Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Okruhy by mohly projít změnami pro zlepšení předjíždění

Okruhy by mohly projít změnami pro zlepšení předjíždění

Podle Sama Michaela jsou zhoubou Formule 1 šikany.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) oznámila, že prostřednictvím komise pro závodní tratě prozkoumá možnosti změn okruhů pro umožnění většího počtu předjíždění při velkých cenách Formule 1.

"Skupina pro návrh tratí zkoumá závodní okruhy velkých cen s cílem najít potenciální body pro zvýšení možnosti předjíždění," stojí ve stanovisku FIA.

Prezident FIA Jean Todt před časem vyjádřil svou nespokojenost s tím, jak obtížné pro piloty bylo předjíždění při loňském finále na trati v Abu Zabí - Fernando Alonso tehdy neslavně přišel o titul mistra světa, když se zasekl za evidentně pomalejším renaultem Vitalije Petrova.

"Musíme podporovat předjíždění," řekl tehdy Todt. "V Abu Zabí to bylo nemožné."

Technický ředitel Williamsu Sam Michael vyjádřil podporu Todtovu úsilí, aby byly závodní tratě navrhovány s ohledem na možnosti předjíždění.

"Lidé ví, že neuvidí příliš mnoho předjíždění na tratích jako Monako, a akceptují to, ale lidé naopak očekávají možnosti pro předjíždění na tratích jako Barcelona - ta je jeden velký vtip, abych byl upřímný," řekl Michael.

"Přitom je tak zřejmé proč, neboť zde máte dlouhou rovinku následovanou vysokorychlostní šikanou. Dokud zde tato šikana bude, nikdy nebudete v Barceloně schopni předjíždět. Abu Zabí je to samé, šikana na konci zadní rovinky.

Šikany jsou zhoubou Formule 1. Ničí jakoukoli šanci na předjíždění, protože ten před vámi jednoduše pojede vrcholem zatáčky, ubrání si pozici a nepoškodí si výjezd. To ve vlásence nejde. Pokud se bude ve vlásence bránit, ztratí na výjezdu, zatímco v šikaně toho za sebou prostě zarazí, srovná se a opět odjede. Měli by zkrátka zakázat šikany."

Design moderních tratí nedávno zkritizoval také šéf McLarenu Martin Whitmarsh.

"Pomyslete na tratě jako Cleveland se širokými zatáčkami a více než jednou závodní stopou a uvidíte, jak snadné to může být," řekl Whitmarsh magazínu Motor Sport. Kritika však podle něj nepatří na hlavy organizátorů závodů.

"Na druhou stranu," připouští Whitmarsh, "je možné to nazvat zmeškanou příležitostí - pokud mají jednu z nejdelších rovinek ve Formuli 1 a na konci ní šikanu, s pouze jednou závodní stopou. Dobrým příkladem je Brazílie, vybavenost zde není dobrá, ale závody jsou fantastické.

Čili pokud začínáme s něčím novým uprostřed pouště bez zjevných strukturálních nebo finančních limitů, je škoda, že nejdeme snadnou cestou a nezkopírujeme některé z nejlepších zatáček světa."