Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 9. díl
Všeobecné požadavky na chování na okruhu.
Po bloku zaměřeném na organizaci jednotlivých závodních víkendů následují pravidla zabývající se chováním na okruhu a v boxech anebo tresty za prohřešky. Tento článek se bude věnovat obecným požadavkům, které jsou zpravidla použitelné v trénincích, kvalifikaci anebo závodech.
Všeobecná bezpečnost
Z důvodu lepší přehlednosti jsem zvolil řazení vztahující se nejprve na oblast boxů, následně na chování na dráze. Přesto může v některých odstavcích docházet k prolínání těchto situací
S výjimkou vyhrazené akce v podobě možné návštěvy boxové uličky diváky (tzv. pit walk) není povolena přítomnost osob mladších 16 let na startovním roštu, boxové zídce anebo v boxové uličce. BES jde v tomto ohledu dále, když je přítomnost těchto osob zakázána v celém prostoru boxů.
Omezení platí i pro zvířata, která se nesmí vyskytovat ani na tribunách. Výjimku představují pouze zvířata s povolením FIA použitá z bezpečnostních důvodů.
Piloti musí být oblečeni v kombinéze, spodním prádle, helmě a zádržném systému HANS dle požadavků Řádu přílohy L. Doplněna je povinnost pilota být upoután pásy až do okamžiku zastavení v boxu. Vzhledem ke kratším zastávkám v GT1, kde docházelo pouze k výměně pneumatik a pilotů, byla novinkou v pravidlech v roce 2012 povinnost pilota být řádně upoután, než dojde k rozjezdu vozu. Vše bylo jištěno odpovědností vedoucího týmu za řádné upoutání jezdce do bezpečnostních pásů po opuštění boxového stání.
Závodníků používajících uzavřené helmy se týká jedno z cvičení, které musí každý pilot absolvovat jednou v sezóně. Upoutanému jezdci s HANS a helmou musí s pomocí dvojice zdravotníků vedoucí lékař (u GT1 případně lékařský delegát FIA) sejmout přilbu. Nesmí dojít k pohnutí hlavy. V případě neúspěšného pokusu musí pilot zvolit helmu bez části chránící obličej, aby případně zraněný jezdec mohl dýchat.
Vedoucí závodu, ředitel série nebo vedoucí lékař mohou požadovat zdravotní prohlídku jezdce kdykoliv během víkendu.
S výjimkami povolenými Řádem anebo Sportovními pravidly se nikdo kromě pilota nesmí dotýkat stojícího vozu jinde než ve vyznačeném prostoru týmu, v boxové uličce a na startovním roštu.
Opravy mohou být prováděny v garáži, v pracovním prostoru před garáží a s omezením i na startovním roštu (případně v parkovišti závodních strojů neboli paddocku). Navíc je v pravidlech BES doplněn postup po zajetí na bezpečné místo a následném odstranění závady. Pilot se může vrátit do závodu, přičemž nezáleží, zda využije (nebo nevyužije) vzdálenou pomoc týmu.
Rozporuplné znění je uvedeno v pravidlech GT1, jde-li o použití nezávislého zdroje energie k nastartování motoru. V první větě je jeho použití zakázáno ve všech případech. Následující věta jej povoluje za podmínek shodných s BES, kdy je povoleno jeho využití v uličce a na roštu (v případě BES i po odpykání trestu Stop and Go).
V žádném případě nesmí vůz v boxové uličce k couvaní použít vlastní pohon.
Maximální dovolená rychlost v boxech nesmí přesáhnout hodnotu 60 km/h. V případě porušení tohoto pravidla může být jezdec potrestán. V BES bez bližšího uvedení je odkaz na dostupné tresty (průjezd boxy anebo 10 vteřin trvající zastávka bez provádění jakýchkoliv úkonů na vozidle), v GT1 platí tato formulace pouze v závodech. V ostatních případech (tréninky, zkušební kolo) platí hříšník pokutu.
Po celou dobu tréninků je u výjezdů z boxů semafor s červeným a zeleným světlem. Vozy mohou vyjet na dráhu pouze tehdy, pokud svítí zelené světlo. Během závodu se jezdci vrací na dráhu na vlastní odpovědnost, blikající modré světlo nebo modrá vlajka v klidu jim signalizuje blížící se jiné vozy.
