Grand magazín 9/2013 (25. května – 13. června)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Od 1. června je znám termín a místo konání posledního podniku FIA GT Series. Šestý podnik šampionátu krátkých závodů pořádaný společností SRO se uskuteční v ázerbájdžánském hlavním městě Baku. Místo původně plánovaného listopadového víkendu na neurčeném okruhu na Blízkém východě poputují účastníci do blízkosti této oblasti již ve dnech 18. - 20. října. Kromě stálých aktérů budou mít vyhrazena místa na roštu vítězné stáje tříd sérií společnosti SRO (BES, British GT) anebo zájemci s pozvánkou od pořadatelů. Fond s odměnami pro úspěšné posádky obsahuje částku 175 000 euro. Spolu s oznámením závěrečného závodu vešla ve známost změna termínu u pátého podniku na okruhu Navarra. Novým datem je víkend 28. - 29. září.
Foto: David Noels
Pro nejednoho účastníka FIA GT Series nemusí být výlet do Baku neznámou. Loni v říjnu zde proběhl závod v rámci víkendu City Challenge na městském okruhu v okolí ázerbájdžánského sídla vlády. Letos však místo 2,1 kilometrů technicky náročné dráhy bude čekat na účastníky rychlý okruh v dvojnásobné délce.
Po předběžných informacích ze začátku měsíce byla 4. června představena soupiska zájemců o letošní ročník závodu 24 hodin ve Spa. Očekáváno je okolo sedmi desítek přihlášek. Stálé účastníky Blancpain Endurance Series, jehož je závod součástí, doplní příležitostní zájemci reprezentující mj. Aston Martin (GPR), Audi (United Autosport), BMW (Schubert, DB Motorsport), Lamborghini (Reiter), Mercedes (HTP Motorsport) anebo Porsche (Fach Auto, Manthey, Porsche Lorient, Timbuli, Alfab). S největší pravděpodobností se však závodu neúčastní tým Sebastiena Loeba, který má problém se zajištěním vhodného jezdeckého složení. Vydání startovní listiny je plánováno na 3. července.
Pestrou nabídku trhu GT3 brzy obohatí další vůz. Je jím Bentley Continental, jehož prototyp byl představen loni v září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Po půlročním úsilí byly 12. června sděleny údaje týkající se novinky vyvíjené ve spolupráci se společností M-Sport. Pohonnou jednotkou se místo dvanáctiválce v prototypu stane přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4 litry. Pro výrazné snížení hmotnosti o jednu tunu byl vůz zbaven nadbytečné elektroniky, dvojitých skel anebo kůží potažených výplní. K odlehčení v sérii 2 295 kg vážícího vozu přispěly dveře a kapotáž vyrobená z uhlíkových vláken.
GT3 – vývoj zastaven
Dne 1. června bylo potvrzeno schválení dohody o zmrazení vývoje vozů GT3, které proběhne ve dvou etapách. První ponechá současný stav do konce roku 2014. Následně mohou být povoleny pouze drobné úpravy zaměřené na spolehlivost anebo snížení provozních nákladů, nikoliv zvyšování výkonu. Toto může trvat jeden rok do doby, než dojde v roce 2016 k plánovanému představení nových pravidel pro gétéčka, která by měla ukončit úspěšné tažení třídy GT3.
Jedná se o výsledek dohody mezi úpravci, FIA a SRO na základě požadavků stájí. Důvodem je snaha o omezení dodatečných nákladů v nepříznivé ekonomické situaci. V případě vozů třídy GT3 navíc mnohdy drahá vylepšení pozbývají smyslu vzhledem k vyšší úrovni vyrovnávání výkonnosti jednotlivých vozidel.
Foto: Tomáš Krejčík
K nárůstu nákladů dochází od roku 2011, kdy byly místo jedné modernizace během sedmiletého homologačního období povoleny každoroční vylepšení. Případná úprava loňského verze Porsche 911 GT3R na nejnověji představenou modernizaci odčerpá z účtu týmu sumu výši 45 500 euro. Běžnou částkou na nákup nového vozidla se stává hodnota mezi 300 – 350 000 euro. Za stejnou částku bylo možné před pěti lety pořídit vůz ve vyšší specifikaci GT2 (nyní GTE) – jeho cena se mezitím zvedla k hranici půl milionu euro.
Výsledkový servis
International GT Open (3/8), Nürburgring
Závody opanovaly ve třídě Super GT vozy Ferrari po sobotním vítězství posádky Montermini/Filippi (Vilorba) a nedělní výhře sestavy týmu AF Corse ve složení Cameron/Griffin. Nižší třída GTS patřila pro změnu mclarenů, v obou případech z týmu Bhai Tech. Sobotu vyhrála sestava Van der Drift/Razia, v neděli Suzuki/Pantano.
