Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 5. díl
Složení organizačního týmu. Propustky.
Předchozí články byly věnovány tématům, které přechází účasti na samotných podnicích šampionátu. Nyní je na řadě blok článků, jenž souvisí s organizací jednotlivých závodních víkendů do okamžiku prvních jízd.
Tato kapitola bude věnována činovníkům snažících se o hladký průběh daného podniku. Pro všechny níže uvedené funkcionáře platí nařízení Řádu ohledně příslušné kvalifikace pro výkon požadovaných funkcí. Dále je nutné vlastnit platnou licenci FIA s nutností každoročního obnovení platnosti, kterou těmto funkcionářům vydává zpravidla jejich ASN. Zároveň tyto osoby nesmí být spojeny s žádnými obchodními a průmyslovými organizacemi, jenž by mohly mít z jejich rozhodování prospěch.
Činovníci a funkcionáři
Velmi stručně se věnují seznamu požadovaných činovníků pravidla BES: ředitel série, technický ředitel, vedoucí technických komisařů, předseda sboru sportovních komisařů.
Řád uvádí další funkcionáře, kteří jsou bráni jako nezbytní. Jedná se nejméně o tři sportovní komisaře, mezi nimiž je i výše zmíněný předseda. Vzhledem k potřebě měření času musí být přítomni také časoměřiči.
U GT1 tito činovníci přímo zmíněni nejsou, FIA si pouze vyhrazuje možnost jmenování ředitele dané série. V případě sportovních komisařů požaduje dva mezinárodní komisaře jiné národnosti než je organizátor. Tito funkcionáři mohou se souhlasem FIA a ve výjimečných případech účinkovat u jiných mezinárodních podniků pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace.
Následující funkcionáře může jmenovat ASN výhradně pro podnik se statusem FIA: národního sportovního komisaře a vedoucího závodu (během víkendu jich může být pověřeno více s ohledem na počet sérií).
Doplněk k uvedené terminologii: nejvýše postaveným funkcionářem je zde pojmenovaný vedoucí závodu. V českém překladu Řádu je pojmenován jako ředitel závodu z anglického pojmu Clerk of Course. Pro srozumitelnější rozlišení jsem u pojmenování ředitele série vycházel z materiálů AMD Brno. Toto pojmenování lépe vystihuje funkci nazvanou i v českém překladu Řádu jako race director (stejné označení je v anglické verzi). Na rozdíl od vedoucího závodu, který je spojen s konkrétním podnikem, je ředitel série přítomen na rozdílných okruzích spjatých se šampionátem.
Mezinárodní automobilová federace si dále vybírá na každý závodní víkend GT1 následující zástupce, kteří mohou mít své pomocníky: technický delegát, tiskový delegát a hlavní časoměřič. Dále mohou být přítomni: lékařský delegát, bezpečnostní delegát, řidič zpomalovacího vozu, pozorovatel a poradce.
Uvedení zástupci FIA mají pomáhat činovníkům víkendu v plnění jejich povinností anebo dohlížejí na respektování pravidel šampionátu. Pokud to považují za nezbytné, vyhotovují zprávy o průběhu víkendu.
Delegáti FIA jsou snadno odlišitelní jednotným uniformním oděvem. V tomto případě lékařský delegát sleduje počínání zdravotníků při cvičném vyprošťování figuranta (z řad mechaniků) z vozidla.
Povinnosti a práva funkcionářů
Vedoucí závodu, ředitel série, technický delegát a národní sportovní komisař musí být přítomni na okruhu od začátku podniku. Sportovní komisaři z FIA se musí dostavit nejpozději před koncem přejímek.
V okamžiku přítomnosti vozů na dráze musí být ředitel série v neustálém radiovém kontaktu s vedoucím závodu, technickým delegátem a předsedou kolegia sportovních komisařů. Rádiovou komunikaci se stanovišti traťových komisařů má v tuto dobu na starosti vedoucí závodu.
Po uvedení obecných pravidel je na řadě popis působnosti vztažený k jednotlivým funkcím.