Řád bez uvedení časové lhůty uvádí období, kdy se na dráze nesmí pohybovat nikdo s výjimkou níže uvedených lidí. Sportovní pravidla obou sérií zmiňují již konkrétní dobu, kdy se jedná o období 15 minut před a pět minut po každém tréninku anebo dobu zahájení zahřívacího kola předcházejícího závodu do okamžiku, kdy poslední vůz vjede do prostoru uzavřeného parkoviště. Jedná se o traťové komisaře nebo jiné oprávněné osoby při plnění jejich povinností, piloty, když řídí anebo jsou vedeni pokyny maršálů anebo týmového personálu, který tlačí vůz anebo uklízí vybavení z roštu, jakmile všechny vozy opustí rošt do zahřívacího kola.
Piloti mají přísně zakázanou jízdu v protisměru. Povolen je pouze nezbytně nutný pohyb potřebný k otočení do správného směru. Vůz může být odstraněn z nebezpečné pozice s pomocí traťových komisařů. GT1 uvádí platnost tohoto nařízení také v uzavřeném parkovišti.
Závodníci se mají pohybovat pouze ve vymezeném prostoru dráhy a chovat se dle dalších nařízení Řádu. Jezdec, který opouští dráhu (včetně návratu do boxů), musí svůj záměr učinit jasně a ve správnou dobu. Zároveň se ujistí, že tento manévr může učinit bezpečně. V případě opouštění odstaveného vozu musí pilot zařadit neutrál anebo vyřadit z činnosti spojku. Volant vrací na své původní místo.
Zvláštním případem je situace, kdy se motor se během závodu nebo tréninku zastaví a vůz zůstane stát. Pokud je odstraněn z nebezpečné pozice s využitím pomoci traťových komisařů pilot nesmí vůz znovu nastartovat, jinak bude ze závodu diskvalifikován.
Pokud pilot zjistí vážné mechanické potíže svého vozu, je povinen opustit dráhu anebo navštívit boxy. V obou případech nesmí ohrozit ostatní účastníky.
Foto: Martin Ševčík
V okamžiku vyhlášení mokré dráhy musí vozy svítit předními světly, zadními pozičními a světlem do deště. Pokud některé z nich není funkční, může ředitel série přikázat návštěvu boxů a jejich opravu, po níž se může vůz vrátit zpět. Řád zmiňuje rozsvícení zadních světel i v případě obutí vozidla pneumatikami se vzorkem.
Závodníkům na dráze jdou předávány pokyny prostřednictvím signálů uvedených v Řádu (respektive v jeho příloze pod označením H). Význam jednotlivých signálů je na zdejších stránkách popsán Zde Soutěžící nemohou používat vlajky podobné oficiálním signalizačním.
Porušení všeobecných bezpečnostních pravidel, Řádu anebo Sportovních pravidel může vést až k vyloučení vozu nebo jezdce z víkendu.
Další všeobecné požadavky
Ke komunikaci mezi jedoucím vozidlem a pracovníkem týmu je povoleno několik různorodých komunikačních kanálů. Jedná se o zprávy na informační tabuli z boxové zídky, signály tělem pilota anebo rádiová komunikace. U GT1 jsou uvedeny také signály z maršálského systému, byť se jedná spíše o doplnění dříve zmíněné signalizace od traťových komisařů.
Elektromagnetické záření mezi 2 až 2,7 GHz je zakázáno, lze však získat povolení na základě písemného souhlasu SRO (BES) anebo FIA (GT1). Na zvláštní písemné povolení SRO lze u BES provozovat GPS a jinou telemetrii.
Každý pilot musí být vybaven transpondérem. Zatímco v BES si jej jezdci musí obstarat sami, v GT1 jim je přidělen organizátorem. V obou případech instalace dle požadavků a bezchybná funkce leží na bedrech soutěžících.
Příště: komunikace se soutěžícími, kolize, protesty
Seznam předchozích dílů
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |
4. | Testy a vyvážení výkonnosti. | Zde |
5. | Složení organizačního týmu. Propustky. | Zde |
6. | Počet účastníků. Sportovní přejímky. | Zde |
7. | Startovní čísla. Technické přejímky. | Zde |
8. | Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště. | Zde |