FIA vysvětluje kontroverzní situace
Ze závodů z Kanady a USA.
Mezinárodní automobilová federace exkluzívně pro magazín AtlasF1 podala vysvětlení ohledně některých sporných událostí a rozhodnutí při velkých cenách v Kanadě a USA.
Ohledně diskvalifikace Williamsu a Toyoty v Kanadě FIA potvrdila, že se nejednalo o reklamaci žádného z týmů, ale že na porušení pravidel přišel delegát FIA při pozávodní kontrole. Chladicí trychtýře na brzdy jsou kontrolovány namátkou, FIA si vybrala Kanadu, protože tam týmy nasazují ty největší.
Co se Montoyovy diskvalifikace v GP USA týče, důvod, proč komisařům trvalo hodinu a půl, než přijali rozhodnutí, vysvětluje FIA složitostí situace. Montoya porušil pravidlo jen o pár vteřin a komisaři museli důkladně prostudovat video a informace z časomíry. K tomu se přidala postartovní nehoda čtyř vozů, dva výjezdy safety caru a dvě další velké nehody, z nichž jedna si vyžádala zásah záchranného týmu.
Limit 25 minut na rozhodnutí, které komisaři měli, byl nedávno zrušen. Co se penalizace týče, vyloučení ze závodu není mezi nimi, resp. je, ale za jiné prohřešky, nicméně FIA se odvolává na články 141 a 153 obecných pravidel FIA (tzv. Code). "Pokud jezdec nemá povoleno zúčastnit se závodu, pak je z něj vyloučen," cituje AtlasF1.
Co se předjetí Michaela Schumacher na konci pátého kola v GP USA týče, oficiální časomíra na stránkách FOM ukázala M. Schumacher na prvním místě na konci prvního kola, podobně jako televizní grafika. Současně rozdíl 0,013 s mezi nimi nesouhlasí s jejich vzájemných odstupem, který by měl být při rychlosti 320 km/h 1,15 metru, tedy čtvrtinu délky Ferrari F2004. Což evidentně není.
Reakce FIA na tyto argumenty je, že situace byla velmi podrobně šetřena a ukázalo se, že nejsou nutná žádná opatření.
Je ale časomíra spolehlivá? Během závodu ukázala, že Kimi Räikkönen zastavil někde na okruhu, což bylo opraveno podle FIA z důvodu existence záložních systémů časomíry, který nápravu zjednal. Stejně jako rychle opravila údaj, že M. Schumacher je na začátku šestého kola první. Proč se na televizní obrazovce ukázal špatný titulek, je podle FIA otázka pro časoměřiče.
Jenomže pravidla praví, že předjíždění je zakázáno do protnutí cílové čáry, ale předjíždění je přesně to, co M. Schumacher dělal.
"Předjel M. Schumacher Barrichella před cílovou čarou? Odpověď je ne, takže nebyla porušena žádná pravidla," praví FIA.
A nakonec, proč nebyl zastaven závod po havárii Ralfa Schumachera? V odpovědi FIA doslova cituje pravidla:
Závod je zastaven, je-li trať zablokována, nebo je nebezpečné v závodě pokračovat.
"Zprávy od lidí v safety caru říkaly, že je možné se troskám vyhnout. Start závodu je potenciálně nejnebezpečnější moment a dá se mu vyhnout výjezdem safety caru, čímž se dá situace bezpečně zvládnout. To přesně byla situace v Indianapolis."