Button dovedl suverénní belgické tažení do vítězného konce
Velká cena Belgie - závod
Jenson Button potvrdil návrat ztracené formy, když naprosto suverénním způsobem start-cíl ovládl Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Na druhou pozici se probojoval Sebastian Vettel, třetí příčku obsadil Kimi Räikkönen. Vedoucí muž šampionátu Fernando Alonso a jeden z jeho rivalů v boji o titul Lewis Hamilton skončili v hromadné havárii v první zatáčce.
Hned na startu došlo k hromadné havárii. V nájezdu do první zatáčky totiž Romain Grosjean vytlačil Lewise Hamiltona až na okraj trati, načež došlo ke kontaktu a oba se nekontrolovaně řítili do skrumáže první zatáčky.
V následné karamboláži skončily naděje Fernanda Alonsa a Sergia Péreze, s pošramocenými vozy odjížděli Pastor Maldonado a Kamuj Kobajaši. Alonso vystoupil ze svého vozu až za přítomnosti lékařského personálu, nakonec však po svých odešel zpátky do garáže.
Na trať musel vyjet safety car, první zatáčka byla totiž doslova poseta karbonovými úlomky. Za něj se poskládali vedoucí Button, druhý Räikkönen, za nimi oba jezdci Force Indie Nico Hülkenberg a Paul di Resta, na páté místo postoupil Michael Schumacher.
Po restartu Button bez potíží udržel vedení, zatímco za ním se Hülkenberg probojoval před Räikkönena na druhé místo. Button zatím nasadil k trháku a postupně si vybudoval čtvrtminutový náskok. Ten poté i díky strategii jedné zastávky v boxech udržel až do cíle a dojel si pro čtrnácté vítězství své kariéry.
Po nepovedené kvalifikaci si pro skvělou druhou pozici dojel Sebastian Vettel. Obhájce titulu se vyhl problémům v první zatáčce, přestože si musel proklestit cestu strništěm karbonových úlomků, pak ale předvedl skvělou stíhací jízdu, předjížděl jednoho soupeře za druhým a nakonec byl v cíli odmávána na stříbrné příčce.
Kimi Räikkönen ani tentokrát neproměnil slibnou výchozí pozici v první vítězství Lotusu. Dokázal sice vrátit porážku Nicu Hülkenbergovi a Michaelu Schumacherovi z úvodu závodu, neuhlídal však Vettela a na Buttona svým tempem nestačil.
Nico Hülkenberg má za sebou nejlepší závod své kariéry ve Formuli 1. Po startu se probil až na druhé místo, svou force indii nakonec dovezl do cíle na čtvrté příčce, čímž o jedno místo vylepšil svůj dosavadní rekord.
Po odstoupení Fernanda Alonsa musel vlajku Ferrari držet Felipe Massa. Brazilec však po nepovedené kvalifikaci předvedl solidní výkon a dojel si pro páté místo.
Šesté místo bral po penalizaci za výměnu převodovky Mark Webber. Australan sice jistě doufal v lepší výsledek, vzhledem k výpadku Alonsa si však v šampionátu polepšil a svou ztrátu na Španěla snížil o osm bodů.
Michael Schumacher zakončil svou 300. velkou cenu ve Formuli 1 na sedmém místě. Sedminásobný šampion přitom začal velice dobře, po startu se díky karambolu v první zatáčce posunul na páté místo, které později ještě vylepšil na třetí pozici. Nakonec jej však zradila příliš rychle klesající výkonnost pneumatik a Schumacher tak musel z původně plánované jednozastávkové strategie ustoupit na dvě návštěvy mechaniků.
Poprvé od závodu v Malajsii se na body dostal Jean-Eric Vergne, jeho týmový kolega Daniel Ricciardo čekal dokonce od domácí velké ceny v Austrálii. Jezdci Toro Rosso byli klasifikováni na osmé a deváté pozici. Pro poslední bod za desátou příčku si dojel Paul di Resta.
Po nezdařené kvalifikaci a penalizaci za výměnu převodovky musel Nico Rosberg startovat z poslední řady na roštu. Němec nakonec jen těsně nestačil na bodované pozice. Dvanáctý dojel Bruno Senna s williamsem.
