Grand magazín 10/2013 (14. - 26. června)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Nejednomu z rivalů ve třídě profesionálů v Blancpain Endurance Series muselo zatrnout 18. června po vyhlášení Johna Gawa, vedoucího závodního týmu Aston Martin, o nasazení stáje v celém příštím ročníku. V předchozím závodě tohoto šampionátu na Silverstone posádka Turner/Makowiecki/Mücke za sebou nechala s přehledem všechny soupeře nejen ve své třídě, ale i celkově. Kromě účasti v BES bude pokračovat i úspěšná mise ve World Endurance Championship anebo působení v nástupci ALMS v podobě United SportsCar Racing.
Novozélandský tým Von Ryan se mohl 19. června pochlubit angažováním Bruna Senny na závod 24 hodin ve Spa. Synovec legendárního pilota F1, Ayrtona Senny, se bude střídat v kokpitu vozu Mclaren MP4-12C spolu s Chrisem Goodwinem a Robem Barffem.
K tragické události došlo 22. června ve třetím kole závodu 24 hodin v Le Mans. Vůz pilota týmu Aston Martin Allana Simonsena po smyku na navlhlém obrubníku v zatáčce Tertre Rouge narazil do bariéry. Dánský jezdec byl po vyproštění záchranáři převezen do zdravotnického střediska na okruhu, kde podlehl vážným zraněním. Rodáka z Odense bylo možné letos spatřit kromě vytrvalostní série World Endurance Championship také v německém mistrovství ADAC GT Masters.
GTech – pozor na Zmije!
Dubnové náznaky Ralpha Gillese, vedoucího americké společnosti SRT (Street and Racing Technology), o přípravě modelu Viper pro GT3 byly 20. června zhmotněny v Le Mans. V předvečer jubilejního 90. ročníku slavného závodu byl odhalen nástupce jednoho z průkopnických vozů třídy GT3, SRT Viper GT3-R. Vůz vyvíjený ve spolupráci se vlastním závodním týmem a společností Riley Technologies čerpá ze zkušeností získaných provozem modelu z vyšší třídy GTE, který byl představen loni. Přestože první vozy v ceně okolo 340 000 euro (459 000 dolarů) zamíří k zákazníkům až v posledním čtvrtletí tohoto roku, SRT má údajně první objednávku z Evropy. Pod kapotou bude tepat vidlicový desetiválec o objemu 8383 cm3 s vrcholným výkonem 507 kW (680 koní) a točivým momentem 868 Nm. Hmotnost 4 540 mm dlouhého vozu činí 1 295 kg s poměrem 49:51 ve prospěch zadní části.
Výsledkový servis
International GT Open (4/8), Jerez
Španělský tým Drivex (č. 5, SGT, Porsche) se jen krátce těšil z první pozice vybojované dopoledne Schirem. Italského pilota předjel záhy po startu nejen Montermini (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba), ale se stejným vozem slabší třídy i Tutumlu (č. 57, GTS, Autorlando). Následně svého soupeře potrápil obranou druhé příčky, čehož využíval vedoucí Montermini k postupnému budování potřebného náskoku.
Na vedoucí italskou dvojici totiž čekalo v boxech již 45 vteřin strávených navíc proti většině rivalů za šňůru úspěchů z předchozích klání. Tutumlu pouze krátce bránil i jejich hlavního soupeře v celkové klasifikaci, Ramos (č. 4, SGT, Corvette, V8 Racing) si s předjížděním příliš starostí nedělal. V šestém kole zdolal trápícího se Schira, o kolo později i zdánlivě neprostupného Tutumlua.
Po výměnách se dle očekávání ujal vedení Hamilton (č. 5, SGT, Porsche, Drivex) těžící z minimálního času stráveného v boxech před Pastorellim (č. 4, SGT, Corvette, V8 Racing) a Filippim (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba).
Výjezd bezpečnostního vozu v 21. kole po hodinách Campa (č. 12, SGT, Corvette, V8 Racing) jen urychlil výměnu na čele. Po novém startu přišel Hamilton v úvodních zatáčkách okruhu o dvě místa na úkor Pastorelliho a Filippiho. Pro porsche španělského týmu se posléze stal přízrakem stejný vůz týmu Autorlando, nyní s útočícím Deverikosem (č. 57, GTS, Porsche).
