Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 16. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 16. díl

Sestavení startovního roštu.

Po skončení kvalifikace dochází k oficiálnímu zveřejnění seznamu kvalifikovaných vozidel. Na jeho základě probíhá sestavení startovního roštu, téma dnešního článku. V některých případech nemusí výsledky kvalifikačního snažení odpovídat pozici na startu, čemuž bude věnován také tento díl.

Jednodušší sestavení roštu je v BES, kde probíhá řazení dle nejlepšího času každého vozu. Pokud se nepodařilo některé z posádek zajet jediný měřený čas, je umístěna na konci roštu. Je-li těchto posádek více, rozhodují o pořadí sportovní komisaři a to bez možnosti protestu soutěžících.

V GT1 se nejprve určuje pořadí dle časů (osmi) účastníků třetí částí kvalifikace. Pokud zde jeden z účastníků nezaznamená žádný čas je umístěn na osmou pozici. Je-li těchto vozidel více, dochází k porovnání jejich časů v druhém díle kvalifikace.

Za tyto posádky jsou seřazeni odpadlíci v druhé části kvalifikace. Postup je shodný, pouze při více vozech bez měřeného času se vychází z časů docílených v úvodním díle kvalifikace.

Poté přichází na řadu jezdci neúspěšní v první části. U více vozidel bez měřeného času se uplatňuje pravidlo z vytrvalostního mistrovství, tj. určení pořadí dle rozhodnutí komisařů.

Sestavení startovního roštu se v GT1 týká také hlavního závodu. Rozhodující je zde pořadí po kvalifikačním závodě. Pro vozy, které nejsou klasifikovány v tomto klání platí, že budou umístěny na konci roštu. Jejich umístění bude závislé na pořadí, v němž odstoupili ze závodu. Přestože je pro start v mistrovském klání povinná účast v kvalifikačním závodě, mohou se souhlasem technického ředitele nastoupit i vozy poškozené během kvalifikace a neopravené do zahájení kvalifikačního závodu.

Další kroky jsou společné již pro obě série. Nyní může dojít k případnému uplatňování trestů v podobě poklesu na startovním roštu. U více trestů rozhoduje pořadí, v němž byly přestupky spáchány.

Pokud některý z jezdců překročí limit 130% (v GT1 120%) v porovnání s nejrychlejším časem, je na komisařích, zda mu umožní nastoupit v zahřívacím tréninku anebo v závodě. Podobný postup mohou komisaři použít v okamžiku překročení limitu během předchozí části víkendu. Je-li těchto pilotů více, mohou určit jejich pořadí. Tentokráte se proti jeho stanovení mohou týmy odvolat. Jediným omezením pro uplatnění tohoto pravidla může být naplnění maximálního počtu vozů na dráze. K němu ovšem nedocházelo ani v mimořádně oblíbeném vytrvalostním šampionátu.

Pro nejrychlejší posádku je na startovním roštu vyhrazeno místo označené jako pole position. K jeho stanovení dochází při schválení okruhu FIA. Nicméně pokud by se vedoucí závodu, předseda komisařů anebo ředitel série domníval, že znevýhodňuje nejrychlejšího jezdce, je možná jeho změna. K jejímu provedení je potřebné seznámení dotčeného pilota s touto skutečností.

U roštu se nyní uplatňuje princip dvou vozů v jedné řadě, která je od další řady oddělena nejméně osmimetrovou mezerou.

Světové mistrovství požadovalo vytvoření předběžného řazení na startu nejpozději půlhodiny po skončení kvalifikace anebo kvalifikačního závodu. V případě uspořádání kvalifikačního i hlavního závodu během jednoho dne, lze předběžnou verzi vydat po prvním klání bez uvedené lhůty. Na konečnou verzi mají obě série čas do doby končící jednu hodinu před startem.

Pokud si je některý ze soutěžících vědom, že nestihne postavit svůj vůz na start závodu, musí o tom informovat vedoucího závodu anebo technického ředitele. Zde je nepozdější možné oznámení 45 minut před zahájením klání. Pokud je stažen jeden nebo více vozů, je startovní pole odpovídajícím způsobem posunuto.

Příště: startovní procedura

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde
 3.  Přihlášky účastníků  Zde
 4.  Testy a vyvážení výkonnosti.  Zde
 5.  Složení organizačního týmu. Propustky.  Zde
 6.  Počet účastníků. Sportovní přejímky.  Zde
 7.  Startovní čísla. Technické přejímky.  Zde
 8.  Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.  Zde
 9.  Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky.  Zde
 10.  Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty.  Zde
 11.  Protesty. Odvolání.  Zde
 12.  Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů.  Zde
 13.  Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.  Zde
 14.  Soutěžní části víkendu.  Zde
 15.  Kvalifikace.  Zde