Průvodce víkendem s fotografiemi, komentářem a výsledky naleznete Zde.
Foto: Tomáš Krejčík
Matt Griffin startoval do nedělního závodu z druhé pozice. Spolu se svým kolegou, Duncanem Cameronem po závodě vystoupal na nejvyšší stupínek na pódiu. První závod absolvovala dvojice pod křídly britského Mtechu, od druhého závodu parkuje stejný vůz u AF Corse.
Blancpain Endurance Series (2/5), Silverstone
Jestliže pro úvodní závody loňského ročníku byla typická deštěm skropená dráha, letos si účastníci Blancpain Endurance Series prozatím na počasí stěžovat nemohou. Také v Anglii se 21 posádek v profesionální třídě, 25 smíšených sestav a 14 amatérských posádek těšilo na slunečné počasí.
Účastníci BES byli umístěni v dříve využívaných boxech namísto zázemí v roce 2011 otevřeném komplexu Wing. S tím souviselo i místo startu před zatáčkou Copse.
Do ní vjížděl již na prvním místě Ordonez s nissanem (č. 35, PAM, GT Academy), který připravil zkušeného Turnera (č. 97, PRO, Aston Martin, AMR) o pole position vybojované jeho kolegou Makowieckim. Mimo záběry kamer se Sims (č. 7, PRO, McLaren, Hexis) dostal ve Stowe po kontaktu do hodin. Podařilo se mu udržet na dráze a nekolidovat s některým ze soupeřů, následoval ale propad z 24. na 47. místo.
Protože třetí Skryabin (č. 70, PRO, Ferrari, SMP Racing) dobře hájil svoji bronzovou příčku, vytvořila se za ním šňůra několika rivalů z profesionální třídy. Své pořadí ve vláčku měnili nejčastěji pouze Dumbreck (č. 23, Nissan, JRM) a Ortelli (č. 1, Audi, WRT). Ke skupince profesionálů se brzy přiblížil i z 27. místa startující Leinders (č. 3, BMW, Marc VDS).
Pro vedoucí dvojici nebyl problém vytvořit si během osmi kol náskok deseti vteřin. Dojetí pomalejších soupeřů zvyšování náskoku omezilo. Při předjíždění jednoho z chybujících mclarenů týmu Gulf přišel Ordonez o půlhodiny trvající vedení v nové části pojmenované Arena.
Prokletím pro vůz č. 3 týmu Marc VDS se stejně jako loni na Nürburgringu stalo audi týmu Sainteloc. Leinderse (PRO, BMW) trefil do levé zadní části Hirschi (č. 41, GTR) a skončil ve štěrkové zóně navazující na její asfaltovou část. Podařilo se mu sice dojet s vozem k mechanikům, ale po obhlídce vozu s poškozeným zavěšením a defektem pneumatiky činila ztráta tři kola. Stáj se rozhodla ukončit působení vozu v závodě.
Úsilí mechaniků na opravu vozu se rozhodli věnovat v týmu ART Grand Prix. Demoustier dovezl svůj mclaren bez pravého předního kola, které se z vozu odkutálelo po průjezdu zatáčkou Loop. Dle slov francouzského jezdce události předcházel kontakt s jedním vozem porsche.
Během zastávek tentokráte nedocházelo k větším zdržením vlivem provozu jako tomu bylo v Monze. Domluva sousedících týmů tak přinesla kýžený efekt.
Nyní se typickým jevem stávaly výstrahy, případně tresty za získání výhody vlivem využití velkorysých únikových zón. Další práci komisařů přidělávaly prohřešky při předjíždění během žlutých fází při chybách pilotů. V tomto případě následovaly tresty bez napomenutí a nevyhnuly se ani zkušeným jezdcům. V případě vedoucí posádky týmu GT Academy si Pyzera udržel vedení ve třídě smíšených posádek jen díky náskoku takřka 45 vteřin vybudovaného jeho kolegou Ordonezem.
Příjemnější stránkou závodu byla naopak řada soubojů. Mezi působivé patřilo mj. Moserovo (č. 4, PRO, BMW, Marc VDS) předjetí Dusseldorpa (č. 7, PRO, McLaren, Hexis) se souběžnou jízdou technickou částí. Zahanbit se nenechala ani profesionální dvojice jezdců týmu WRT, Stippler (č. 13) s Vanthoorem (č. 1).
