Kapky štěstí pro belgická Audi R8
První a třetí místo týmu WRT v kvalifikačním klání.
Prvního vystoupení v Rusku se zúčastnilo ještě více ochuzené pole. Nejenže se neobjevil domácí tým Valmon, ale poprvé letos nedorazil ani tým Reiter. Jako prozíravé se ukázalo spojení světového mistrovství s podobně chudým polem evropského šampionátu.
Výsledky GT1 z včerejší společné kvalifikace naleznete zobrazeny na tomto odkazu Zde. Zde vyhořel premiant předchozího víkendu před čtrnácti dny, tým Vita4One. V případě vozu bmw č. 18 posádky Buurman/Bartels nejen výkonem, ale také skutečně po požáru pohonné jednotky.
Dopolednímu klání vévodila nejen nízká teplota vzduchu a dráhy, ale také deštěm mírně skrápěná dráha. Přestože se za vozy neobjevoval závoj vodní tříště, rozdělené pole dvou šampionátů bylo zpočátku vedeno zpomalovacím vozem.
Ve víru boje se ocitlo více jak dvacet vozů ve třetím kole. Povedený start ze třetího místa měl Salaquarda, který ještě před první zatáčkou zdolal vnitřkem Demoustiera v mclarenu. Radost pražského jezdce neměla dlouhého trvání, protože se nejen před jeho ferrari, ale i před mclareny drala dvojice vozů audi s Jarvisem (z 5. pozice) a Vanthoorem (ze 4. místa) v kokpitech ingolstadtských vozů. Navíc krátce poté se Demoustier roztočil a Salaquarda musel zvolit využít asfalt v únikové zóně, čímž se propadl na pomezí pole GT1 a GT3.
Vydařenější úvod závodu měl ze sedmé příčky startující Basseng, který se záhy pohyboval na třetím místě. Horko těžko bránil za ním svoji pozici Dusseldorp před dotírající smečkou vozů vedenou Pastorellim v mercedesu.
Velmi brzy se také oddělili účastníci evropského mistrovství od svých prestižnějších kolegů. Výjimku tvořil v mercedesu rakouský jezdec Dominik Baumann. Krok s účastníky světového šampionátu dokázal udržet ještě jeho krajan Hari Proczyk v lamborghini.
Zatáčka, která zmařila Salaquardovy naděje na dobré umístění se stala osudnou jedinému odpadlíkovi. Stal se jím v šestém kole Max Nilsson v mercedesu po přetáčivém smyku, není ovšem vyloučen kontakt s ruským ferrari týmu Esta. Švédský jezdec tentokráte účinkuje v GT3, v předchozích dvou letech byl pilotem týmu Swiss Racing v GT1.
Na čele mezitím probíhaly snahy jezdců mercedesu o posun výše. Basseng se dotáhl na druhého Vanthoora, ještě dále se dostal pátý Pastorelli. Ten si vyšlápl na rovince na čtvrtého Dusseldorpa, při němž došlo i ke kontaktu obou vozů. U mclarenu došlo k uvolnění jednoduchého uchycení zadního rozšíření u předního blatníku, přesto Dusseldorp svoji pozici uhájil. Méně štěstí měl jeho kolega, který se naopak propadl o jedno místo za Castellacciho.
Velké štěstí měl po hodinách Lariche ve fordu, když se mu těsně vyhýbali jezdci z GT3 v hojně zastoupeném ferrari.
Roli štiky v rybníku GT1 i nadále plnil velmi šikovně Baumann. Nejenže měl za sebou předjetí trápícího se Bartelse anebo jeho kolegy Laudy v bmw, ale podařil se mu obratný předjížděcí manévr. Pastorelli se v první zatáčce pokusil dobýt zpět ztracenou pozici po nedávném předjetí Castellaccim a po širokém výjezdu obou závodníků se vnitřkem protáhl Baumann.
Po dvanácti kolech nebylo po dešti ani památky, ale s možností odbýt si povinnou přestávku nastal čas strategických rozhodnutí. Dráha nebyla pořád dostatečně suchá, nad moskevským okruhem bylo pořád zataženo, proto nebylo divu otálení se zastávkami. Jako první se osmělil Salaquarda, který předal své ferrari Vilanderovi. Volba suchého obutí byla prozatím velmi předčasná, takže se finský jezdec trápil s výrazně horšími časy. Podobně na tom byl Buurman, který v kokpitu bmw nahradil Bartelse.
