Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GT1: Piknik v anglickém parku

GT1: Piknik v anglickém parku

Závěrečný podnik třetího ročníku šampionátu.

Když byl v únoru zveřejněn úplný kalendář MS GT1, zavládlo mezi některými fanoušky zklamání nad chybějícími podniky v zemích zaslíbených motorsportu. Zdánlivě výhodnější asijské země dostaly přednost před Německem anebo Velkou Británií. Nakonec bylo vše jinak a naši západní sousedé se dozvěděli o podniku pod hradem Nürburg koncem července, který sloužil jako náhrada čínských závodů.

V polovině září se dočkala také ostrovní země a místo do Indie nyní míří účastníci k finále za kanál La Manche. Ve středu britského království, čtyřicet kilometrů východně od Birminghamu, se nachází další z řady známých okruhů – Donnington Park.

Historii okruhu lze rozdělit na dvě části: předválečnou éru a současné období, které trvá od sedmdesátých let minulého století.

V roce 1931 byl na cestách v donningtonském parku vytvořen 3 518 metrů dlouhý okruh. Za jeho přípravou byl motocyklový závodník Fred Craner, který zde začal pořádat motocyklové závody. Když získal o dva roky později povolení rozšířit úzké cesty a vytvořit stálý okruh, mohly se zde utkat také automobily. K další změně došlo v následujícím roce, když byl v dnes již neexistující části okruh prodloužen. Nejprve délka vzrostla na 4,107 kilometru, o tři roky později na 5,029 kilometru. V tu dobu se automotodrom stal i dějištěm Velkých cen s tradicí od roku 1935 anebo Tourist Trophy od roku 1937.

Začátek druhé světové války znamenal změnu zaměření, když se Donnington Park po převzetí armádou stal největším skladištěm vozidel v Evropě.

Na návrat k původnímu účelu se začalo blýskat během 70. let, když v roce 1971 okruh koupil Tom Wheatcroft. Britský podnikatel a sběratel vozů zde nejprve o dva roky později vytvořil ze svých sbírek muzeum. Jeho Donnington Grand Prix Collection dnes mj. patří po týmech McLaren a Williams mezi největší sbírky těchto týmů. Na své si přijdou také fanoušci jiných značek, celkem je zde okolo 130 exponátů.

K obnovení závodů došlo na přestavěné dráze 25. března 1977. Úsek mezi zatáčkami Red Gate a Coppice zůstal zachován, mezi nimi byla vybudována rovinka se zázemím pro týmy.Výsledkem byl automotodrom o délce 3 149 metrů, přičemž tato verze je v provozu do dnešních dnů pod názvem National Circuit. K návratu významnějších podniků došlo po prodloužení dráhy v úseku před vjezdem do boxů.

K další přestavbě plánované v nedávné době nakonec nedošlo. V roce 2007 Wheatcroft pronajal na 150 let pozemky společnosti Donnington Ventures Leisure (DVLL). Její snahou bylo znovu přivítat na britském okruhu F1. Podařilo se jí sice získat práva na uspořádání závodu, přičemž se dohodla i s dvorním architektem současných okruhů F1 Hermannem Tilkem na návrhu přestavby. Ta zahrnovala přesun boxů a vybudování technické části před místem současného zázemí. Kvůli problémům se zajištěním financí společností DVLL Eccelestone prodloužil smlouvu s jižněji umístěným okruhem Silverstone. Následně Wheatcroftova rodina znovu vzala věci plně do svých rukou a po zlepšení bezpečnosti se na okruh znovu vrátili závodníci.

Účastníci posledního závodu budou závodit na delší verzi Grand Prix s délkou 4 023 metrů. Převažují rychlejší pravotočivé zatáčky (sedm) nad levotočivými (čtyři), jezdce potrápí pouze jedna pomalá šikana. Nejdelší rovinka měří 564 metrů, šířka dráhy je pouze deset metrů. Většinou je lemována travou, v nebezpečných místech je kačírek. Asfalt se vyskytuje zřídka a spíše se jedná o spojovací komunikace. Převýšení dosahuje 34 metrů s nejvyšším bodem 100 metrů nad mořem. S výjimkou úvodní části jsou terénní změny pozvolné. Okruh jezdci absolvují jezdci po směru chodu hodinových ručiček.