Konečné třetí místo Hamiltona mělo poněkud trpkou příchuť. Britský jezdec musel odstavit své porsche zachvácené plameny v motorovém prostoru. Díky následnému zastavení závodu osm minut před koncem vycházelo níže uvedené pořadí ze stavu jednoho kola před vyvěšením červené vlajky. Z vítězství se mohl radovat po ujetí 31 kol Pastorelli, na nějž začínal dotírat Filippi.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
59:10.766
|
2.
|
SGT
|
A.Montermini/L.Filippi | Vilorba Corse |
F
|
+ 1.057
|
3.
|
SGT
|
N.Schirò/A.Hamilton | Drivex |
P
|
+ 5.398
|
4.
|
GTS
|
I.Tutumlu/D.Deverikos | Autorlando |
P
|
+ 5.961
|
5.
|
GTS
|
C.Campanico/J.Figueiredo | Novadriver* |
A
|
+ 10.631
|
6.
|
SGT
|
B.Longin/D.Sijthof | V8 Racing |
C
|
+ 11.357
|
7.
|
GTS
|
S.Costantini/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 12.549
|
8.
|
GTS
|
N.De Marco/L.Bontempelli | Kessel Rac. |
F
|
+ 15.557
|
9.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 15.987
|
10.
|
GTS
|
M.Beretta/M.Lyons | AF Corse |
F
|
+ 16.761
|
11.
|
GTS
|
L.Da Veiga/M.Giao | Novadriver* |
A
|
+ 17.175
|
12.
|
GTS
|
J.Laursen/J.Magnussen | Kessel Rac. |
F
|
+ 20.520
|
13.
|
GTS
|
A.Pier Guidi/A.Skryabin | Esta MS |
F
|
+ 22.550
|
14.
|
GTS
|
P.Rosell/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 23.035
|
15.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 27.245
|
16.
|
GTS
|
F.Castellacci/T.Flohr | Kessel Rac. |
F
|
+ 28.061
|
17.
|
GTS
|
Di Guida/Bleekemolen | Autorlando |
P
|
+ 29.206
|
18.
|
GTS
|
L.Villalba/F.Gutiérrez | Villalba* |
G50
|
+ 43.337
|
19.
|
GTS
|
R.H.Suzuki/G.Pantano | Bhai Tech |
Mc
|
+ 53.405
|
20.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 54.646
|
21.
|
GTS
|
D.Zampieri/A.Calari | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:06.323
|
22.
|
GTS
|
S.Earle/F.Kremer | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
23.
|
SGT
|
R.Abresch/J.Camp | V8 Racing |
C
|
+ 7 kol
|
24.
|
GTS
|
D.Retera/B.Lavio | V8 Racing |
C
|
+ 15 kol
|
25.
|
GTS
|
M.Rugolo/C.Sdanewitsch | AF Corse |
F
|
+ 22 kol
|
26.
|
GTS
|
M.Toril/R.van der Zande | Seyffarth MS |
MB
|
+ 23 kol
|
* účastníci španělské série, bez bodů v celkovém hodnocení.
Foto: Tomáš Krejčík
Startovní pole bylo ochuzeno o vítěznou posádku týmu AF Corse v nedělním závodě předešlého víkendu na Nürburgringu. Cameron poškodil v dopolední kvalifikaci vůz natolik, že se nemohl se svým kolegou Griffinem zúčastnit obou závodů.
Z předchozích bitev během končícího španělského víkendu prořídlé pole se nedočkavě vrhlo do první zatáčky. Bleekemolen (č. 58, GTS, Porsche, Autorlando) přitom narazil do pravé zadní části Filippiho ferrari (č. 3, SGT, Vilorba) a poškodil ji. V úvodu došlo i k další kolizi Bontempelliho (č. 51, GTS, Ferrari, Kessel) s Figueiredem (č. 81, GTS, Audi, Novadriver). Pilot italského vozu při ní před sebou hrnul bokem natočeného nebohého Portugalce po předchozím kontaktu s následným natočením.
