BES: V očekávání napínavého zápolení
Závěrečný podnik druhého ročníku prestižní vytrvalostní série.
Tři týdny po dramatickém závodě na německém Nürburgringu zůstává i nadále boj o cenné trofeje vysoce konkurenčního seriálu i nadále otevřený. Místem konání rozhodujícího závodu bude nedávno vybudovaný okruh pojmenovaný podle nezávislého španělského společenství. Leží padesát kilometrů jihozápadně od Pamplony poblíž městečka Los Arcos:
Circuito de Navarra
Zpracováním návrhu okruhu byl pověřen Jaime Nogué. Na začátku roku 2008 byla dokončena polovina zemních prací a v té době byl uveřejněn předpokládaný termín dokončení na jaře roku 2009. Nakonec byl okruh s třemi variantami otevřen až 19. června 2010.
Nejdelší 3,933 km dlouhá varianta s 800 metrů dlouhou rovinkou je připravena pro piloty vozů BES. Šířka dráhy se pohybuje v rozmezí 12-15 metrů. Minimální výškové rozdíly dráhy nebudou klást na jezdce větší nároky. Což se ovšem nedá říci o šesti levých a devíti pravých zatáčkách technicky náročného okruhu. Závodníci jej absolvují po směru chodu hodinových ručiček. U nedávno postaveného okruhu nepřekvapí asfaltové únikové zóny, které lemují dráhu v okolí zatáček.
Galerie vítězů
Závod na španělském okruhu byl součástí série i minulý rok. Nejednalo se však o rozhodující víkend, ale teprve o druhý podnik šampionátu. Vítězové jednotlivých tříd jsou uvedeni v následující tabulce. U nižších tříd číslo v závorce znamená pozici v celkovém hodnocení.
Posádka | Třída | Vůz |
F.Kechele/N.Verdonck/M.Bartels | GT3 Pro | Ferrari 458 |
F.Morel/J.L.Beaubelique/L.Badey | GT3 Pro-Am (5.) | Ferrari 458 |
G.Cabannes/F.Michal | Gentleman (15.) | Lamborghini Gallardo |
L.Frey/R.Maritz/F.Barth | GT4 (19.) | Lotus Evora |
Souboj o trofeje a tituly
V závěrečném závodě se bude rozhodovat o zisku trofejí na všech pozicích v obou klasifikacích. Maximální možný zisk jednotlivců i týmů (prostřednictvím lepšího vozu) je 25 bodů.
V následujících tabulkách se jedná o výběr z celkového hodnocení s přihlédnutím k současně známým sestavám v posledním závodě. Tučně zvýraznění jezdci mají šance na umístění na pódiu, piloti označení hvězdičkou jsou součástí posádek výše umístěných kolegů, ostatní se neúčastní. Uvedeny budou pouze dvě hlavní třídy, nikoliv slabě obsazená kategorie Gentleman Trophy.
GT3 Pro Cup
p. | Pilot(i) | Body |
1. | Palttala /Leinders /Martin | 99 |
2. | Haase /Mies /Ortelli | 96 |
3. | Andrea Piccini | 62 |
4. | Goossens /Maassen /Hennerici | 62 |
5. | Sandström /Vanthoor | 59 |
6. | Kechele / Franchi | 53 |
7. | René Rast | 46 |
8. | Frank Stippler | 44 |
9. | Marco Bonanomi* | 41 |
10. | Mathias Lauda* | 39 |
11. | Gattuso /Rigon /Zampieri | 37 |
V hlavní třídě má navrch v hodnocení posádek trojice Palttala/Leinders/Martin (99 bodů; č. 3, Marc VDS Racing Team) nad sestavou Haase/Mies/Ortelli (96 bodů; č. 1, Belgian Audi Club Team WRT).
Reprezentanti belgických stájí patří mezi hlavní želízka v ohni také v bojích o titul mezi týmy – v něm je situace opačná, když vede stáj z Flénu vybavená vozy Audi (109 bodů, WRT) nad týmem s vozy BMW (107 bodů, Marc VDS). V obou šampionátech je situace prvních dvou neotřesitelná, ostatní pronásledovatelé ztrácejí příliš mnoho bodů.
Do týmového hodnocení může zasáhnout buď úspěšnější trio Bonanomi/Sandström/Vanthoor z týmu WRT (č. 2) anebo Longin/Catsburg/Moser (č. 4) zastupující stáj Marc VDS.
Odlišná situace je v boji o zbývající místo na pódiu. V hodnocení jezdců nejsou bez šancí na dobytí této mety jezdci až do 11. místa celkového hodnocení. Důvodem je mj. nepravidelná účast anebo významnější úspěch během 24 hodin ve Spa. Nynější třetí místo Picciniho (62 bodů, pouze ve Spa) je v ohrožení čtvrtého Goossense, Maassena a Hennericiho (62 bodů, Porsche č. 75). Tato trojice je zástupcem belgického Prospeed Competition (68 bodů, celkově 3.).
