Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Will Power se po více než roce vrátil do victory lane

Will Power se po více než roce vrátil do victory lane

Go Pro Indy Grand Prix of Sonoma – výsledky závodu

Will Power se v Sonomě poprvé od loňského závodu v Sao Paulu dočkal vítězství v závodě IZOD IndyCar Series. K vítězství mu ovšem velmi pomohl incident při poslední zastávce v boxech. V průběžném pořadí závodu druhý Power a lídr závodu Dixon měli boxová stání za sebou. Dixon vyjížděl ze svého stání a zavadil bokem svého vozu o z Powerova vozu sundanou pravou zadní pneumatiku, kterou mechanik nesl za boxovou zeď. Srazil dva mechaniky a třetího do nohy zasáhl utahovák. Dixon za porušení bezpečnosti v boxech dostal penalizaci a přišel o šanci bojovat o vítězství v závodě. Kdyby se mu to povedlo, mohl Castronevesův náskok v čele šampionátu stáhnout na nějakých 8 bodů. Takto ovšem Castroneves vedení v šampionátu ještě navýšil. Ani jej nemuselo mrzet, že v závěru se před něj dostal Hunter-Reay, který o dobrý výsledek přišel kvůli špatnému taktickému rozhodnutí v úvodu závodu.

 

Předchozí závod v Ohiu se obešel bez žluté fáze a jezdci IndyCar v úvodu nedělního závodu vypadali, jako by si to chtěli vynahradit. Hned v první zatáčce dostal smyk vítěz posledního závodu Kimball. Vůz zůstal stát na dráze a nešla zařadit rychlost. Až restart počítače problém odstranil, ale Kimballa celé pole předjelo o jedno kolo a navíc musel na trať zpomalovací vůz. Při restartu ve 4. kole Bourdais zlomil přední křídlo o Andrettiho vůz, ale mohl pokračovat. V šestém kole Viso v sedmé zatáčce zkoušel na brzdy předjet několik soupeřů, ale vrazil přímo do Justina Wilsona, otočil jej a Britův monopost zůstal nehybně stát na dráze.
Viso dostal penalizaci, Wilsonův vůz se díky výjezdu zpomalovacího vozu podařilo nastartovat před tím, než Wilson ztratil celé kolo. Většina jezdců startujících na tvrdé sadě, která se pro tento víkend výrazně nevýhodnou, využila neutralizace k přezutí na měkké pneumatiky.
Restart proběhl v 11. kole, ale dlouho se nezávodilo. Opět za to mohla sedmá zatáčka, kde tentokrát Bourdais nabral Simonu de Silvestro. Francouz přišel o druhé přední přítlačné křídlo během 15 kol závodu a navíc po restartu i na něj čekala penalizace.
Ale neutralizace přišla v době, kdy všichni mohli zajet k první zastávce v boxech. Většina toho využila, na dráze z čela zůstal jen Hunter-Reay a prakticky okamžitě svého rozhodnutí litoval. Při restartu se jezdci seřadili v pořadí Hunter-Reay, Hinchcliffe, Wilson, Saavedra, Carpenter, Franchitti, Power, Dixon, Rahal a Castroneves. Jezdci mezi Hunter-Reayem a Franchittim si už první pit stop odbyli při předešlé neutralizaci. Z první řady s Hunter-Reayem restartoval o kolo zpět se pohybující Kimball a okamžitě se mu povedlo vrátit se do stejného kola, v němž se pohyboval lídr závodu.
