Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dixonův pohár smůly je bezedný. Vítězí Pagenaud

Dixonův pohár smůly je bezedný. Vítězí Pagenaud

Grand Prix of Baltimore – Průběh a výsledky závodu

Simon Pagenaud si připsal druhé vítězství v letošní sezóně i v kariéře, když vyhrál nedělní závod IndyCar v Baltimoru. Druhá polovina závodu se přeměnila v bláznivé představení, v němž spousta jezdců havarovala a přišla o šanci na dobrý výsledek. Ačkoliv to vypadalo, že se v závěru ještě popere o vítězství, nakonec na druhém místě dojel Josef Newgarden a připsal si tak nejlepší umístění v kariéře. Na stupně vítězů se podíval ještě Sebastien Bourdais. Čtvrtý dojel Justin Wilson a elitní pětkou oslavila své pětadvacáté narozeniny Simona de Silvestro.

Pokud jde o souboj o titul. Opět to vypadalo, že Dixon výrazně ukrojí z Castronevesova náskoku, ale stejně jako v posledních třech závodech, i v Baltimoru skončil Dixon za Castronevesem. Brazilský lídr průběžného pořadí si prožil bláznivý závod, zlomené křídlo v prvním kole, pak penalizace za vražení do mechanika v boxech, další zlomené křídlo předtím, než si Castroneves stihnul penalizaci vůbec odbýt. Jenže při restartu v 52. kole v boji o přední příčky napasoval Castronevesův stájový kolega Power Scotta Dixona do zdi. Power útočil na vedoucího Bourdaise a nevšiml si, že na něj útočí Dixon, vjel mu do cesty a přišpendlil jej na zeď. Aby toho štěstí pro Castronevese náhodou nebylo málo, tak i Hunter-Reay, jemuž před závodem patřila třetí příčka průběžného pořadí, závod nedokončil, když jej vyřadila porucha.

Grand Prix of Baltimore presented by SRT - ulice Baltimoru
75 kol - 157,5 míle
6 žlutých fází - celkem 25 kol
6 změn ve vedení - celkem 6 jezdců ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power - celkem 31 kol
Jezdci ve vedení: Power (31 kol), Bourdais (19), Andretti (12), Pagenaud (7), Rahal (5), Vautier (1)
Nejrychlejší kolo: Sebastien Bourdais - 1:19.9419 v 8 kole

První zatáčkou se všichni jezdci protáhli bez potíží. Ve třetí zatáčce se Power dostal před Dixona na první místo. Castroneves postrčil Newgardena a poškodil přední křídlo. Hunter-Reay se propadl až na konec pole. Na Franchittiho voze se objevily potíže s brzdami a Skot odstavil vůz v boxech.
Ve 13. kole přišla první žlutá fáze. Ed Carpenter probrzdil a v páté zatáčce vrazil do pneumatik. Navíc během žluté fáze začal hořet motor ve Filippiho voze. Kvůli vyteklému oleji se žlutá fáze protáhla až na 7 kol. Kvůli problémům s motorem navíc odstoupili už Jakes a Sató – tři hondy.
Žluté fáze využili někteří jezdci k zastávce v boxech (vzhledem k její délce i opakovaně, aby při restartu měli ve voze maximum paliva). Mimo jiných Castroneves, Vautier, Bourdais, Wilson či Andretti. Při restartu se jezdci seřadili v pořadí Power, Dixon, Pagenaud, Newgarden, Rahal.
Při restartu se Pagenaud propracoval na druhou příčku. Ale to už se blížil pit stop pro ty, kteří nestavěli při výjezdu pace caru. Pagenaud a Hunter-Reay zastavili ve 29. kole, Kimball a Rahal o kolo později. Dixon v 31. kole, Power vydržel na dráze ještě o kolo déle.
Díky desetivteřinovému náskoku se vrátil před Dixonem, ačkoliv měl v boxech problémy (netrefil ideálně své boxové stání). Ale Pagenaud v boxech ztratil tři místa. Na trati o pozici nejlepšího jezdce na primární strategii sváděli pěkný souboj Power, Dixon a Rahal. Závod vedl Bourdais před Vautierem, Saavedrou, Andretti, Castronevesem, Visem (všichni na alternativní strategii) a Powerem. Pro tým Andretti Autosport to nebyl ideální víkend a jezdci na primární strategii brzy smazali náskok Andrettiho a Visa.
Ve 40. kole zamířil na pit lane Bourdais. V pro něj v ideální chvíli havaroval v 7. zatáčce Stefan Wilson. Jezdci stavějící při první žluté zamířili do boxů. Tentokrát to byl Castroneves, kdo netrefil své boxové stání a vrazil do mechanika měnícího pravé přední kolo. Beaux Barfield neváhal a lídra šampionátu penalizoval, stejně jako před týdnem jeho konkurenta Dixona.
Bourdais udržel vedení před Powerem, Dixonem, Saavedrou, Visem a Rahalem. Castroneves pokračoval jedenáctý, ale čekala jej penalizace. Ještě před restartem skončil závod pro Hunter-Reaye, jehož vůz vypověděl službu v nájezdu na cílovou rovinku.
V 48. kole proběhl restart, ale agresivní Rahal postrčil Dixona a zablokoval první zatáčku. Dixon z toho ještě unikl jen se ztrátou několika míst (pokračoval šestý). Ale Castroneves zlomil už druhé přední přítlačné křídlo, když se ocitl uprostřed skrumáže. Ovšem Holmatro Safety Teamu se jej podařilo znovu nastartovat těsně před příjezdem zpomalovacího vozu, takže Brazilce udržel ve stejném kole, v němž byl lídr závodu. Tým vyměnil křídlo, v dalším kole nasadil nové gumy a vůz dotankoval. S pomocí jedné delší žluté už měl Castroneves palivo až do konce závodu.