Třešničkou na dortu byl závěrečný souboj o čtvrtou příčku. V něm se pokoušel uzmout bramborovou medaili Palttala (č. 4, PRO, BMW, Marc VDS) tvrdě bránícímu Zampierimu (č. 44, PRO, Ferrari, Kessel). Nakonec se však smál jiný pilot, který bojující dvojici dojel a zapojil se do souboje. Steven Kane (č. 23, PRO, Nissan, JRM) nejprve zdolal potížemi se potýkajícího se Zampieriho, posléze v Brooklands zdolal sveřepě bránícího Palttalu.
Schopnosti britských maršálů v hašení nejprve decentně zkoušel s dýmícím levým předním kotoučem Shulzitskiy (č. 32, PAM, Nissan, GT Academy). Houstnoucí dým valící se od pohonné jednotky, který se po zastavení u komisařů proměnil v plameny, zachvátil Petrobelliho ferrari (č. 57, PRO, Vita4One Italy).
Foto: Petr Frýba
Vítězstvím v poslední nasazené třídě (a celkově 25. místem) se může pyšnit slovenská stáj ARC Bratislava. Miro Konopka se svým ománským kolegou slavili úspěch po přesvědčivém výkonu. Al Harty se navíc blýskl bravurním manévrem při zaváhání pilota mercedesu stáje Black Falcon. Při jízdě několika vozů v závěsu se Parisy (č. 11, PRO, McLaren, ART GP) stihl vyhnout doprava, Kane (č. 23, PRO, Nissan, JRM) doleva a ománský jezdec směřující také vlevo musel na trávu v zatáčce Woodcote. Více se o průběhu víkendu u slovenské stáje můžete dozvědět v přepisu jejich tiskové zprávy (Zde).
Konečné výsledky závodu po dokončení 86 kol naleznete Zde.
ADAC GT Masters (3/8), Sachsenring
Na jednom z okruhů v blízkosti českých hranic se odehrál již třetí víkend německé série. Také zde se objevila trojice českých zástupců. Matzke je po dalším bodovém přídělu s deseti body na 19. místě celkového hodnocení. Leganov je hodnocen v kategorii amatérů na celkové šesté příčce (47 bodů), v celkovém hodnocení nefiguruje.
První závod
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
C.Mies/R.Rast | Prosperia |
A
|
1:00:47.457
|
2.
|
C.Engelhart/N.Armindo | Team GW-Schütz |
P
|
+ 7.862
|
3.
|
M.Sandritter/J.Klingmann | PIXUM Schubert |
B
|
+ 8.212
|
9.
|
M.Matzke/Y.Buurman | Vita4One |
B
|
+ 37.670
|
20.
|
E.Leganov/F.Hamprecht | Leipert Motorsport |
L
|
+ 1 kolo
|
28.
|
J.Aeberhard/T.Pivoda | Farnbacher Racing |
P
|
+ 42 kol
|
Druhý závod
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
M.Sandritter/J.Klingmann | PIXUM Schubert |
B
|
1:00:50.762
|
2.
|
C.Hürtgen/D.Baumann | Schubert MS |
B
|
+ 0.606
|
3.
|
C.Mies/R.Rast | Prosperia |
A
|
+ 11.002
|
11.
|
M.Matzke/Y.Buurman | Vita4One |
B
|
+ 32.642
|
25.
|
E.Leganov/F.Hamprecht | Leipert Motorsport |
L
|
+ 14 kol
|
26.
|
J.Aeberhard/T.Pivoda | Farnbacher Racing |
P
|
+ 15 kol
|
Očekávané události
14. - 16. června - International GT Open (4/8), Jerez
Premiéra série na tomto španělském okruhu se stejně jako v Algarve dočká širšího pole účastníků. Dle předběžné startovní listiny se v poli objeví účastníci bodující pouze ve španělském mistrovství v podobě dvou Audi R8 týmu Novadriver a jedné Ginetty. Celkem by se mělo na dráze objevit 7 vozů kategorie Super GT a 22 aut třídy GTS.
Časy přenosu závodů prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5 naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | GT Sport | Sport 5 | Start |
70´ závod | Sobota | 15,50-17,25 | 21,25-22,45* |
15,55
|
50´ závod | Neděle | 11,50-13,10 | 11,55-13,15 |
11,55
|
* nejedná se o přímý přenos
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
29. - 30. června - Blancpain Endurance Series (3/5), Paul Ricard
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 9. – 25. května naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: ADAC GT Masters, GT Sport, SRO, Sport 5, Endurance-Info, Speedweek, Bentley, Wikipedia, Formule