Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 6. díl
Počet účastníků. Sportovní přejímky.
V předchozím díle jste byli seznámeni s činovníky, kteří mají na starosti dohled nad průběhem podniku. Na jeho začátku se musí účastníci podrobit přejímkám. Těm může předcházet i stanovení maximálního počtu soutěžících.
Počet účastníků
Počet povolených vozů na okruhu se řídí Řádem, konkrétně v příloze O jejím druhým dodatkem (přímý odkaz na dokument Zde, překlad starší verze Zde).
MS GT1 se vzhledem k počtu účastníků nemuselo potýkat s nedostatkem míst na startovním roštu. A to ani v případě devátého podniku v roce 2011, který proběhl na dráze čínského Goldenportu v délce pouhých 2 390 metrů, kde se mohlo utkat až 36 vozidel. Jednalo se o nejkratší dráhu v krátké historii šampionátu, která splňovala pouze minimum pro mezinárodní podniky (2 kilometry), nikoliv však pro série pod hlavičkou FIA (alespoň 3,5 kilometru).
U BES byla prozatím nejkratším okruhem španělská Navarra (3 933 km), jejíž maximum v podobě 58 vozidel bylo stanoveno podle následujícího vzorce: 0,36 x koeficient délky okruhu (zde 13) x koeficient minimální šířky dráhy (zde 12 metrů, tj. 10) x koeficient délky závodu (3 hodiny, tj. 1,25) x koeficient dle třídy vozu (GT mají 1). V případě 24 hodinového závodu v belgickém Spa vychází povolený počet vozů na 97, například v roce 2012 však pořadatelé počítali maximálně se 75 účastníky.
Pouze v pravidlech BES jsou uvedeny požadavky, dle nichž by se postupovalo při nadměrném počtu zájemců – jedná se o překročení hranice stanovené Řádem. Přednost by dostali v následujícím pořadí nejdříve stálí účastníci, za nimi stejná kategorie s pozdějším přijetím žádostí, účastníci předchozích víkendů BES a nakonec dle jiných podmínek stanovených Komisí.
Sportovní přejímky
Před každým závodním víkendem předkládá soutěžící všechny doklady k vozidlu a licence soutěžícího (týmu) a jezdců. Jejich vydání zajišťuje příslušná ASN a jsou platné pouze jeden rok.
Piloti účastnící se BES musí mít v licenci minimální potřebný stupeň C. Jedná se o nejnižší úroveň pro okruhové soutěže zapsané do mezinárodního kalendáře FIA (s výjimkou jednorázové D). Jejímu vydání předchází dvouletá zkušební doba s nejvyšším stupněm národní licence anebo s mezinárodní motokárovou licencí B CIK. Během této doby je potřeba zúčastnit se alespoň pěti závodů.
Účastník MS GT1 musí předložit licenci minimálně se stupněm B, která umožňuje mj. účast ve WTCC anebo F2. K jejímu vydání je potřeba dokončit a být klasifikován v pěti závodech v předchozích dvou letech. Postačují i výsledky z národních mistrovství. Pro doplnění, k nejvyššímu stupni A (s výjimkou superlicence nutné pro účast v MS F1) jsou požadavky zpřísněny na nutnost klasifikace do pátého místa (závodů anebo celkového hodnocení). Pro udržení těchto stupňů (A, B) je požadována účast alespoň v jednom mezinárodním podniku během roku.
Ve všech zmíněných případech se přihlíží k chování účastníka, přičemž je předpokládána znalost všech potřebných předpisů.
Součástí licence je také lékařské vyjádření ohledně schopnosti účastnit se motoristických podniků. Zvláště zmíněny jsou pouze pomůcky pro úpravu zraku, případně potřeba zvláštního lékařského dohledu. Přesto je v BES dodatek o nutnosti možného předložení lékařské zprávy.
Kategorie jezdců
Jestliže v GT1 není brán ohled na výkonnost a předchozí výsledky jezdců, v BES jsou závodníci rozděleni do čtyř kategorií. Požadavky, na jejichž základě je zařazení do platinové, zlaté, stříbrné anebo bronzové kategorie prováděno, je podrobněji popsáno Zde. Zařazení má na starosti Komise SRO, která vyžaduje zaslání podkladů k posouzení nejpozději osm dní před zahájením víkendu. V probíhající sezóně je uznáno i dřívější zařazení provedené FIA, SRO si vyhrazuje právo změny třídy před zahájením podniku.
Složení posádky má následně vliv na zařazení do jedné ze tří kategorií šampionátu. V hlavní GT3 Pro může být složení libovolné, samozřejmostí jsou však profesionální závodníci. Součástí posádky jsou maximálně tři jezdci a to i v případě 24 hodinového závodu.
V další třídě GT3 Pro-Am může být nejsilnější sestava složená pro tříhodinové závody složena v následující kombinaci: platinový (anebo zlatý) s dvěma držiteli bronzové licence anebo dva stříbrní doplnění jedním bronzovým jezdcem. Pokud jsou v posádce jen dva piloti, jeden z nich musí být bronzový a strávit v tříhodinovém závodě alespoň 110 minut. V 24 hodinovém klání jsou povoleny nejsilnější kombinace dvou platinových jezdců doplněných dvěma bronzovými, dále kombinace všech tříd, tří zlatých s jedním bronzovým anebo posádka složená z držitelů stříbrných licencí.
Poslední kategorie GT3 Gentlemen Trophy se odlišuje starší verzí vozu, ale také složením posádky. V tříhodinovém závodě může být součástí posádky jeden držitel stříbrné licence s dvojicí bronzových pilotů. Ve Spa může být tato nejsilnější sestava doplněna dalším stříbrným pilotem.
Vedoucí stáje musí určit označení pilotů na D1 a D2 (u BES D1-D3). Uvedené vyznačení má vliv na pořadí, v němž například nastupují jezdci do jednotlivých částí kvalifikace. Další změny po skončení přejímky jsou možné pouze v případě zásahu vyšší moci (pouze GT1) a se schválením komisařů.
Aby se zamezilo spekulativním změnám sestav v závěru sezóny, nelze v posledních dvou podnicích měnit sestavy ve vozech stejné kategorie (BES) v rámci týmu (platné pro obě série). Výjimkou je zásah vyšší moci, posuzování okolností je na komisařích. V případě porušení tohoto pravidla nebudou body získané v těchto závodech připsány do celkového hodnocení.
Žádný soutěžící, jezdec anebo jiná osoba nemůže být požadována k podpisu zbavení odpovědnosti.
Příště: technické přejímky
Seznam předchozích dílů
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |
4. | Testy a vyvážení výkonnosti. | Zde |
5. | Složení organizačního týmu. Propustky. | Zde |