Galerie vítězů

Především v počátcích šampionátu FIA GT mířili jeho účastníci na okruh ležící severně od Leicestru. Jednalo se celkem o šest návštěv, světové mistrovství GT1 sem zavítá poprvé.

Podrobnosti o vítězích jsou zobrazeny v následující tabulce. Protože obě třídy v sérii FIA GT jely společně, je u GT2 (N-GT) v závorce u vítěze uvedeno celkové umístění.

 Rok  Posádka  Třída  Vůz
 2004  K.Wendlinger/J.Melo  GT  Ferrari 575M Maranello
 S.Ortelli/E.Collard  N-GT (9.)  Porsche 996 GT3 RSR
 2003  T.Biaggi/M.Bobbi  GT  Ferrari 550 Maranello
 S.Ortelli/M.Lieb  N-GT (6.)  Porsche 996 GT3 RSR
 2002  M.Hezemans/A.Kumpen  GT  Chrysler Viper GTS-R
 S.Ortelli/R.Dumas  N-GT (6.)  Porsche 996 GT3 RSR
 1999  O.Beretta/K.Wendlinger  GT  Chrysler Viper GTS-R
 1998  B.Schneider/M.Webber  GT1  Mercedes-Benz CLK LM
 P.Lamy/O.Beretta  GT2 (8.)  Chrysler Viper GTS-R
 1997  B.Schneider/A.Wurz  GT1  AMG Mercedes-Benz CLK GTR
 P.Gache/O.Beretta  GT2 (15.)  Chrysler Viper GTS-R

Změny sestav

Ve startovní listině chybí lamborghini týmu Reiter, s nímž minulý víkend závodili Parisy s Bleekemolenem.

V dalších případech došlo k obměnám jezdců. Jak sdělil v Německu Vilander, nebude přítomen (účastní se WEC v Bahrajnu), jeho náhradou je tovární pilot Ferrari Marco Cioci. V sestavě audi došlo také ke změně, když Ortelli se účastní francouzského mistrovství (ve světovém nebyla šance na dobré umístění) a zastoupí jej domácí jezdec Adam Carroll.

Další informace o profilech závodníků s letošní premiérou v GT1 naleznete v článku po kvalifikačním závodě.

Časový rozvrh přenosů

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry. Čas u hlavního závodu v případě GT1 TV značí zahájení živého vysílání. Stejně jako u kanálu Sport 5 je předchozí půlhodina věnována představení a sestřihu kvalifikačního závodu.

 Událost  Den  GT1  Sport 5  Start
 Kvalifikace  Sobota  10,15-11,45  -
-
 Kvalifikační závod  Sobota  15,30-17,00  18,00-19,30
15,40
 Hlavní závod  Neděle  13,00-15,00  18,00-19,30*
13,40

* nejedná se o přímý přenos

Užitečné odkazy

GT1 World Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde lze zjistit informace o účastnících anebo závodech. Okno se zobrazením vysílání se objevuje až po načtení stránky v čase blížícího se přenosu – není na samostatné stránce, jako v předchozích dvou letech. Před přenosem mohou být zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Archiv je umístěn na úložištích videonahrávek Daily Motion a You Tube.

Na komentátorském stanovišti provází diváky závodem Jack Nichols a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.

Přímý odkaz na spolehlivější německou verzi stránek s vysíláním Zde

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

You Tube Zde

Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů s výjimkou letošního úvodního podniku.

Daily Motion Zde

Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozích let včetně záznamu některých závodů. V současnosti probíhá i ukládání vybraných letošních záznamů

Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz

GT1 Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT1. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT1.

Zdroj: GT1, FIA GT, FIA, Donnington Park, Kolumbus, High Revs, The Racing Line, Circuiti, Sport 5, Wikipedia, Topocoding