Grand magazín 13/2013 (12. – 31. července)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Bentley postupně uvolňuje informace o chystaném voze třídy GT3, tentokráte u příležitosti představení na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu. K již známé skutečnosti o použití vidlicového osmiválce o objemu čtyř litrů s dvojicí turbodmychadel byl doplněn maximální výkon dosahující hodnoty 608 koní. Protože šestistupňová převodovka s řazením pádly pod volantem je umístěna vzadu, k přenosu kroutícího momentu na zadní kola je použita hřídel z uhlíkových vláken. Zavěšení je provedeno dvojicí trojúhelníkových ramen, vlastnosti podvozku však nevylepšuje elektronika. Rozložení hmotnosti je v poměru 52:48. Oproti prototypu představenému loni ve Francii bude zadní křídlo umístěno výše a také další aerodynamické díly byly přepracovány. Po testech je v plánu schválení FIA a nasazení vozidla do celé závodní sezóny poprvé v roce 2014.
Od následujícím podniku FIA GT na Slovensku by měl řady účastníků rozšířit další tým. Dvojici vozů Ferrari 458 představí stáj Race Alliance. Prozatím jsou od 23. července známa jména tří pilotů, Vitantonia Liuzziho, Mathiase Laudy a Markuse Fuxe. Na roli šéfa týmu je dle svých slov připravena herečka proslulá ze seriálu Pobřežní hlídka, Pamela Anderson.
Po informacích o úpravě nedávno představené sedmé generace modelu Corvette dle pravidel třídy GT3, byl 25. července zveřejněn časový harmonogram vývoje tohoto modelu. Stejně jako předchozí Corvette Z06 GT3 bude vyvíjet Callaway Competition z německého Leingartenu. Práce budou zahájeny na podzim, na jaře 2014 jsou plánovány testy na okruhu včetně účastí v závodech. Po završení vývoje bude následovat žádost o homologaci FIA tak, aby v roce 2015 mohli noví zákazníci absolvovat úplnou sezónou.
Ratel ve Spa provedl tradiční odhalení plánů na rok 2014.
Pátek během podniku 24 hodin ve Spa je vyhrazen výhledům šéfa SRO na nadcházející rok. Stéphane Ratel se po rozmachu v předchozích letech nyní držel zpátky. Netradičně o plánech neinformuje samotná SRO, ale novináři přítomní na konferenci.
Pilířem jeho sérií jsou vozy třídy GT3, jenž mají být nahrazovány od roku 2015 nově definovanou jednotnou třídou GT. Snahou Ratela je docílit možnosti uplatnění vyvážení výkonnosti úprav vozidel nové kategorie, čímž by v podstatě došlo ke vzniku doplňující třídy.
V případě jeho nejúspěšnějšího šampionátu, Blancpain Endurance Series je snahou pokračovat pouze s nepatrnými změnami. Kategorie gentlemanů bude vyhrazena pouze bronzovým jezdcům. Účastníci nasazující vůz pouze ve 24 hodin ve Spa anebo v závodě 1 000 kilometrů na Nürburgringu nezískají body do celkového hodnocení. Cílem je dosáhnout pravidelnější účasti i za cenu poklesu účastníků s odhady k padesáti vozům. Beze změn je níže uvedený kalendář, který by dle možností mohl být v roce 2015 doplněn o další podnik.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 13.04.2014 | Itálie | Monza |
2. | 01.06.2014 | Velká Británie | Silverstone |
3. | 29.06.2014 | Francie | Paul Ricard |
4. | 27.07.2014 | Belgie | 24 hodin ve Spa |
5. | 21.09.2014 | Německo | 1 000 km Nürburgring |
Zatímco vytrvalostní série představuje pokračující stabilitu, ohledně FIA GT Series panují zatím dohady. Novinkou má být kategorie pro talentované jezdce (Silver Cup), která by se stala náhradou nynější třídy smíšených posádek (Pro-Am). Nutno dodat, že s touto myšlenkou byla představena FIA GT již loni, přičemž nakonec byla v profesionálně zaměřeném šampionátu povolena účast i výhradně amatérských posádek. Podoba kalendáře zatím není známa, mělo by však dojít k nahrazení jednoho až dvou menších okruhů známějšími autodromy, na nichž se mj. jezdí F1. Změna se pravděpodobně nedotkne nejnovějšího přírůstků v podobě 4,4 kilometru dlouhého okruhu v Baku, s jehož pořadateli byla podepsána tříletá smlouva.
Výsledkový servis
International GT Open (5/8), Silverstone
70´ závod
Start se obešel bez významnějších komplikací, mj. také díky asfaltovým zónám vedle dráhy. Jestliže zpočátku komisaři přimhouřili oči, brzy se u rozevlátých pilotů začaly množit upozornění na dodržování vymezeného prostoru dráhy.
Prvním potrestaným hříšníkem byl Maleev (č. 64, GTS, Ferrari, SMP), kterému byla ještě předtím věnována pozornost televizních kamer po smyku s otočením do protisměru.