Kolize se i přes viditelnější poškození vozidel neprojevily na počtu účastníků. Prvním a jediným odpadlíkem se po technických problémech svého porsche stal Deverikos (č. 57, GTS, Autorlando).
Nejen dramatické kolize míchaly pořadím, k vidění byly i zajímavé souboje. Bravurně se z třetího místa do vedení propracoval Toril (č. 61, GTS, Mercedes, Seyffarth MS), který využil smýknutí Di Guidi (č. 58, GTS, Porsche, Autorlando) na výjezdu ze zatáčky. Zaváhání Venezuelana využil k předjetí i druhý Di Veiga (č. 80, GTS, Audi, Novadriver), kolem něj se zároveň přehnal Toril.
V tuto chvíli již třetí Di Guida musel ještě kapitulovat na konci rovinky před rozjetým Monterminim (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba) a Talkanitsou starším (č. 1, SGT, Ferrari, AT Racing).
Před domácími fanoušky se po ujetí 27 kol z vítězství radoval Toril.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
GTS
|
M.Toril/R.van der Zande | Seyffarth MS |
MB
|
50:20.556
|
2.
|
SGT
|
A.Montermini/L.Filippi | Vilorba Corse |
F
|
+ 5.508
|
3.
|
GTS
|
L.da Veiga/M.Giao | Novadriver* |
A
|
+ 7.922
|
4.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 8.947
|
5.
|
SGT
|
B.Longin/D.Sijthof | V8 Racing |
C
|
+ 12.353
|
6.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 17.728
|
7.
|
GTS
|
Di Guida/J.Bleekemolen | Autorlando |
P
|
+ 21.574
|
8.
|
GTS
|
R.H.Suzuki/G.Pantano | Bhai Tech |
Mc
|
+ 28.396
|
9.
|
GTS
|
M.Beretta/M.Lyons | AF Corse |
F
|
+ 30.979
|
10.
|
GTS
|
S.Costantini/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 37.550
|
11.
|
GTS
|
P.Rosell/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 40.748
|
12.
|
GTS
|
J.Laursen/J.Magnussen | Kessel Rac. |
F
|
+ 40.789
|
13.
|
GTS
|
C.Campanico/J.Figueiredo | Novadriver* |
A
|
+ 41.137
|
14.
|
GTS
|
A.Pier Guidi/A.Skryabin | Esta MS |
F
|
+ 57.118
|
15.
|
GTS
|
F.Castellacci/T.Flohr | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:05.503
|
16.
|
GTS
|
M.Rugolo/C.Sdanewitsch | AF Corse |
F
|
+ 1:05.892
|
17.
|
GTS
|
D.Zampieri/A.Calari | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:24.634
|
18.
|
GTS
|
N.De Marco/L.Bontempelli | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:29.080
|
19.
|
GTS
|
L.Villalba/F.Gutiérrez | Villalba* |
G50
|
+ 1:45.740
|
20.
|
GTS
|
S.Earle/F.Kremer | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
21.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 1 kolo
|
22.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 2 kola
|
23.
|
GTS
|
I.Tutumlu/D.Deverikos | Autorlando |
P
|
+ 22 kol
|
Očekávané události
29. - 30. června - Blancpain Endurance Series (3/5), Paul Ricard
V nabité konkurenci více než šesti desítek vozů se slovenští příznivci mohou kromě vozu č. 66 týmu ARC Bratislava (třída GTR) a Miroslavem Konopkou těšit i na zastoupení v profesionální třídě. V lamborghini týmu Blancpain (č. 125) se objeví Štefan Rosina. Své želízko v ohni bude mít letos poprvé i tým s českou licencí, HTP Motorsport s vozem Mercedes (č. 84, PRO).
Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5 naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | SRO | Sport 5 | Start |
Závod | Neděle | 14,45-18,15 | 14,50-18,05 |
14,55
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
5. - 7. července - FIA GT Series (3/6), Zandvoort
12. - 14. července - International GT Open (5/8), Silverstone
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 26. května – 13. června naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: ADAC GT Masters, GT Sport, SRO, Sport 5, Endurance-Info, Speedweek, Autosport Belgie, SRT, Formule