Lewis Hamilton 2007
Mistrovský titul málem naservírovaný na stříbrném podnose.
Poprvé za posledních dvacet let není letos jméno Lewis Hamilton spojováno s týmem McLaren. Když se Hamilton před necelými sedmi lety vypracoval do Formule 1, jeho exkluzivní vztah s vedením McLaren postavilo jeho týmového kolegu a úřadujícího mistra světa Fernanda Alonsa do role outsidera. Navíc se Hamilton okamžitě stal miláčkem fanoušků, médiií, komerčních vlastníků, i FIA.
Dnes už se mnohé změnilo, ale možná nebude na škodu si Hamiltonův bombastický, ale i trochu kontroverzní vstup do mistrovství světa připomenout. Pět pole position, dvě nejrychlejší kola závodu, čtyři vítězství, dvanáctkrát na stupních vítězů. Nikdo nemůže popřít, že Hamilton předvedl během své první sezony v F-1 skvělou práci, která mu téměř přinesla titul mistra světa. Nicméně, rok 2007 byl rokem sporů a obvinění, a v tomto duchu lze namítnout, že na Hamiltona bylo pohlíženo poněkud mírněji, než bývá zvykem.
Možná to začalo už na deštivém Nürburgringu, kde Hamilton sjel z trati, a přestože udržel motor v otáčkách, byl natolik zahrabaný do štěrku, že bylo potřeba jeho vůz vyprostit pojízdným jeřábem. Když se ocitnul zpátky na asfaltu, bylo mu dokonce umožněno pokračovat v přerušeném závodě bez ztráty kola.
Naproti tomu ke konci sezóny v Japonsku byli oba jezdci Ferrari kvůli chybě FIA nuceni brzy po startu přezout pneumatiky a zařadit se na konec pole. Přitom by bylo jednoduché je zařadit na jejich původní místa, protože všechny vozy byly stále seřazeny za Safety Car. Ale nepředbíhejme.
Většina roku 2007 proběhla ve znamení ságy týkající se dokumentů, které McLaren získal poté, když byly nelegálně zcizeny týmu Ferrari. Celý případ vyústil v rekordní pokutu a další postihy proti britskému týmu, ale šampionát jezdců nebyl (alespoň teoreticky) oficiálně ovlivněn. Proto se budu soustředit jenom několik specifických momentů v různých závodech.
V Maďarsku Alonso dostal pokutu ztráty pěti míst na startu, když během kvalifikace zablokoval depo McLarenu a tím znemožnil, aby Hamilton úspěšně dokončil poslední kvalifikační kolo. Tento počin byl zřejmě odplatou za to, že Hamilton dříve ignoroval proceduru, kterou celý tým naplánoval už před začátkem kvalifikace. Podle ní měl Alonso být v čele celého pole na začátku třetí části kvalifikace, ale Hamilton se rozhodl převzít tuto pozici pro sebe. Podle oficiálních zpráv dalo vedení týmu Hamiltonovi rádiem pokyn pustit svého týmového kolegu vpřed, ale bez výsledku.
U mnohých převládal názor, že něco takového je čistě vnitřní záležitostí týmu a FIA nemá důvod ani právo zasahovat. Nicméně, všemocní komisaři potřebu zasáhnout pociťovali a Hamiltonovi tak spadlo do klína pole position a potažmo i vítězství v závodě, protože Hungaroring odměňuje dobrou startovní pozici více než kterýkoli jiný okruh kromě Monaka.
Po startu v Monze Hamilton a Massa bojovali o pozici na trati. Massa manévroval svůj vůz tak, aby donutil Hamiltona buď přibrzdit, nebo střihnout šikanu. Hamilton se rozhodl pro druhou variantu a tím se dostal vpřed. Je běžnou praxí, že jezdec se musí takto získané pozice vzdát, ale Hamiltonovi byla ponechána. Potom přišlo Fuji. Hamilton vedl pole jezdců za Safety Car v silném dešti a opakovaně prudce akceleroval a zpomaloval. Nejméně jednou najel vpodstatě až na úroveň Safety Car a potom zpomalil téměr na nulu. Toto jednání bylo jasně úmyslné a samotná FIA uznala, že Hamilton porušil znění sportovní vyhlášky 40.7, která uvádí, že kterýkoli pilot, který za Safety Car jede příliš pomalu, roztěkaně, nebo jinak nepřiměřeně, musí být nahlášen sportovním komisařům…k čemuž očividně nedošlo.
V té době už byly obě Ferrari na chvostu pole, takže se dá předpokládat, že Hamiltonovým cílem bylo zmást nejbližší protivníky, kteří se za ním potýkali s mizernou viditelností v tříštích vody. Tento plán se vydařil, když Sebastian Vettel na třetí pozici narazil do Marka Webbera před sebou a vyřadil tím oba vozy. Vettel trvrdil, že Hamilton jel prostě tak pomalu, že to vypadalo, jako by jeho McLaren sjížděl z trati pro nějakou vážnou poruchu. Možná to odhalilo tehdejší Vettelův nedostatek zkušeností, ale každopádně byl za svou chybu potrestán ztrátou deseti míst na startu příští velké ceny v Číně, zatímco Hamilton si zajel pro další vítězství.
