Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Grand magazín 10/2013 (14. - 26. června)

Grand magazín 10/2013 (14. - 26. června)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

Nejednomu z rivalů ve třídě profesionálů v Blancpain Endurance Series muselo zatrnout 18. června po vyhlášení Johna Gawa, vedoucího závodního týmu Aston Martin, o nasazení stáje v celém příštím ročníku. V předchozím závodě tohoto šampionátu na Silverstone posádka Turner/Makowiecki/Mücke za sebou nechala s přehledem všechny soupeře nejen ve své třídě, ale i celkově. Kromě účasti v BES bude pokračovat i úspěšná mise ve World Endurance Championship anebo působení v nástupci ALMS v podobě United SportsCar Racing.

Novozélandský tým Von Ryan se mohl 19. června pochlubit angažováním Bruna Senny na závod 24 hodin ve Spa. Synovec legendárního pilota F1, Ayrtona Senny, se bude střídat v kokpitu vozu Mclaren MP4-12C spolu s Chrisem Goodwinem a Robem Barffem.

K tragické události došlo 22. června ve třetím kole závodu 24 hodin v Le Mans. Vůz pilota týmu Aston Martin Allana Simonsena po smyku na navlhlém obrubníku v zatáčce Tertre Rouge narazil do bariéry. Dánský jezdec byl po vyproštění záchranáři převezen do zdravotnického střediska na okruhu, kde podlehl vážným zraněním. Rodáka z Odense bylo možné letos spatřit kromě vytrvalostní série World Endurance Championship také v německém mistrovství ADAC GT Masters.

GTech – pozor na Zmije!

Dubnové náznaky Ralpha Gillese, vedoucího americké společnosti SRT (Street and Racing Technology), o přípravě modelu Viper pro GT3 byly 20. června zhmotněny v Le Mans. V předvečer jubilejního 90. ročníku slavného závodu byl odhalen nástupce jednoho z průkopnických vozů třídy GT3, SRT Viper GT3-R. Vůz vyvíjený ve spolupráci se vlastním závodním týmem a společností Riley Technologies čerpá ze zkušeností získaných provozem modelu z vyšší třídy GTE, který byl představen loni. Přestože první vozy v ceně okolo 340 000 euro (459 000 dolarů) zamíří k zákazníkům až v posledním čtvrtletí tohoto roku, SRT má údajně první objednávku z Evropy. Pod kapotou bude tepat vidlicový desetiválec o objemu 8383 cm3 s vrcholným výkonem 507 kW (680 koní) a točivým momentem 868 Nm. Hmotnost 4 540 mm dlouhého vozu činí 1 295 kg s poměrem 49:51 ve prospěch zadní části.

Výsledkový servis

International GT Open (4/8), Jerez

Španělský tým Drivex (č. 5, SGT, Porsche) se jen krátce těšil z první pozice vybojované dopoledne Schirem. Italského pilota předjel záhy po startu nejen Montermini (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba), ale se stejným vozem slabší třídy i Tutumlu (č. 57, GTS, Autorlando). Následně svého soupeře potrápil obranou druhé příčky, čehož využíval vedoucí Montermini k postupnému budování potřebného náskoku.

Na vedoucí italskou dvojici totiž čekalo v boxech již 45 vteřin strávených navíc proti většině rivalů za šňůru úspěchů z předchozích klání. Tutumlu pouze krátce bránil i jejich hlavního soupeře v celkové klasifikaci, Ramos (č. 4, SGT, Corvette, V8 Racing) si s předjížděním příliš starostí nedělal. V šestém kole zdolal trápícího se Schira, o kolo později i zdánlivě neprostupného Tutumlua.

Po výměnách se dle očekávání ujal vedení Hamilton (č. 5, SGT, Porsche, Drivex) těžící z minimálního času stráveného v boxech před Pastorellim (č. 4, SGT, Corvette, V8 Racing) a Filippim (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba).

Výjezd bezpečnostního vozu v 21. kole po hodinách Campa (č. 12, SGT, Corvette, V8 Racing) jen urychlil výměnu na čele. Po novém startu přišel Hamilton v úvodních zatáčkách okruhu o dvě místa na úkor Pastorelliho a Filippiho. Pro porsche španělského týmu se posléze stal přízrakem stejný vůz týmu Autorlando, nyní s útočícím Deverikosem (č. 57, GTS, Porsche).