Ozdobou byl naopak souboj o páté místo. Tím spíše, že se jednalo o týmové kolegy z Bhai Techu. Přestože byl Pantano rychlejší, van der Drift odolával nezvykle dlouho jeho tlaku. Útok se zdařil až na druhý pokus, po něm následně prokázal ohromující rychlost. Zvládl přitom i smýkání vozu anebo širší výjezd z Aintree.
Jeho krajan Montermini (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba) na čele jel také velmi rychle, jeho čistší styl jízdy se obešel bez efektních výstřelků. Před výměnou za Filippiho měl náskok deseti vteřin na svého hlavního soupeř Ramose. Po zkompletování zastávek se Filippi pohyboval na 4. místě se ztrátou necelých pěti vteřin na Pastorelliho (místo Ramose) navzdory o 15 vteřin prodloužené zastávce.
V závodě se málem nesvezl Talkanitsa junior (č. 1, SGT, AF Corse), protože jeho otec před výměnou nezvládl své ferrari v Becketts. Vůz narazil zádí prudce do bariéry, která jako zázrakem vůz závažněji nepoškodila.
Po zastávkách se strhl souboj o čelní místa mezi hlavními rivaly, zpočátku pouze na dálku. Vedoucího Longina těžícího ze zastávky prodloužené pouze o pět vteřin zdolal Pastorelli (+ 15 vteřin) a po chvíli i Filippi (+ 30 vteřin).
Ve zbývajících deseti kolech se Filippimu podařilo Pastorelliho takřka šestivteřinový náskok pouze snížit. Po ujetí 34 kol se tak mohli radovat v holandském týmu.
Výsledky již zahrnují penalizaci nyní deváté posádky Van der Drift/Razia. Propad z původní šesté příčky jde na vrub třicetivteřinové penalizaci za nenasazená kola po ohlášení pěti minut do startu.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
1:11:49.621
|
2.
|
SGT
|
A.Montermini/L.Filippi | Vilorba |
F
|
+ 2.128
|
3.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 27.427
|
4.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 38.374
|
5.
|
GTS
|
G.Pantano/R.H.Suzuki | Bhai Tech |
Mc
|
+ 48.013
|
6.
|
GTS
|
M.Lyons/M.Beretta | AF Corse |
F
|
+ 1:14.044
|
7.
|
GTS
|
J.Laursen/J.Magnussen | Kessel Rac. |
P
|
+ 1:15.637
|
8.
|
GTS
|
Di Guida/Bleekemolen | Autorlando |
P
|
+ 1:25.838
|
9.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 1:30.915
|
10.
|
GTS
|
R.Mavlanov/P.Rosell | SMP Racing |
F
|
+ 1:40.384
|
11.
|
SGT
|
J.Camp/D.Werkman | V8 Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
12.
|
GTS
|
M.Seefried/V.Kogay | Rinaldi Rac. |
P
|
+ 1 kolo
|
13.
|
GTS
|
M.Plachutta/W.Lechner | Lechner |
MB
|
+ 1 kolo
|
14.
|
GTS
|
L.Bontempelli/N.De Marco | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
15.
|
GTS
|
M.Simpson/L.Tomlinson | LNT Ginetta |
G55
|
+ 1 kolo
|
16.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 1 kolo
|
17.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1 kolo
|
18.
|
SGT
|
S.Balfe/J.R.Swift | Balfe MS |
F
|
+ 1 kolo
|
19.
|
GTS
|
F.Kremer/S.Earle | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
20.
|
GTS
|
M.Cordoni/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 1 kolo
|
21.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 2 kola
|
22.
|
GTS
|
A.Barbra/S.Costantini | Ombra |
F
|
+ 11 kol
|
23.
|
GTS
|
M.Toril/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 17 kol
|
24.
|
GTS
|
K.Heyer/M.Völker | Seyffarth MS |
MB
|
+ 28 kol
|
25.
|
GTS
|
F.Hamprecht/P.Kox | Leipert |
L
|
+ 32 kol
|
26.
|
GTS
|
I.Tutumlu/A.Spavone | Autorlando |
P
|
+ 33 kol
|
50´ závod
Start se nakonec obešel bez potíží, mj. také proto, že Rugolo (č. 54, GTS, AF Corse) ustál při kontaktu dvou ferrari postrčení od Ladygina (č. 64, GTS, SMP).
Hůře dopadla o pár kol později kolize nejen stejného modelu, ale i týmových kolegů ze stáje Ombra. Constantini (č. 60, GTS) skončil po kontaktu s Camathiasem (č. 59, GTS) až v kačírku za zatáčkou Abbey. Jeho kolega dojel až do Luffield, kde krátce nato po jízdě únikovou zónou ukončil své působení v závodě.
Na čele si mezitím pokoušel vybudovat náskok Filippi (č. 3, SGT, Ferrari, Vilorba) před Griffinem (č. 21, SGT, AF Corse), ale více než dvě vteřiny se mu získat nepodařilo.