Navíc se tato dvojice postarala o dramatický a takřka současný odjezd ze svých blízko umístěných stání. Po krátké souběžné jízdě ustoupil Buurman ještě před opuštěním boxové uličky. Nejednalo se o konec vzájemných šarvátek, během další značně zdramatizovali souboj vedoucích audi.
I přes pozdější zastávku zvolil Parente (místo Demoustiera) mokré obutí pro svůj mclaren. Portugalec si dlouho nepočínal špatně, přestože byla zřejmá vhodnější volba suchých pneumatik. Pro ni se rozhodla obě vedoucí audi, která se u mechaniků postupně objevila v závěru povoleného časového limitu.
Ve 20. kole svedli čerství Ortelli (místo Vanthoora) a Stippler (místo Jarvise) působivý souboj o vedení. Dvojice černých audi společně jela bok po boku bezmála půl okruhu. Stippler dokázal tento dlouhotrvající útok odvrátit, nadobro však podlehl na začátku dalšího kola.
Stippler se později ještě musel sklonit před rychlým Winkelhockem v mercedesu. V tu dobu již bylo suché obutí výhodou , což příliš pozdě ukázal Vilander ve ferrari bezkonkurenčním časem.
Po 32 kolech se po delší době mohl znovu radovat z triumfu Ortelli. Na dobrý výkon Baumanna navázal celkově osmým místem Maxmilian Buhk, který se stal zároveň vítězem své třídy v ME GT3. v následující tabulce budou uvedeny pouze výsledky účastníků MS GT1.
p.
|
Posádka | Tým |
Čas/Ztráta
|
1.
|
S.Ortelli/L.Vanthoor | Belgian Audi Club WRT |
1:00:49.179
|
2.
|
M.Winkelhock/M.Basseng | All-Inkl.com Münnich MS |
+ 9.511
|
3.
|
F.Stippler/O.Jarvis | Belgian Audi Club WRT |
+ 16.984
|
4.
|
F.Makowiecki/S.Dusseldorp | Hexis Racing |
+ 17.147
|
5.
|
T.Jäger/N.Pastorelli | All-Inkl.com Münnich MS |
+ 24.626
|
6.
|
A.Parente/G.Demoustier | Hexis Racing |
+ 41.558
|
7.
|
N.Mayr-Melnhof/M.Lauda | Vita4One Racing Team |
+ 46.932
|
8.
|
E.Ide/F.Castellacci | AF Corse |
+ 1:04.683
|
9.
|
T.Vilander/F.Salaquarda | AF Corse |
+ 1 kolo
|
10.
|
Y.Buurman/M.Bartels | Vita4One Racing Team |
+ 1 kolo
|
11.
|
A.Ebrahim/B.Lariche | Sunred |
+ 2 kola
|
Změny sestav
Nová sestava se objevila za volantem jediného fordu. Francouzský pilot Benjamin Lariche již letos působil ve stáji Exim Bank až do odstoupení po pátém podniku v Algarve. Novou tváří je jeho kolega Armaan Ebrahim.
Armaan Ebrahim , Chennai, 17. května 1989 (www.armaanebrahim.com)
Přestože se jeho otec může pyšnit titulem z indického mistrovství F3, posadil se Armaan za volant motokáry teprve ve svých jedenácti letech. Pro baculatého kluka se honba za nejrychlejším časem stala posedlostí a od roku 2003 se úspěšně prosazuje v asijských motokárových šampionátech.
Odsud vedla cesta do nižších formulových šampionátů, mj. Formule BMW, Formule Renault, anebo asijské GP2. V tomto období se jeho vrcholem stala A1 GP, v níž byl nejmladším jezdcem ve voze s výkonem nad 500 koní. V jedenácti závodech byl v letech 2005-2006 reprezentantem své země. Následující rok přidal dalších deset vystoupení a také prvních 13 bodů.
Od roku 2009 působil s průměrnými výsledky ve F2. Letos přestoupil do zámořské Indy, jedná se však pouze o její doprovodnou sérii Indy Lights.
Za volantem fordu si 23letý mladík odbyl křest v uzavřeném voze po předchozí kariéře ve formulových šampionátech.
Hlavní závod
Zahájení přenosu před hlavním závodem můžete sledovat již za pár desítek minut Zde od 12,30 středoevropského času. Přímý přenos hlavního klání MS GT1 a druhého závodu ME GT3 začíná ve 13,00, start do zahřívacího kola proběhne v 13,10.
Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz
GT1 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT1. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT1.
GT3 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o ME GT3. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stánkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT3.