.

Mezinárodní automobilová federace oznámila některé změny v pravidlech. Jedna z nich dává zaskakujícím jezdcům šanci jeden den testovat s aktuálním vozem, aby byli na velkou cenu lépe připraveni.

V letošní sezóně platil pro testování během sezóny striktní zákaz a proto se například stalo, že Jaime Alguersuari debutoval ve Velké ceně Maďarska, aniž by s vozem předtím objel jediné kolo na okruhu. Zúčastnil se pouze testů na přímé trati.

Podobně na tom byl i Michael Schumacher, který měl v kokpitu Ferrari nahradit zraněného Felipeho Massu. Aby vyzkoušel svou fyzickou kondici, potřeboval za volantem vozu absolvovat test. Do něj ale kvůli zákazu vyjel ve dva roky starém F2007 na pneumatikách specifikace GP2.

To se v příštím roce změní, náhradník totiž bude mít možnost absolvovat jeden testovací den v aktuálním voze.

V nových pravidlech se uvádí: "Pokud tým oznámí, že jeden z jeho jezdců bude nahrazen jezdcem, který v předchozích dvou kalendářních letech neabsolvoval závod formule 1, bude mu mezi týdnem předcházejícím druhému podniku a posledním podnikem šampionátu povolen jeden den testování na okruhu.

Následující musí být splněno:
- každého takového dne se může zúčastnit pouze nový jezdec a nesmí se konat na okruhu hostící závod v roce aktuálního šampionátu
- každý takový den se může konat pouze v období čtrnácti dní před a čtrnácti dní poté, co se zastoupení uskuteční
- pokud tým, který oznámil náhradu jezdce a uskutečnil test, následně nového jezdece nenasadí, bude penalizován odebráním jednoho dne z předsezónních testů dostupných v příštím roce"

Další pravidlo zajistí rovnost podmínek týmu na okruhu. Dosud se totiž na některých tratích stávalo, že zatímco silnější týmy měly k dispozici velkou garáž, ty poslední se tísnily v malých prostorách. To platilo například v Brazílii na Interlagosu, v rámci nových pravidel ale nevyhovující boxy budou muset být upraveny.

Pozměněna byla penalizace za překročení limitu osmi motorů na sezónu, aby bylo zajištěno, že pokud vůz překročí limit dvakrát za jediný víkend, bude potrestán odsunutím o deset míst na startovním roštu jak v tom závodě, tak v závodě následujícím.

Počet dní určených pro testování aerodynamiky byl snížen s dosavadních osmi na šest, každý tým má ale možnost kterýkoliv z těchto dní nahradit čtyřmi hodinami plnohodnotného testování v aerodynamickém tunelu a to v období 24 hodin.

Nová pravidla také potvrzují změnu kvalifikačního formátu. Vzhledem k rozšíření startovního pole na 26 vozů totiž v první a druhé části kvalifikace vypadne osm nejpomalejších. Dosud do další části nepostoupilo pět nejhorších.