Konečné třetí místo Hamiltona mělo poněkud trpkou příchuť. Britský jezdec musel odstavit své porsche zachvácené plameny v motorovém prostoru. Díky následnému zastavení závodu osm minut před koncem vycházelo níže uvedené pořadí ze stavu jednoho kola před vyvěšením červené vlajky. Z vítězství se mohl radovat po ujetí 31 kol Pastorelli, na nějž začínal dotírat Filippi.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C
59:10.766
2.
SGT
 A.Montermini/L.Filippi   Vilorba Corse
F
+ 1.057
3.
SGT
 N.Schirò/A.Hamilton   Drivex
P
+ 5.398
4.
GTS
 I.Tutumlu/D.Deverikos   Autorlando
P
+ 5.961
5.
GTS
 C.Campanico/J.Figueiredo   Novadriver*
A
+ 10.631
6.
SGT
 B.Longin/D.Sijthof   V8 Racing
C
+ 11.357
7.
GTS
 S.Costantini/J.Camathias   Ombra
F
+ 12.549
8.
GTS
 N.De Marco/L.Bontempelli   Kessel Rac.
F
+ 15.557
9.
SGT
 A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr.   AT Racing
F
+ 15.987
10.
GTS
 M.Beretta/M.Lyons   AF Corse
F
+ 16.761
11.
GTS
 L.Da Veiga/M.Giao   Novadriver*
A
+ 17.175
12.
GTS
 J.Laursen/J.Magnussen   Kessel Rac.
F
+ 20.520
13.
GTS
 A.Pier Guidi/A.Skryabin   Esta MS
F
+ 22.550
14.
GTS
 P.Rosell/R.Mavlanov   SMP Racing
F
+ 23.035
15.
GTS
 V.Maleev/K.Ladygin   SMP Racing
F
+ 27.245
16.
GTS
 F.Castellacci/T.Flohr   Kessel Rac.
F
+ 28.061
17.
GTS
 Di Guida/Bleekemolen   Autorlando
P
+ 29.206
18.
GTS
 L.Villalba/F.Gutiérrez   Villalba*
G50
+ 43.337
19.
GTS
 R.H.Suzuki/G.Pantano   Bhai Tech
Mc
+ 53.405
20.
GTS
 C.Van der Drift/L.Razia   Bhai Tech
Mc
+ 54.646
21.
GTS
 D.Zampieri/A.Calari   Kessel Rac.
F
+ 1:06.323
22.
GTS
 S.Earle/F.Kremer   Kessel Rac.
F
+ 1 kolo
23.
SGT
 R.Abresch/J.Camp   V8 Racing
C
+ 7 kol
24.
GTS
 D.Retera/B.Lavio   V8 Racing
C
+ 15 kol
25.
GTS
 M.Rugolo/C.Sdanewitsch   AF Corse
F
+ 22 kol
26.
GTS
 M.Toril/R.van der Zande   Seyffarth MS
MB
+ 23 kol

* účastníci španělské série, bez bodů v celkovém hodnocení.


  Griffin/Cameron vítězi nedělního závodu na Nurburgringu

Foto: Tomáš Krejčík

Startovní pole bylo ochuzeno o vítěznou posádku týmu AF Corse v nedělním závodě předešlého víkendu na Nürburgringu. Cameron poškodil v dopolední kvalifikaci vůz natolik, že se nemohl se svým kolegou Griffinem zúčastnit obou závodů.

Z předchozích bitev během končícího španělského víkendu prořídlé pole se nedočkavě vrhlo do první zatáčky. Bleekemolen (č. 58, GTS, Porsche, Autorlando) přitom narazil do pravé zadní části Filippiho ferrari (č. 3, SGT, Vilorba) a poškodil ji. V úvodu došlo i k další kolizi Bontempelliho (č. 51, GTS, Ferrari, Kessel) s Figueiredem (č. 81, GTS, Audi, Novadriver). Pilot italského vozu při ní před sebou hrnul bokem natočeného nebohého Portugalce po předchozím kontaktu s následným natočením.

Kolize se i přes viditelnější poškození vozidel neprojevily na počtu účastníků. Prvním a jediným odpadlíkem se po technických problémech svého porsche stal Deverikos (č. 57, GTS, Autorlando).

