Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Závod IndyCar potřetí rozpůlí Baltimore

Závod IndyCar potřetí rozpůlí Baltimore

Grand Prix of Baltimore – před závodem

Představte si ten chaos, kdyby IZOD IndyCar Series zamířila do Prahy a okruh vznikl v samém centru města. Přetnul by severojižní magistrálu a Václavské náměstí (včetně procházející tramvajové tratě). Něco podobného čeká už potřetí obyvatele marylandského města Baltimore, kde okruh vznikne právě v samém centru města. Přetne hlavní ulici propojující sever a jih, uzavře vyústění dvou dálnic spojujících Baltimore s Washingtonem a přeruší jedinou veřejnou dopravu propojující sever a jih města (tramvajovou trať).
Město ležící na pobřeží zálivu Chesapeake Bay se poprvé do kalendáře IndyCar dostalo v roce 2011 a my jsme byli u toho. Připomeňte si, jak vypadá závodní okruh v Balitmoru 362 dní v roce či jaké jsme měli dojmy ze prvního závodního víkendu v Baltimoru – z pátku a ze soboty. Závod pak dvakrát během zimy nuceně změnil promotéra. Nejprve původní promotér nebyl schopen dostát svých závazků vůči městu Baltimore a poté se to samé nepovedlo ani jeho nástupci. Až společnost Michaela Andrettiho na jaře loňského roku závod převzala a, stejně jako podnik na Milwaukee Mile, zachránila.
Nejen finanční potíže zužovaly první dva závody v ulicích Charm City, jak se Baltimoru nejčastěji přezdívá. Pár dní před prvním závodem zasáhl východní pobřeží USA hurikán a vynutil si demontáž ochranných plotů. Jejich opětovná reinstalace si vynutila posun celého pátečního programu. Vloni musel být první trénink předčasně ukončen, když se neosvědčila jedna z úprav tratí. Původně na cílové rovince stála šikana. Vznikla za účelem zpomalit vozy před přejezdem přes tramvajovou trať. Pro druhý závod byla odstraněna, ale když Simon Pagenaud přejel přes koleje plnou rychlostí, zvednul se předek jeho monopostu metr nad závodní dráhu a šikana okamžitě putovala zpátky. Ovšem bariéra z pneumatik i tak způsobila některým jezdcům pár krušných chvil. Letos je šikana opět na místě.

Ačkoliv pořádání velké ceny způsobuje každoročně o víkendu na přelomu srpna a září (víkend před pondělním svátkem práce) dopravní komplikace, umožňuje americkému městu skvělou prezentaci. Trať totiž vede kolem většiny pamětihodností města. Táhne se po nábřeží zálivu Chesapeake kolem takzvaného vnitřního přístavu (Inner Harbor), kde kotví hned několik historických plavidel – poslední dochovaná loď, která sloužila v občanské válce, posední dochovaná loď, která přežila útok na Pearl Harbor či ponorka, která jako poslední plavidlo potopila nepřátelskou loď během 2. světové války.

Baltimore - virtuální kolo

 

 

Nedaleko okruhu leží největší baltimorská turistická atrakce – slavné Národní akvárium. Přímo u první zatáčky se nad dráhou tyčí třicetipatrové baltimorské Světové obchodní centrum. Z vyhlídkového patra je krásně vidět polovina okruhu. Na západní straně se trať vine kolem baseballového stadionu Oriole Park at Camden Yards, kde své domácí zápasy hraje tým Baltimore Orioles. Když Oriol Servia v roce 2011 dosáhl v Baltimoru na stupně vítězů, prozradil, že i jeho jméno je odvozeno od stejného ptáka, jako název baseballového klubu, od Žluvy. Jižní část okruhu leží nedaleko stadionu M&T Bank Stadium, domova vítězů letošního Super Bowlu Baltimore Ravens.  Uprostřed dráhy pak najdeme výstaviště, které plní roli padoku, hospitality, média centra a podobně. Mezi jezdci a týmy je baltimorský závod populární, protože všechny hotely leží přímo uprostřed okruhu a není nutné nikam dojíždět.

Jeden jezdec se v Baltimoru dočká svého debutu v IndyCar. Tým Dale Coyne Racing totiž jako první stáj v historii nasadí do závodu bratrskou dvojici a vedle Justina Wilsona se představí v zelenobílém voze sponzorovaném společností Nirvana Tea jeho mladší bratr Stefan. Luca Filippi a Oriol Servia se vrací k týmu Barracuda Racing, respektive Panther Racing.


 

Několik jezdců si připravilo netradiční zbarvení. Hélio Castroneves dostane modrobíločerný vůz sponzorovaný společností PPG (vloni jej v Baltimoru řídil Briscoe). Dario Franchitti dostane ke své přezdívce „Létající Skot“ skutečně příznačného sponzora – výrobce malých letadel Cessna. Graham Rahal bude propagovat elektronické cigarety Blu a Marco Andretti vymění RC Colu za Dr. Pepper.

Baltimore – Streets of Baltimore
Délka trati: 2,04 míle
Délka závodu: 75 kol, 157,5 mil
Loňský vítěz: Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport)
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:17.9750
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 1:17.9750
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 30. srpna
16:10 - 16:55 - 1. trénink
20:30 - 21:15 - 2. trénink
Sobota 31. srpna
15:05 - 15:50 - 3. trénink
18:00 - 19:10 - kvalifikace
Neděle 1. září
16:15 - 16:45 - warm up
20:30 - start závodu Grand Prix of Baltimore