Do problémů se dostal Rahal, kterého mezi sebe skřípli Pagenaud a Andretti. Navíc někdo přejel Rahalovo přední křídlo a odsoudil jej k neplánované zastávce v boxech. Opět se dlouho nezávodilo. Ve 22. kole, kde jinde než v 7. zatáčce, otočil Hildebranda Kanaan. Pro prvního jmenovaného to znamenalo čekat na safety team se startérem, pro druhého penalizaci, jakmile zavlály zelené vlajky. Hunter-Reay využil žluté fáze k zastávce v boxech, na trať se vrátil 21. Když jeho rivalové o neutralizaci dříve zajížděli do boxů, byl přitom třetí.
Vedení převzal Wilson, před jezdci startujícími z čelních pozic byli ještě na jiné strategii jedoucí Hinchcliffe, Saavedra a Carpenter. Saavedra kolidoval v první zatáčce s Hinchcliffem, poškodil vůz a navíc ještě dostal penalizaci. Před Carpentera se celkem očekávaně brzy začali favorité dostávat. Ale ve 30. kole vůz odstavil v 9. zatáčce James Jakes, neboť Honda za jeho zády vypověděla službu a znovu na trať zamířil Johnny Rutherford se zpomalovacím vozem.
Dixon předvedl o pět kol později skvělý restart a přehnal se přes Wilsona, kterému ale odcházely pneumatiky. Tým musel řešit dilema, jestli zastavit během neutralizace a doufat v další žluté, nebo počkat alespoň dvě kola, než se pro Wilsona otevře okno pro pit stop. Zvolil druhou možnost, jak se ukázalo, byla to dobrá volba.
Ve 44. kole začalo další kolo zastávek v boxech. Hunter-Reay zastavil už o 3 kola dříve, evidentně doufaje, že v případě neutralizace bude mít oproti svým rivalům výhodu už odbytého pit stopu a dostane se před ně. Dixon zastavil o kolo později a na dráhu se vrátil těsně před Powerem, který již měl pit stop odbytí. Australan na něj nedokázal najít recept a naopak brzy se před něj dostal Wilson, byť v jeho prospěch hrál jednak lehčí vůz a pak měkká sada pneumatik, zatímco Dixon a Power si odbývali povinnost nasadit během závodu obě směsi a jeli na pomalejší tvrdé sadě. Přesto ale Wilson do konce stintu už na Dixona recept nenašel.
Závod se během tohoto stintu trochu uklidnil. Na čele se pohybovala dvojice Kanaan – Hinchcliffe, oba na alternativní strategii. Po pit stopu Hinchcliffe procházel polem jako nůž máslem, protože zatímco on měl čerstvou měkkou sadu, jeho soupeři se trápili s odcházející tvrdou sadou a Hinchcliffe se probojoval až do první pětky. V pro něj ideální chvíli navíc skončil v únikové zóně Newgarden, a v 65. kole celé pole, včetně Hinchcliffea, zamířilo k poslední zastávce v boxech. Kanaďan se tak vyhnul chvíli, kdy by se trápil na odcházející sadě pneumatik a ze své alternativní strategie vytěžil maximum.