Hlavním činovníkem je vedoucí závodu, který nese největší díl odpovědnosti za řízení sportovního podniku. V jeho působnosti je zajištění pořádku na závodišti se zúčastněnými bezpečnostními složkami anebo dohled nad přítomností a informováním podřízených funkcionářů. Ti mu zajišťují dodání požadovaných dokumentů v souvislosti s organizací podniku. V případě soutěžících kontroluje správné označení vozidla číslem, rovná vozy dle tříd anebo předepsaného pořadí a sleduje, zda se neúčastní soutěže vyloučený účastník.
Mezi hlavní náplň ředitele série patří následující činnosti: kontrola tréninků a závodů, dodržování a případné návrhy sportovním komisařům na změny časového rozvrhu, zastavení vozu a tréninku, provedení startovní procedury, vyslání zpomalovacího vozu, zastavení a opětovný start závodu. Do těchto činností může případně zasáhnout vedoucí závodu, ale pouze se souhlasem ředitele série.
Technický delegát FIA je odpovědný za kontroly. Je nadřízen národním technickým komisařům, kteří jsou pověřeni kontrolou mechanických částí vozů. Tu provádějí při přejímkách před zahájením tréninků anebo následně na žádost vedoucího závodu. Techničtí komisaři mohou případně vážit vozidla, provádět jejich měření a kontrolovat doklady soutěžících.
Sportovní komisaři sledují, zda chování účastníků odpovídá všem příslušným předpisům. V případě jejich porušení přijímají i případné protesty soutěžících. V obou případech následně rozhodují o trestech, pokutách anebo vyloučení z podniku. Ty mohou mít vliv na změny výsledky. Mezi jejich pravomoci patří také schvalování změn jezdců, odložení a zastavení závodu anebo případně určení svého náhradníka, pokud dojde k ohrožení přítomnosti požadovaných tří komisařů. Pokud by nastala případná rovnost hlasů během hlasování, rozhoduje hlas předsedy sboru sportovních komisařů.
V případě poradce by se mělo jednat o zkušeného pilota GT, který již nezávodí na vrcholné úrovni. Účastní se setkání komisařů, kteří se na něj mohou obracet se svými všeobecnými i přesně danými dotazy z oblasti motorsportu, chování jezdců na dráze anebo jejich rozdělení do kategorií. Nemá právo zúčastnit se hlasování.
Propustky
Všichni účastníci víkendu musí být vybaveni propustkami, které jsou povinni v areálu okruhu nosit neustále u sebe. V případě GT1 jsou vydávány se souhlasem FIA, u BES se souhlasem SRO. Více se však zmiňují o propustkách pravidla BES.
Pro výše zmíněné funkcionáře a jejich podřízené jsou vydávány propustky umožňující přístup do jakékoliv části okruhu. Jejich držitelé nemohou být navíc vykázáni z prostoru garáží účastníků.
Následují povolenky do vybraných částí okruhu. Základem je možnost vstupu do paddocku, do míst kde parkují mj. kamiony soutěžících sídlících v garážích u boxové uličky anebo účastníci nižších šampionátů. Tento druh může být za příplatek dostupný i divákům z řad veřejnosti (v některých případech bývá i součástí vstupenky). Vyšší úrovní je propustka umožňující kromě návštěvy paddocku i vstup do boxové uličky. Nicméně k přístupu až na boxovou zídku je nutná ještě dodatečná povolenka, tzv. pitwall pass.
Zvláštním druhem jsou povolenky pro pracovníky médií. Ty jsou vyhotoveny také v různých stupních umožňujících v základu přístup do tiskového střediska, paddocku a garáží účastníků. Ke vstupu do boxové uličky anebo na obslužné komunikace v okolí dráhy jsou nutná dodatečná povolení. Další případnou variantou (spolu s propustkou) jsou vesty označující osoby s možností pořizování fotografií anebo videozáznamů pro použití v médiích. Pořízené materiály však nelze běžně použít pro obchodní účely.
Ve všech uvedených případech provádí kontrolu pracovníci pořadatele.
Příště: přejímky účastníků
Seznam předchozích dílů
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |
4. | Testy a vyvážení výkonnosti. | Zde |