Následují pátí Vanthoor se Sandströmem (59 bodů, č. 2) z týmu WRT, jejich kolega ve stejném voze Bonanomi (9.) je tím pádem mimo hru. Dalším osamoceným vozem v hodnocení stájí je bmw týmu Vita4One (60 bodů, celkově 4.) pilotovaný šestým Kechelem (53 bodů) a úřadujícím mistrem Franchi (oba 53 bodů). Jejich kolegou ve voze s číslem 66 bude Lauda (9.).
Posledními uchazeči o pódium, již jen mezi jezdci, je sestava švýcarské stáje Kessel Racing ve složení Gattuso/Rigon/Zampieri (č. 71, Ferrari 458). Tato trojice by musela vyhrát a zároveň doufat v neúspěch výše uvedených účastníků (s výjimkou první dvojice).
GT3 Pro/Am Cup
Legenda k této tabulce je stejná jako u profesionálů.
p. | Pilot(i) | Body |
1. | Machiels /Hommerson | 68 |
2. | Andrea Bertolini | 67 |
3. | Petrobelli /Bonacini /Amos | 65 |
4. | Goueslard /Beaubelique /Badey | 54 |
5. | Riegel /Stursberg | 52 |
6. | Hassid /Beltoise | 48 |
7. | Kox /Hayek | 46 |
Úřadující mistři této kategorie Machiels a Hommerson prozatím vedou průběžné pořadí i v tomto ročníku. V jejich ferrari s číslem 52 týmu AF Corse bude tentokráte jejich kolegou Alessandro Pier Guidi. Druhý Andrea Bertolini, který s vedoucí dvojicí absolvoval většinu sezóny prozatím v listině uveden není ani v jiném voze, což by byla jediná šance jak dobýt titul.
S pouhými třemi body ztráty na vedení je v závěsu trojice Petrobelli/Bonacini/Amos (65 bodů, č. 57). Sestava stáje italské odnože Vita4One prokazovala v sezóně stabilnější výkony, v nepříliš vydařeném 24 hodinovém závodě si z tučného banku vybrala pouhé čtyři body.
Pod pódiem se nyní nachází další čtyři sestavy mj. s možnými šancemi na titul a s vzájemným rozptylem pouhých osmi bodů. Pouze celkově pátí Riegel se Stursbergem (Haribo) přihlášení v posledním závodě prozatím nejsou.
P. | Tým | Body | Vůz | St. číslo(a) |
1. | AF Corse | 82 | Ferrari | 49, 50, 51, 52 |
2. | SOFREV ASP | 80 | Ferrari | 10, 20 |
3. | Vita4One Italy | 67 | Ferrari | 57 |
4. | Haribo Racing Team | 56 | Porsche | - |
5. | Pro GT by Alméras | 52 | Porsche | 33, 34 |
6. | Blancpain-Reiter | 50 | Lamborghini | 24 |
7. | Black Falcon | 44 | Mercedes | 19 |
Stav v hodnocení jezdců naznačuje také situaci v klasifikaci týmů. Přestože vedoucí AF Corse nasazuje nejpočetnější armádu vozů Ferrari, pouze v jediném případě byla úspěšnější níže umístěná posádka. Pouze jednou bodovala také slabší posádka francouzské stáje SOFREV, zastoupila při výpadku jindy spolehlivou sestavu Goueslard/Beaubelique/Badey. Účast pouze jednoho vozu týmu Vita4One, byť se schopnou posádkou Petrobelli/Bonacini/Amos, se projevuje na větší ztrátě na vedoucí dvojici. Pouze tyto tři stáje se mohou utkat v bojích o titul.
Do bojů maximálně o stříbrnou trofej se mohl zapojit tým Haribo, ve španělském závodě pravděpodobně nestartuje.
Zbývající tři stáje se pokusí dobýt bronzový stupínek, s výjimkou týmu Pro GT nasazují pouze jeden vůz. Nicméně právě francouzské stáji dopomohla k prozatím pátému místu především trojice Berville/Hassid/Beltoise (č. 34). Další reprezentanti svých týmů jsou Kox a Hayek (Lamborghini č. 24, Blancpain-Reiter) a Morley/Jans/Edwards (Mercedes č. 19, Black Falcon). Poslední trojice by ovšem musela vyhrát a doufat v neúspěch zástupců výše umístěných týmů.
Časový rozvrh přenosů
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
Událost | Den | BES | Sport 5 | Start |
Závod | Neděle | 14,15-17,45 | 14,25-17,45 |
14,25
|
Užitečné odkazy
Blancpain Endurance Series Zde
Oficiální stránky, kde naleznete informace z dění v šampionátu a z předchozích závodů. Internetové vysílání bude aktivní krátce před zahájením přenosu.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport zajišťuje i v letošním roce přenosy ze závodů BES a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.
You Tube Zde
Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů.
Daily Motion Zde
Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozího roku včetně záznamu některých závodů.
Doplňující informace o BES
Formule.cz Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o Blancpain Endurance Series. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a seznam úspěšných jezdců. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody BES.
Zdroj: GT1, GT3, Circuito Navarra, Diario de Navarra, Noticias de Navarra, Wikipedia, Sport 5, Topocoding, Formule