Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 12. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 12. díl

Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů.

Část věnovaná chování v boxech bude rozdělena na dvě části. Toto vydání bude věnováno všeobecným požadavkům v této části okruhu. Budou zde zmíněny i společné úkony pro podrobně popsané činnosti, na něž se zaměří příští díl tohoto seriálu.

V pravidlech GT1 je hned v úvodu této části požadavek FIA na obsazení první dvojice garáží. Jak již bylo zmíněno v článku o technických přejímkách, jsou určeny ke kontrole prvních tří vozů.

Každá boxová ulička je rozdělena na dvě základní části: bližší k boxové zídce se nazývá rychlý pruh, přiléhající ke garážím pracovní pruh.

Poměrně jednoduchý je výčet požadavků na pohyb vozů v rychlém pruhu. Do jeho prostoru mohou jezdci vyjíždět z pracovního pruhu během všech tréninků a závodů pouze v případě, že na výjezdu z boxů svítí zelená umožňující vjezd na dráhu.

První výjimkou je případ startu závodu z boxové uličky, kdy naopak do rychlého pruhu může pilot vjet až v okamžiku rozsvícení červeného světla. Samozřejmé je zastavení vozu na konci uličky. Druhou výjimkou je zastavení závodu.

Pokud je vůz odtlačen z roštu kdykoliv během startovní procedury, může být následně řízen až z boxového stání. Při tlačení vozu do stání týmu platí jediná výjimka, kdy může být neobsazený vůz v rychlém pruhu. Jinak je nutné, aby zde byl vůz vždy poháněn vlastní silou a řízen pilotem.

K prolínání požadavků na chování v rychlém a pracovním pruhu dochází v případě nářadí nebo výbavy. Pro rychlý pruh platí zákaz ponechání jakéhokoliv vybavení kdykoliv bez výjimky. Před odjezdem vozidla z boxového stání v pracovním pruhu se zde také nesmí nacházet žádné nářadí, díly nebo vybavení. Jedinou výjimku představuje nosná konstrukce zařízení pneumatického systému.


  Zařízení pneumatického systému

Pohled na zařízení pneumatického systému ukazuje, že do pracovního pruhu (respektive nad tento prostor) zasahuje pouze rameno konstrukce umožňující po otočení obsluhu pneumatického utahováku na druhé straně vozidla. Samotný vozík s tlakovými lahvemi, utahovacími pistolemi a držákem pohyblivých ramen je umístěn za čarou oddělující prostor garáží a pracovní pruh v boxové uličce.

Soutěžící mají zakázáno natírat čáry v jakémkoliv místě boxové uličky. Vytrvalostní šampionát však uvádí možnost vyznačení páskou, která musí být před koncem podniku odstraněna.


  GT1 na Slovakiaringu

Detail pásky týmu WRT, kterým je viditelně vyznačen prostor, do nějž piloti najíždí. Přestože belgická stáj je účastníkem vytrvalostní série, kde je tento způsob označení povolen přímo v pravidlech, snímek byl pořízen během podniku MS GT1 na Slovensku v červnu 2012. Nejedná se o výjimku, byť mnozí účastníci se spokojí s jednoduššími variantami pásky nalepené na asfalt.

V okamžiku, kdy jsou vozy na dráze musí být dveře garáže u boxové uličky zcela otevřeny. Výhled do garáže nesmí být blokován například částmi karoserie, závěsy anebo štosem pneumatik. GT1 navíc požaduje parkování vozu v garáži s přední částí směrem do uličky.

Před vyjetím do rychlého pruhu musí být vůz vytlačen z garáže a zaparkován v pracovním pruhu. Následně musí jeho motor spustit pouze pilot bez cizí pomoci. Při jakémkoliv výjezdu z pracovního pruhu leží odpovědnost za bezpečný výjezd na soutěžícím. Vozy v rychlém pruhu mají přednost.

Pomoc při zastávce v boxech

Jakékoliv práce na voze (tankování, výměny pneumatik, případně jiné práce) anebo výměny jezdců mohou probíhat teprve po zastavení vozu v pracovním prostoru a vypnutí motoru. S výjimkou osob určených k pracím na vozech musí být ostatní členové týmu v garáži anebo na boxové zídce. Ostatní pracovníci musí stát za pracovní čárou bílé nebo žluté barvy, jinak budou považováni za osoby pracující na vozidle.


  Páska na paži mechanika týmu Hexis.