Nejen dramatické kolize míchaly pořadím, k vidění byly i zajímavé souboje. Bravurně se z třetího místa do vedení propracoval Toril (č. 61, GTS, Mercedes, Seyffarth MS), který využil smýknutí Di Guidi (č. 58, GTS, Porsche, Autorlando) na výjezdu ze zatáčky. Zaváhání Venezuelana využil k předjetí i druhý Di Veiga (č. 80, GTS, Audi, Novadriver), kolem něj se zároveň přehnal Toril.

V tuto chvíli již třetí Di Guida musel ještě kapitulovat na konci rovinky před rozjetým Monterminim (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba) a Talkanitsou starším (č. 1, SGT, Ferrari, AT Racing).

Před domácími fanoušky se po ujetí 27 kol z vítězství radoval Toril.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
GTS
 M.Toril/R.van der Zande   Seyffarth MS
MB
50:20.556
2.
SGT
 A.Montermini/L.Filippi   Vilorba Corse
F
+ 5.508
3.
GTS
 L.da Veiga/M.Giao   Novadriver*
A
+ 7.922
4.
SGT
 A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr.   AT Racing
F
+ 8.947
5.
SGT
 B.Longin/D.Sijthof   V8 Racing
C
+ 12.353
6.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C
+ 17.728
7.
GTS
 Di Guida/J.Bleekemolen   Autorlando
P
+ 21.574
8.
GTS
 R.H.Suzuki/G.Pantano   Bhai Tech
Mc
+ 28.396
9.
GTS
 M.Beretta/M.Lyons   AF Corse
F
+ 30.979
10.
GTS
 S.Costantini/J.Camathias   Ombra
F
+ 37.550
11.
GTS
 P.Rosell/R.Mavlanov   SMP Racing
F
+ 40.748
12.
GTS
 J.Laursen/J.Magnussen   Kessel Rac.
F
+ 40.789
13.
GTS
 C.Campanico/J.Figueiredo   Novadriver*
A
+ 41.137
14.
GTS
 A.Pier Guidi/A.Skryabin   Esta MS
F
+ 57.118
15.
GTS
 F.Castellacci/T.Flohr   Kessel Rac.
F
+ 1:05.503
16.
GTS
 M.Rugolo/C.Sdanewitsch   AF Corse
F
+ 1:05.892
17.
GTS
 D.Zampieri/A.Calari   Kessel Rac.
F
+ 1:24.634
18.
GTS
 N.De Marco/L.Bontempelli   Kessel Rac.
F
+ 1:29.080
19.
GTS
 L.Villalba/F.Gutiérrez   Villalba*
G50
+ 1:45.740
20.
GTS
 S.Earle/F.Kremer   Kessel Rac.
F
+ 1 kolo
21.
GTS
 V.Maleev/K.Ladygin   SMP Racing
F
+ 1 kolo
22.
GTS
 C.Van der Drift/L.Razia   Bhai Tech
Mc
+ 2 kola
23.
GTS
 I.Tutumlu/D.Deverikos   Autorlando
P
+ 22 kol

Očekávané události

29. - 30. června - Blancpain Endurance Series (3/5), Paul Ricard

V nabité konkurenci více než šesti desítek vozů se slovenští příznivci mohou kromě vozu č. 66 týmu ARC Bratislava (třída GTR) a Miroslavem Konopkou těšit i na zastoupení v profesionální třídě. V lamborghini týmu Blancpain (č. 125) se objeví Štefan Rosina. Své želízko v ohni bude mít letos poprvé i tým s českou licencí, HTP Motorsport s vozem Mercedes (č. 84, PRO).

Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5 naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  SRO  Sport 5  Start
 Závod  Neděle  14,45-18,15  14,50-18,05
14,55

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

5. - 7. července - FIA GT Series (3/6), Zandvoort

12. - 14. července - International GT Open (5/8), Silverstone

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 26. května – 13. června naleznete Zde.

Profily šampionátů

FIA GT Series (Zde)

Blancpain Endurance Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

Zdroj: ADAC GT Masters, GT Sport, SRO, Sport 5, Endurance-Info, Speedweek, Autosport Belgie, SRT, Formule