Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 13. díl
Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.
V předchozím díle byly probrány záležitosti týkající se dění v boxech. Jeho součástí byly i obecné požadavky na nyní popisované činnosti, mj. počty a označení mechaniků, možnosti vedoucího stáje a kontrolorů, bezpečnostní náležitosti.
Tankování
Jednoduchá situace byla u krátkých závodů GT1. Během závodu, kvalifikace a zahřívacího tréninku se nesmělo doplňovat palivo. Kdykoliv jindy bylo povoleno pouze v garáži týmu. Ve vytrvalostní sérii se závod bez tankování během závodu neobejde, proto podléhá níže uvedené proceduře.
Foto: Tomáš Krejčík
Nádoba, s jejíž pomocí probíhá doplňování paliva v garáži. Její výhodou je v porovnání s plnohodnotným tankovacím zařízením nejen nízká pořizovací cena, ale také minimální přepravní nároky při přepravě na velké vzdálenosti. Což byl také jeden z mnoha důvodů, proč se u světového mistrovství přistoupilo na formát krátkých závodů.
Pokud má během zastávky dojít k tankování, musí probíhat na jejím začátku. Ještě než dojde k doplnění paliva musí být vůz uzemněn. Na voze nesmí být prováděny výměny pneumatik. Pilot může zůstat ve voze, případně může být vystřídán. K doplnění paliva je nutné použít tankovací věž s jednou nezávislou nádrží pro každé boxové stání. Její naplnění nesmí být prováděno současně s tankováním do vozidla.
Během doplňování paliva mohou na voze pracovat maximálně čtyři mechanici. Maximálně dva pracovníci ovládají tankovací zařízení, jeden člen týmu je povinně určen k dohledu s připraveným hasicím přístrojem o minimální váze 5 kg a jeden může čistit skla a osvětlení vozu.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Tankovací zařízení pro doplnění paliva během závodu. V současnosti neprobíhá plnění paliva do vozu, ale do nádrže tankovacího přístroje. Podoba spodní části je různá, zde na ní stojí jeden z mechaniků mohou být umístěny až tři lahve se stlačeným vzduchem. Neslouží k dopravě paliva, které se do vozidla musí dostat pouze působením gravitace, ale k pohonu pneumatických zařízení. Samotná nádrž o objemu 200 litrů nesmí být umístěna výše jak dva metry nad zemí a je opatřena tepelnou izolací. Další parametry včetně nákresů jsou uvedeny v technických pravidlech pro vozy GT3 (257A, dodatek J).
Pro mechaniky ovládající tankovací zařízení platí několik zvláštních požadavků. Kromě označení nepřenosnou vestou anebo páskou se jedná o přilbu s hledím, která musí splňovat požadavky technických listů FIA. Musí být nezaměnitelná s běžnou helmou určenou pro piloty.
Po tankování musí být zbývající palivo z hadice vylito do nádoby o objemu nejméně pět litrů. Její otvory musí odpovídat průměru hadic (jedna plnicí, druhá je odvzdušňovací) a její je součástí stupnice.
Foto: Tomáš Krejčík
V obou sériích je jediný dodavatel paliva, u nějž si FIA vyhrazuje jeho volbu ve výběrovém řízení. Palivo vybraného dodavatele dle podmínek SRO (BES) anebo FIA (GT1) musí používat všichni soutěžící. Doplňkem GT1 je uskladnění v boxech v sudech odolných proti úniku a tlaku tří atmosfér.
Výměny pneumatik
V obou mistrovstvích platí zákaz použití přenosných tlakových lahví pro pohon pneumatických utahovacích pistolí. Lahve se stlačeným vzduchem musí být pevně uchyceny ke konstrukci zařízení.
Foto: Tomáš Krejčík
Ve světovém mistrovství byl jakýkoliv způsob předehřátí pneumatik zakázán. Ve vytrvalostním šampionátu jej bylo možné využít, nikoliv však prostřednictvím nahříváků navlečených na běhoun pneumatiky, ale pouze vložením do vyhřívané skříně z nehořlavého materiálu. Nesmí však být umístěna přímo v boxech, v uličce nebo na roštu. Další doprava pneumatik po vyjmutí musí probíhat bez tepelné ochrany.
Této procedury se mohou zúčastnit dva mechanici. Ti mohou použít pouze jednu pneumatickou utahovací pistoli (anebo mechanickou obdobu). Do pracovního prostoru mohou mechanici vstoupit buď po zastavení vozidla anebo po odpojení tankovací hadice.
Foto: Tomáš Krejčík
Přímo v pravidlech je uveden přesný postup, jak mohou mechanici postupovat při výměně pneumatik. Nejprve musí přinést vzduchovou hadici a zapojit do ventilu pneumatických zvedáků. Poté mohou vzít nová kola, která si mohou vložit do pracovního prostoru. Odmontovaná musí buď ihned odnést mimo pracovní prostor anebo je předtím odložit na zem u vozu. S koly se nesmí házet anebo je upustit na zem. Nakonec musí odpojit hadici pneumatických zvedáků a odnést veškeré vybavení z pracovního prostoru.
Ostatní činnosti
Mohou být prováděny po doplnění paliva a po výměně pneumatik v okamžiku, kdy je vůz všemi čtyřmi koly na zemi. Zároveň mechanici určení na výměnu kol musí být i s vybavením mimo pracovní prostor.
Na voze mohou pracovat maximálně čtyři mechanici (jiní než u výměny pneumatik). Ti mohou provádět údržbu, u vytrvalostní série včetně doplňování provozních kapalin s výjimkou pohonných hmot. GT1 možnost doplnění v roce 2012 z pravidel vyřadila.
Jediná výjimka, kdy lze během prací na vozidle mít nastartován motor, je jeho seřizování. V tomto případě může být motor nastartován nezávislým zdrojem energie. Pokud se však vůz vrací do závodu, musí jej znovu nastartovat pilot.
Příště: soutěžní části víkendu
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |
4. | Testy a vyvážení výkonnosti. | Zde |
5. | Složení organizačního týmu. Propustky. | Zde |
6. | Počet účastníků. Sportovní přejímky. | Zde |
7. | Startovní čísla. Technické přejímky. | Zde |
8. | Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště. | Zde |
9. | Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky. | Zde |
10. | Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty. | Zde |
11. | Protesty. Odvolání. | Zde |
12. | Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů. | Zde |