Dle článku z všeobecných bezpečnostních pravidel smí být během všech soutěžních částí ke každému vozu přiděleno maximálně šest mechaniků. Ti musí být označeni pro snadné odlišení, přičemž pravidla uvádějí vesty anebo pásky na paže. U sérií společnosti SRO se používají pásky, které jsou dvě červené barvy (pro mechaniky na výměny kol) a čtyři zelené (pro ostatní činnosti). Na pásce je vyznačen název třídy vozu a číslo vozidla, k němuž je mechanik přidělen.


  Hlavní závod MS GT1 2012

Během výměn pneumatik není výjimkou pracovník s páskami obou barev, každou na jiné paži.

Všem mechanikům s označením a vedoucímu stáje musí být během prací v boxech ze strany týmu zajištěno nehořlavé vybavení: kombinéza, spodní prádlo, kukla, boty a rukavice.

Jedno kolo před příjezdem vozu je možná přítomnost vedoucího týmu v boxové uličce. Po zastavení vozidla může před ním setrvat a dohlížet bez zásahu na veškeré práce mechaniků. Dále zde může být střídající pilot, který může provést současně s jakoukoliv činností mechaniků vystřídání svého kolegy. Závodník opouštějící vůz může pomáhat s poutáním střídajícího pilota.

V pracovní části mohou být určení mechanici anebo vybavení teprve po zastavení vozu, opustit tuto zónu musí před odjezdem.

Maximální počet mechaniků je omezen na čtyři, během prací na vozidle v garáži jich může být libovolný počet. Paradoxně poslední podmínka je uvedena v pravidlech GT1 a nikoliv u vytrvalostní série, kde je podobná situace vzhledem k délce závodu pravděpodobnější.

Pokud má stáj vyčleněného pracovníka na kontroly pneumatik nebo brzd, tyto osoby mohou provádět pouze vizuální kontrolu. Musí být také označeni páskou na paži anebo oblečeni ve vestě.

Během prací v boxech je zakázáno používat přístroje, které jsou schopné provádět úkony bez obsluhy.


  Zástávka při hlavním závodě v Zolderu

Ukázkový případ situace před zastávkou v boxech. Nalevo, v modrošedé kombinéze s logem RACB je kontrolor zajištěný pořadatelem, v Zolderu se jednalo o člena Belgického královského autoklubu. Odlišným detailem oproti prvnímu snímku pocházejícího ze Slovenska je dvojitá čára mezi pracovním pruhem a prostorem garáží. Odděluje prostor, v němž se může pohybovat jen omezený počet osob. V tomto případě se zde nachází vedoucí stáje s páskou bílé barvy na paži. Přestože je oděn v kombinéze stáje Mühlner Motorsport, odkazuje na poskytování servisu belgickým týmem pro projekt Exim Bank a jejich červený vůz. Před zastavením vozu je poslední povolenou osobou z týmu v této části střídající pilot (Ren Wei). Posledním detailem k povšimnutí je provedené rozdělení pracovního a rychlého pruhu, v Belgii zvýrazněné červenou barvou, z výše uvedeného snímku ze Slovenska pouze s dvojicí bílých čar.

K uvedení motoru do chodu může dojít znovu v okamžiku, kdy je vůz všemi koly na zemi připravený vrátit se do závodu. Dokud jsou mechanici nebo vybavení v pracovním pruhu, nesmí vůz odjet.

Z bezpečnostních důvodů je pracím v boxech věnována velká pozornost komisařů. Jedná se o častý důvod trestů, které mohou vést až k vyloučení. K zajištění důsledného dohledu je pořadatel povinen zajistit dostatečný počet osob zaměřených pouze na úkony prováděné v boxech v probíhajícím závodě.

Výměny mechanických dílů

Na závěr této části se budeme věnovat tématu zařazenému v oddíle věnovanému pracím v boxech, které přímo nesouvisí s úkony prováděnými během běžných zastávek v boxech. Jedná se o činnosti, které bývají prováděny v garážích.

V obou sériích je zakázána výměna šasi anebo části monokoku. Nyní již pouze v BES také výměny pohonných jednotek tj. hlava válců a jejich kryt, olejová vana, blok motoru a další díly vedoucí k porušení plomby.

Jako trest je uvedeno možné vyloučení z podniku.

Příště: popis jednotlivých prací prováděných v boxech

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde
 3.  Přihlášky účastníků  Zde
 4.  Testy a vyvážení výkonnosti.  Zde
 5.  Složení organizačního týmu. Propustky.  Zde
 6.  Počet účastníků. Sportovní přejímky.  Zde
 7.  Startovní čísla. Technické přejímky.  Zde
 8.  Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.  Zde
 9.  Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky.  Zde
 10.  Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty.  Zde
 11.  Protesty. Odvolání.  Zde