Noční show nedaleko domova NASCAR
Charlotte Motor Speedway
Předchozí ročníky, stejně jako u jiných tratích, tedy posloužily jako dostačující prostor ke sbírání dat jednotlivých týmů k dalšímu pokusu k získání co možná nejvíce bodů v rámci letošního finále. V průběžném pořadí se na vrcholu prozatím usadil Matt Kenseth. Jimmie Johnson, který letos útočí na šestý titul, si v dosavadním průběhu Chase for the Cup vykroužil tříbodovou ztrátu. Třetí Kevin Harvick zahájil v Kansasu s vítězným koncem stíhací jízdu - na Kensetha měl před závodem v Charlotte ztrátu 25 bodů.
Letošní podzimní závod na CMS se nesl v podobném duchu, jako závod v Doveru, který byl odmávnut před dvěma týdny. Tedy dlouhé zelené fáze, minimum přerušování. Na jedné straně dobře, fanoušek se dočkal čistokrevného závodění - na straně druhé se nedočkal charakteristicky tolik amerického závodění.
Páteční kvalifikaci vyhrál překvapivě Jeff Gordon, který se letos (co se cesty na VicotryLane týče) docela trápí. Navzdory neúspěchu zajistit si alespoň jedno vítězství během sezóny, se Jeff Gordon zdařile zařadil do letošní postupové dvanáctky, potažmo třináctky. V Charlotte opět potvrdil navracející se formu, ve vedení projel pod praporkem celkem 26ti kolech. Jeho rychlost podporovala i historie týmu Hendrick Motorsport na trati v Charlotte. Koneckonců právě Johnson, Kahne, Earnhardt i Gordon přispeli do tabulky kol ve vedení velkým dílem. Pánové se na prvním místě udrželi celých 313 kol z celkových 334 naplánovaných.
Ve startovním poli se poprvé v kariéře ukázal i Kyle Larson, jezdec kterému je teprve 20 let a svými výkony oslnil v Natonwide Series či K&N Pro Series East kde v minulém roce vyhrál titul. Kyle Larson už může trénovat na příští rok, vystřídá totiž u Chipa Ganassiho Juana Pabla Montoyu, který si podal ruce s Rogerem Penskem a příští rok znovu zkusí štěstí v amerických monopostech.
První žlutou fázi zařídil J.J. Yelley, který se v 25. kole otřel se svojí 36 o lemující zeď. Toho dne to byl poslední “karambol”. Další tři žluté fáze byly zapříčiněny nepořádkem na trati či vytékajícim olejem z vozu Marka Martina - ten se zatím ve voze s číslem 14 snaží najít rychlost. Jeho výsledky nejsou nijak zářné. Tony Stewart, kterého Mark Martin rovněž zaskakuje, si mezi tím prožil další operaci nohy. Martin si nyní může na týden oddechnout. Otěže pověstně čtrnáctky převezme v Talladeze Austin Dillon, který by příští rok měl opět oživit legendární číslo 3.
Závod, který postrádal tolik všudypřitomné žluté přerušení, byl protkán zelenými pit-stopy. Své problémy našel Kyle Busch či Matt Kenseth. Brad Keselowski dokonce odjel se zvedákem na trať. S teplotou motoru v průběhu závodu bojoval i Dale Earnhardt Jr. Nečistoty s mřížky před chladičem však názorně odstranil i díky vozu jedoucím před ním.
Na prvních místech se kromě vozů Hendrick Motorsport ukázal i Carl Edwards, Ryan Newman či hrdina nižších sérií, Kyle Busch. Ačkoliv se závod mohl zdát nězajímavý, díky dlouhým zeleným fázím, docházejícímu palivu a velkému poklesu okolní teploty, se přecijenom schylovalo k taktické hře na pit-lane. Mimojiné - během, prvních tréninků měla trať teplotu 33°C. Během závodu se pak povrch ochladil na 22°C. Právě tyto čísla mnohdy rozhodují a vytvářejí odchylky v nastavení jednotlivých vozů během závodu.
Poslední boxové zastávky vyšly na metu padesáti kol do konce. Jako vždy, plus mínus to nějaké kolo. Rozdíl, který opět mohl výrazně promluvit do konečného pořadí. Jimmie Johnson měl tedy opět velkou šanci se dostat do vedení průběžného pořadí. Kromě toho mohl zvýšit rekord vítězství v Charlotte na počet sedm. Pokořil by tak Bobbyho Allisona i Darrella Waltripa. Naopak Matt Kenseth, kterému se letos nadpozemsky daří, mohl zvýšit bodový náskok na své soupeře.
Po posledních boxových zastávkách se na pomyslném trůnu usadil Jimmie Johnson. Šestý titul kariéry se začal opět přibližovat. Avšak. I když je žlutých fází málo, je potřeba nezapomenout na tu poslední. Ta přišla na řadu v 308. kole. Taktika se dostala ke slovu - jezdecké pole zamířilo na boxovou komunikaci pro nové pneumatiky. Pouze Kasey Kahne a Jeff Gordon zvolili výměnu kol na pravé straně. Před restartem se tak rázem ocitli v první řadě. Kasey Kahne se letos jako jediný finalista ještě neumístil v T10. Gordon, jak už byla řeč, letos ještě nevyhrál.
Poslední restart přinesl výrazné potiže pro několikrát skloňovaného Jimmieho Johnsona, Hned v prvním zeleném kole se propadnul na osmou pozici. Naopak do popředí se dostával Matt Kenseth a nikým nepozorovaný Brad Keselowski. Jeho problémy na pit-lane s “ukradeným” zvedákem přišli během žluté fáze - následná penalizace jej tedy udržela ve stejném kole jako tehdy vedoucího jezdce.
Následoval dvacetikolový sprint směr šachovnicová vlajka. Kasey Kahne se se dvěma čerstvými koly hnal dopředu rychleji než všichni ostatní, naopak u Jeffa Gordona byla nevýhoda pouze dvou čerstvých pneumatik velice brzy znát. Ke Kahnovi se výrazně přiblížil Matt Kenseth. Johnson své zaváhání po restartu nakonec vyšperkoval čtvrtým místem. Kdo však zůstal ve stínu soupeřů z Chase for the Cup byl loňský mistr Brad Keselowski.
Kahne i Keselowski předvedli nádhernou bitvu o vítězství. Pro oba byl výsledek více než skvělý. Keselowski, který nakonec Kahne udolal si dojel pro své první vítězství letošní sezóny. Kahne se radoval z prvního T10. Třetí dojel Matt Kenseth a svůj náskok na Jimmieho Johnsona tak zvýšil na čtyři body. Naopak Kevin Harvick ztratil, v Talladeze bude hájit třetí příčku s 29 bodovou ztrátou.
Tuto neděli nás tedy všechny čeká Talladega Superspeedway. Trať, která nemá ve světě obdoby. Jedná se zároveň o jakousi divokou kartu. V Talladeze může zvítězit či prohrát kdokoliv. Mimojiné nezapomeňte na FB stránky NASCAR CZ.