Na hlavního rivala svého kolegy Pastorelliho (č. 4, SGT, Corvette, V8 Racing) činil náskok pět vteřin, ale vzhledem ke stejnému časovému handicapu tentokrát dostačoval. Navíc se střídajícímu Ramosovi nepodařilo vypořádat s následnou závadou elektroniky, takže italské dvojici z této strany již nebezpečí nehrozilo.
Montermini střídající Filippiho se vrátil na dráhu na 4. pozici se ztrátou 37 vteřin na vedoucího Camerona (č. 21, SGT, AF Corse). Každým kolem snižoval náskok alespoň o tři vteřiny, k britskému jezdci se přiblížil pouze na dohled. Na završení vítězství by potřebovala více než jen 24 kol, díky nimž se před domácím publikem radovala dvojice Cameron/Griffin.
Za zmínku v části po výměnách stojí souboj o vedení ve třídě GTS. Smolařem zde byl pořadím propadající se Di Guida (č. 58, Porsche, Autorlando). Zatímco většina soupeřů s jeho zdoláním neměla problémy, například Hamprecht (č. 74, Lamborghini, Leipert) po neúspěšném pokusu o útok následně podlehl ve Stowe Torilovi (č. 61, Mercedes, Seyffarth)
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
50:54.913
|
2.
|
SGT
|
A.Montermini/L.Filippi | Vilorba Corse |
F
|
+ 3.209
|
3.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 28.414
|
4.
|
GTS
|
M.Toril/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 33.057
|
5.
|
GTS
|
F.Hamprecht/P.Kox | Leipert |
L
|
+ 36.444
|
6.
|
GTS
|
R.Mavlanov/P.Rosell | SMP Racing |
F
|
+ 37.886
|
7.
|
GTS
|
G.Pantano/R.H.Suzuki | Bhai Tech |
Mc
|
+ 40.277
|
8.
|
GTS
|
L.Bontempelli/N.De Marco | Kessel Rac. |
F
|
+ 41.592
|
9.
|
GTS
|
Di Guida/Bleekemolen | Autorlando |
P
|
+ 46.746
|
10.
|
GTS
|
I.Tutumlu/A.Spavone | Autorlando |
P
|
+ 48.480
|
11.
|
GTS
|
M.Lyons/M.Beretta | AF Corse |
F
|
+ 54.539
|
12.
|
GTS
|
J.Laursen/J.Magnussen | Kessel Rac. |
P
|
+ 1:07.217
|
13.
|
GTS
|
M.Seefried/V.Kogay | Rinaldi Rac. |
P
|
+ 1:11.285
|
14.
|
GTS
|
V.Maleev/K.Ladygin | SMP Racing |
F
|
+ 1:13.977
|
15.
|
SGT
|
S.Balfe/J.R.Swift | Balfe MS |
F
|
+ 1:14.108
|
16.
|
GTS
|
M.Plachutta/W.Lechner | Lechner |
MB
|
+ 1:36.888
|
17.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 1:42.517
|
18.
|
SGT
|
J.Camp/D.Werkman | V8 Racing |
C
|
+ 1:50.032
|
19.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1:57.317
|
20.
|
GTS
|
F.Kremer/S.Earle | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:57.459
|
21.
|
GTS
|
M.Simpson/L.Tomlinson | LNT Ginetta |
G55
|
+ 2 kola
|
22.
|
GTS
|
K.Heyer/M.Völker | Seyffarth MS |
MB
|
+ 3 kola
|
23.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 5 kol
|
24.
|
GTS
|
M.Cordoni/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 18 kol
|
25.
|
GTS
|
A.Barbra/S.Costantini | Ombra |
F
|
+ 18 kol
|
26.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 19 kol
|
Blancpain Endurance Series (4/5), 24 hodin ve Spa
Uplynulý víkend byl ve znamení prestižního podniku v belgických Ardenách. Letos se konal již 65. ročník závodu 24 hodin ve Spa. Řadu informací ohledně podniku naleznete v souhrnném článku (Zde), na jehož konci v sedmé kapitole naleznete obsah s odkazy na doplňující články.
Očekávané události
2. - 4. srpna - ADAC GT Masters (4/8), Nürburgring
Po dvouměsíční přestávce se znovu odehraje další dějství německého mistrovství vozů GT. Místem konání bude okruh v pohoří Eifel, kde účastníci okusí méně tradiční verzi dráhy v délce 3,6 kilometru. Na startu je očekáváno okolo 25 vozů, dva z nich sedlají čeští zástupci (Porsche č. 7 Pivoda, BMW č. 46 Matzke).
9. - 11. srpna - ADAC GT Masters (5/8), Red Bull Ring
V rychlém sledu následuje další podnik německého šampionátu. Vzhledem k poměrně příznivé poloze k České republice si můžete přečíst informace ohledně případné návštěvy na okruhu. Nyní je doplněn již i čas akce setkání s jezdci (sobota 14,15). Informace naleznete Zde.
16. - 18. srpna - FIA GT Series (4/6), Slovakiaring
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (5. – 11. července) naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: SRO, GT Sport, ADAC, Endurance-Info, Autosport Belgie, Autohebdo, Formule