Během posledních pit stopů přišel nejdramatičtější moment závodu. Scott Dixon vyjíždějící ze svého stání porazil dva mechaniky Willa Powera, když bokem své formule zavadil o kolo, které jeden mechanik odnášel. V tu chvíli byl Dixon lídr závodu, Castroneves se pohyboval kolem 7. místa a jezdec Ganassiho stáje mohl v podstatě zlikvidovat Brazilcův náskok v čele šampionátu.

Dixon zboural Powerovy mechaniky:

 

Restart probíhal v pořadí Dixon, Power, Franchitti, Wilson, Hinchcliffe, Castroneves, Pagenaud, Andretti, Kanaan a Hunter-Reay uzavíral první desítku. Zbývalo 15 kol do konce. Castroneves věda že Dixonovi hrozí penalizace, přistoupil k restartu maximálně zodpovědně. I tak si protrpěl pár horkých chvil a lehkých kontaktů. Jedno ztracené místo ve prospěch Andrettiho jej nakonec asi vůbec nemrzelo.
Rozhodnutí Beaux Barfielda přišlo záhy. Penalizace Scotta Dixona za porušení bezpečnosti na pit lane (a za stejný přestupek byl potrestán i Viso). Nevěřícně kroutě hlavou, zamířil Dixon na pit lane a vedení v závodě převzal Power. Wilson se dostal na druhou příčku. Castroneves byl osmý, jednoho rivala v boji o titul (Hunter-Reaye) měl za svými zády a Dixon se na trať vrátil až 21.
V 78. kole naposledy do závodu promluvila sedmá zatáčka. Briscoe se soustředil především na souboj se Simonou de Silvestro, nedobrzdil a narazil do Kimballa. Ten se navíc pokusil z místa ujet a místo toho vletěl přímo pod vůz Takumy Satóa. Do něj ještě narazil Carpenter. Na trať samozřejmě okamžitě opět zamířil zpomalovací vůz. Briscoe nejprve musel vyměnit nos vozu a po restartu ještě pykat za zaviněný kontakt.
Restart proběhl v 81. kole, takže zbývala ještě čtyři kola do cíle. Hunter-Reay při restartu zdolal Castronevese a svého stájového kolegu Hinchcliffea. Ale předjet Kanaďanův zelený vůz se v závěru povedlo i Castronevesovi a tím minimalizoval Hunter-Reayovu výhodu, pokud jde o bodový zisk. Samotný závěr ještě poznamenala tvrdá nehoda Sebastiana Saavedry v šikaně před nájezdem na cílovou rovinku. Ale z tvrdého karambolu vyvázl mladý Kolumbijec nezraněný.
Wilson už v závěru nenašel recept na Powera a ten si dojel pro své první vítězství po skoro roce a půl. Druhým místem si Wilson zajistil nejlepší výsledek v letošní sezóně. Třetí místem potvrdil Dario Franchitti dobrou formu z posledních pěti závodů, kdy byl čtyřikrát třetí a jednou čtvrtý. Ale s formou se čtyřnásobný šampion letos potkal příliš pozdě. Do konce sezóny je k mání 212 bodů a Franchitti ztrácí rovných 100.
Poté, co vyhrál tři závody v řadě, si na Scotta Dixona zasedla při posledních dvou podnicích smůla. Nejprve v Ohiu přišlo špatné strategické rozhodnutí a v Sonomě penalizace, s jejímž udělením Dixon po závodě rozhodně nesouhlasil. Bránil se tím, že se mechanikovi, který podle jeho slov schválně odnášel pneumatiku pomalu a tak, aby Dixonovi překážela, neměl jak vyhnout. Podle sportovního ředitele INDYCAR Beaux Barfielda ale došlo ke kontaktu uvnitř boxového stání Willa Powera, kam Dixon zasahoval polovinou svého vozu a mechanik se tak pohyboval ve svém určeném prostoru.
p.
 Jezdec  Tým
M
Odstup
1.
 W.Power  Team Penske
C
 
2.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
H
+ 1.1930
3.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
H
+ 3.4038
4.
 M.Andretti  Andretti Autosport
C
+ 4.1266
5.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton HP Motorsports
H
+ 4.7042
6.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
C
+ 5.1074
7.
 H.Castroneves  Team Penske
C
+ 8.5383
8.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
C
+ 9.0231
9.
 S.de Silvestro  KV Racing Technology
C
+ 9.2858
10.
 S.Bourdais  Dragon Racing
C
+ 11.2082
11.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
+ 12.0359
12.
 T.Vautier  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 15.1056
13.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
C
+ 17.7606
14.
 E.Viso  Andretti Autosport
C
+ 18.5207
15.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
H
+ 20.2165
16.
 JR Hildebrand  Barracuda Racing
H
+ 20.7611
17.
 R.Briscoe  Panther Racing
C
+ 29.4788
18.
 J.Davison  Dale Coyne Racing
H
+ 43.7768
19.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
C
+ 1 kolo
20.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
H
+ 2 kola
21.
 S.Saavedra  Dragon Racing
C
Havárie
22.
 L.Luhr  Sarah Fisher Hartman Racing
H
Porucha
23.
 T.Sato  A.J.Foyt Enterprises
H
Porucha
24.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
H
Porucha
25.
 J.Jakes  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
Porucha