Mezitím, Vitantonio Liuzzi dostal pokutu 25 sekund za předjíždění během seřazení za Safety Car. Celá situace byla znovu prověřována o týden později, ale Hamilton znovu vyváznul bez pokuty. Jako oficiální důvod byl udán fakt, že počasí bylo natolik extrémní, že by bylo nefér uložit jakékoli postihy. V rámci toho byla anulována i pokuta, kterou původně dostal Vettel. Stejné kalamitní podmínky ale nezachránily Liuzziho, jehož pokuta byla potvrzena a italský jezdec tím pádem přišel o mistrovský bod.
Možná se dá polemizovat o tom, že jelikož Hamilton bezesporu porušil pravidla, měl by dostat alespoň stejnou pokutu jako Liuzzi, což by ho posunulo zpátky na pátou pozici. Za zmínku stojí i to, že o rok dříve byl Hamilton diskvalifikován pro předjetí Safety Car během závodu mistrovství GP2 v Imole. Vettel se nemohl dlouho radovat, protože pro příští velkou cenu v Šanghaji byl nakonec stejně posunut o pět startovních pozic zpět pro údajné blokování během kvalifikace.
Poslední byla velká cena Brazílie. V pátečním tréningu Hamilton, Jenson Button a Takuma Satō použili dvě sady pneumatik místo povolené jedné sady. Jejich týmy musely extra sadu odevzdat FIA a byly pokutovány po €15000. Jezdci samotní nebyli postiženi. Po sobotní kvalifikaci byl Hamilton vyšetřován a shledán bez úhony ohledně údajného blokování. V závodě samotném si Räikkönen dojel pro vítězství před svým týmovým kolegou, zatímco Alonso se musel spokojit se třetím místem. Hamilton byl postižen dočasnou poruchou a propadl se až na sedmé místo, což stačilo k tomu aby ztratil vedoucí pozici v šampionátu o pouhé dva body. Räikkönen byl mistrem světa.
Brzy po závodě ale vyšlo najevo, že týmy Williams a BMW-Sauber zřejmě použily pohonné hmoty ochlazené více, než povolují pravidla. Z důvodu nejasností bylo sice další šetření zastaveno, ale McLaren neváhal s ohlášením, že se proti takovémuto nálezu odvolá k Mezinárodnímu odvolacímu soudu. Tři ze jmenovaných pilotů se umístili před Hamiltonem a v případě jejich diskvalifikace by britský nováček přece jenom mistrovský titul získal. V minulosti bylo vyšetřováno několik případů neregulérního paliva, především na Monze 1976 a v Brazílii 1995, ale v žadném z takových připadů nedošlo k diskvalifikaci jezdců. Na každý pád si ale Räikkönen musel počkat několik týdnů, než jeho titul byl oficiálně uznán poté, když Mezinárodní odvolací soud odmítl žádost McLarenu posoudit, protože tento tým nebyl přímým účastníkem původního vyšetřování přímo na místě závodu, kde byla možná neregulérnost paliva zjištěna.
Během let nebyla FIA zrovna známa zdráháním se udělovat různé pokuty a tresty. Jenom namátkou, na Monze 1978 Mario Andretti a Gilles Villeneuve obdrželi minutovou pokutu za předčasný start, ačkoli bylo vcelku jasné, že vina byla na startérovi.
V Silverstone 1994 Michael Schumacher předjel Damona Hilla během zahřívacího kola, pak odstartoval ze své řádné pozice a dojel na druhém místě poté, co si odsloužil pětisekundovou pokutu v depu. Později byl dodatečně diskvalifikován a navíc postižen zákazem startu v dalších dvou závodech! Přitom byl diskvalifikován i ve Spa-Francorchamps pro mírnou neregulérnost vozu.
V Monaku 2006 Schumacher předvedl svůj neslavný parkovací manévr v závěru kvalifikace, za což byl degradován ke startu z poslední pozice. Téhož roku v Maďarsku dostali Schumacher a Alonso pokutu ve formě dvou sekund přičtených k jejich kvalifikačnímu času, kvůli menším přestupkům během předchozího tréningu. V závodě samotném byl potom diskvalifikován Robert Kubica kvůli přiliš lehkému vozu, přestože FIA uznala, že ani on ani jeho tým BMW-Sauber na tom neměli žadnou vinu. A rok 2007 jistě netrpěl nedostatkem postihů všeho druhu.
Nemá cenu rozebírat férovost všech takových pokut, ale nelze přehlédnout fakt, že jich bylo opravdu hodně. Vpodstatě každý přestupek a někdy jenom dojem přestupku vždy vyvolaly nějakou reakci ze strany komisařů FIA. Jediný, kdo byl proti tomuto trendu zdánlivě imunní, byl Hamilton v roce 2007. Vlastně i anulování Vettelovy pokuty z Japonska se mohlo zdát nástrojem k odůvodnění Hamiltonovy neviny. FIA každopádně má pravomoc být v takových situacích buď strikní nebo benevolentní. Ale v roce 2007 se zdálo, že se její mocipáni rozhodli být až přiliš selektivně benevolentní. Bez jakéhokoli disrespektu vůči Hamiltonovi je myslím třeba uznat, že během své cesty za cílem stát se prvním nováčkem, který získá titul mistral světa Formule 1, měl na svojí straně trochu více než nepopiratelnou houževnatost a bravurnost za volantem.