Další restart proběhl v 52. kole v pořadí Bourdais, Rahal, Power, Servia a Dixon. Castroneves se pohyboval na 17. místě a stále jej čekala penalizace. Ovšem Power se soustředil pouze na útok na Bourdaise, vůbec se nepodíval do zrcátka a vletěl přímo do cesty předjíždějícímu Dixonovi. Novozélanďana poslal do zdi. Aniž by vůbec věděl, proč ztratil kontrolu nad vozem, dojel Power s poškozeným zavěšením do boxů. Tým jej dokázal opravit a se ztrátou osmi kol Powera vrátit na dráhu. Za svoje počínání pak ještě inkasoval penalizaci.

Kontroverzní moment - Power napasoval Dixona do zdi:

Scott Dixon byl naštvaný a to nejen na Powera, ale i na Rahala, který jej trefil při předchozím restartu a především na INDYCAR, protože ta se rozhodla nedopravovat Dixonův poškozený vůz z první zatáčky do boxů, aby se jej tým mohl pokusit opravit.
I další restart v 56. kole skončil podobně. Servia probrzdil a zezadu strčil do Bourdaise. Rahal musel do boxů, protože ještě nenasadil červené pneumatiky. Skrumáž způsobila, že najednou se na prvním místě objevil Andretti, jemuž celý víkend nefungoval vůz podle představ. Ale Andretti měl poškozené křídlo. Jenže protože měl palivo až do konce závodu, rozhodl se to risknout a pokračovat. Druhé místo získal Kanaan. Pak jezdili Pagenaud, Wilson, Bourdais a šestá příčka patřila Castronevesovi, jenže na něj stále čekala penalizace.

Restart v 60. kole, tedy 15 kol před koncem, byl úspěšný. Castroneves si konečně odbyl penalizaci a pokračoval jedenáctý se ztrátou 15 vteřin. Andretti i Kanaan neměli vozy zrovna v oslnivé formě, což dokázal o kolo pomalejší Saavedra, když se přes oba dostal a vrátil se do stejného kola jako lídr závodu.

"Dopravní zácpy" v Baltimoru:

Závodilo se ale jen dvě kola, protože ve 3. zatáčce nabral Bourdais záď Wilsonova vozu. Navíc v místě nehody zablokovali Hinchcliffea a Rahala, což Castronevese posunulo už na sedmou příčku. Před Kanaana se stihl dostat Pagenaud. Andretti stále vedl právě před Pagenaudem, Kanaanem, Bourdaisem a Newgardenem.
Restart proběhl v 66. kole. Před Kanaana se dostal i Bourdais. 7 kol před koncem převzal Pagenaud vedení. Ještě ve stejném kole se před Andrettiho dostal i Bourdais a zaútočil i na svého krajana, ale došlo k jemnému kontaktu, po němž se Bourdais propadl zpět na čtvrtou příčku. Na druhém místě se objevil Newgarden. Na Pagenauda ztrácel dvě vteřiny, ale stahoval jej každé kolo o půl vteřiny. Nicméně Pagenaud opět zrychlil a mladému Američanovi zbylo jen hlídat si v zrcátkách Bourdaise.
Kanaan a Andretti se na sjetých pneumatikách neskutečně trápili. V posledním kole se před oba dostal i Castroneves, který přepnul do superkonzervativního režimu a snažil se vyvarovat jakékoliv kolizi. Navíc Kanaan v posledním kole vůz nezvládl a poslal do zdi.
Díky vítězství se Pagenaud posunul už na třetí místo průběžného pořadí a na Castronevese ztrácí 70 bodů. Castroneves opět odskočil Dixonovi, tentokrát o 11 bodů a rozdíl nyní činí 49 bodů. Mezi třetím a pátým místem je situace nesmírně vyrovnaná. Andretti ztrácí na Pagenauda jediní bod. Hunter-Reay, který se v Baltimoru propadl o dvě pozice, ztrácí na svého stájového kolegu jen tři.

 

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas/Odstup
1.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton HP
H
02:16:32.3443 
2.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
H
+ 4.1592
3.
 S.Bourdais  Dragon Racing
C
+ 7.9588
4.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
H
+ 10.7598
5.
 S.de Silvestro  KV Racing Technology
C
+ 11.6017
6.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
H
+ 21.4160
7.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
C
+ 22.8422
8.
 S.Saavedra  Dragon Racing
C
+ 25.5377
9.
 H.Castroneves  Team Penske
C
+ 29.3117
10.
 M.Andretti  Andretti Autosport
C
+ 40.5499
11.
 T.Vautier  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 1 kolo
12.
 O.Servia  Panther Racing
C
+ 1 kolo
13.
 E.Viso  Andretti Autosport
C
+ 1 kolo
14.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
C
+ 1 kolo
15.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
C
Havárie
16.
 S.Wilson  Dale Coyne Racing
H
+ 3 kola
17.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
Havárie
18.
 W.Power  Team Penske
C
+ 8 kol
19.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
H
Havárie
20.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
C
Porucha
21.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
H
Porucha
22.
 L.Filippi  Barracuda Racing
H
Porucha
23.
 J.Jakes  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
Porucha
24.
 T.Sato  A.J.Foyt Enterprises
H
Porucha