Velké zklamání přinesla první zatáčka Sauberu. Ze čtvrté pozice startující Sergio Pérez byl vyřazen na místě, ze druhé příčky vyrážející Kamuj Kobajaši přišel zcela bez vlastního přičinění k poškození svého vozu. Japonec absolvoval tři zastávky v boxech a byl klasifikován na třinácté pozici.
Se ztrátou jednoho kola byli klasifikováni čtrnáctý Vitalij Petrov, patnáctý Timo Glock, šestnáctý Charles Pic, sedmnáctý Heikki Kovalainen a osmnáctý Pedro de la Rosa.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/Ztráta
|
1.
|
J.Button | McLaren |
1:29:08.530
|
2.
|
S.Vettel | Red Bull |
+ 13.624
|
3.
|
K.Räikkönen | Lotus |
+ 25.334
|
4.
|
N.Hülkenberg | Force India |
+ 27.843
|
5.
|
F.Massa | Ferrari |
+ 29.845
|
6.
|
M.Webber | Red Bull |
+ 31.244
|
7.
|
M.Schumacher | Mercedes |
+ 53.374
|
8.
|
J.E.Vergne | Toro Rosso |
+ 58.865
|
9.
|
D.Ricciardo | Toro Rosso |
+ 1:02.982
|
10.
|
P.di Resta | Force India |
+ 1:03.783
|
11.
|
N.Rosberg | Mercedes |
+ 1:05.111
|
12.
|
B.Senna | Williams |
+ 1:11.529
|
13.
|
K.Kobajaši | Sauber |
+ 1:56.119
|
14.
|
V.Petrov | Caterham |
+ 1 kolo
|
15.
|
T.Glock | Marussia |
+ 1 kolo
|
16.
|
C.Pic | Marussia |
+ 1 kolo
|
17.
|
H.Kovalainen | Caterham |
+ 1 kolo
|
18.
|
P.de la Rosa | HRT |
+ 1 kolo
|
Neklasifikováni:
Jezdec | Tým | V kole | |
NC
|
N.Kartykejan | HRT |
30
|
NC
|
P.Maldonado | Williams |
5
|
NC
|
S.Pérez | Sauber |
1
|
NC
|
F.Alonso | Ferrari |
1
|
NC
|
L.Hamilton | McLaren |
1
|
NC
|
R.Grosjean | Lotus |
1
|
Nejrychlejší kolo závodu: Bruno Senna (Williams) - 1:52.822
Průběžné pořadí šampionátu jezdců po 12. závodě:
p.
|
Jezdec | Tým |
Body
|
1.
|
F.Alonso | Ferrari |
164
|
2.
|
S.Vettel | Red Bull |
140
|
3.
|
M.Webber | Red Bull |
132
|
4.
|
K.Räikkönen | Lotus |
131
|
5.
|
L.Hamilton | McLaren |
117
|
6.
|
J.Button | McLaren |
101
|
7.
|
N.Rosberg | Mercedes |
77
|
8.
|
R.Grosjean | Lotus |
76
|
9.
|
S.Pérez | Sauber |
47
|
10.
|
M.Schumacher | Mercedes |
35
|
11.
|
F.Massa | Ferrari |
35
|
12.
|
K.Kobajaši | Sauber |
33
|
13.
|
N.Hülkenberg | Force India |
31
|
14.
|
P.Maldonado | Williams |
29
|
15.
|
P.di Resta | Force India |
28
|
16.
|
B.Senna | Williams |
24
|
17.
|
J.E.Vergne | Toro Rosso |
8
|
18.
|
D.Ricciardo | Toro Rosso |
4
|
Průběžné pořadí šampionátu týmů po 12. závodě:
p.
|
Tým | Jezdci |
Body
|
1.
|
Red Bull | S.Vettel, M.Webber |
272
|
2.
|
McLaren | L.Hamilton, J.Button |
218
|
3.
|
Lotus | K.Räikkönen, R.Grosjean |
207
|
4.
|
Ferrari | F.Alonso, F.Massa |
199
|
5.
|
Mercedes | N.Rosberg, M.Schumacher |
112
|
6.
|
Sauber | S.Pérez, K.Kobajaši |
80
|
7.
|
Force India | N.Hülkenberg, P.di Resta |
59
|
8.
|
Williams | P.Maldonado, B.Senna |
53
|
9.
|
Toro Rosso | J.E.Vergne, D.Ricciardo |
12
|