Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kdo, kde a s kým v roce 2014?

Kdo, kde a s kým v roce 2014?

Jak se točí přestupový trh v IndyCar?

Letošní sezóna IZOD IndyCar Series právě skončila, ale rozjíždí se sezóna nová, tzv. bláznivá. Tedy to, co Američané nazývají „Silly season“ (bláznivá sezóna), období vyjednávání, přestupů a nových smluv mezi jezdci a týmy. Proto je na čase si shrnout, kdo vlastně má smlouvu na nový ročník, kdo s kým jedná a které sedačky jsou ještě k mání.
Podepsaní
Top týmy mají téměř jasno. Penske potvrdil pokračování Castronevese a Powera, ale do třetího vozu usedne Juan Pablo Montoya. Ganassi doplnil stávající trojici Dixon, Franchitti, Kimball vítězem Indy500 Tonym Kanaanem. Poslední potenciální místa u tří nejsilnějších týmů tak zbývají u Michaela Andrettiho. Andretti podepsal tento víkend svého syna Marca a Hinchcliffea, smlouvu má také Ryan Hunter-Reay. Andretti by rád čtyři až pět vozů, o pokračování spolupráce se tak uchází EJ Viso a z Andrettiho týmu v Indy Lights by rád povýšil Carlos Muňoz.
Stáj KV Racing Technology, od příští sezóny KVSH Racing, v minulém týdnu našla náhradu za odcházejícího Kanaana v osobě Sebastiena Bourdaise. Graham Rahal bude pokračovat u stáje svého otce, ale dostane nového sponzora – americkou Národní gardu. Josef Newgarden zůstane u týmu Sarah Fisher a Winka Hartmana. I přes ukončení spolupráce se společností HP si Sam Schmidt nechá francouzskou dvojici Vautier – Pagenaud. Se svým týmem bude logicky pokračovat i Ed Carpenter.

č.
 Jezdec  Tým
Motor
1/9
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Chevrolet
10
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Chevrolet
8
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
Chevrolet
83
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Chevrolet
2
 J.P.Montoya  Team Penske
Chevrolet
3
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
12
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
25
 M.Andretti  Andretti Autosport
Honda
27
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Honda
28
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Honda
20
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
???
TBA
 S.Bourdais  KVSH Racing
Chevrolet
15
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
???
67
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
???
55
 T.Vautier  Schmidt Peterson Motorsports
Honda
77
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton HP Motorsports
Honda

Před podpisem

Ryan Briscoe se v září dohodl s týmem Panther Racing na podmínkách smlouvy, ale ta doposud nebyla podepsána. Ovšem nabízí se otázka, jestli si teď John Barnes a jeho společníci budou moci Australana dovolit, když přišli o hlavního sponzora. Dohodu se stávajícím týmem si už podle všeho domluvil také Justin Wilson, Dale Coyne kolem něj sestavil vskutku kvalitní tým a Wilson do posledního závodu vstupoval na čtvrtém místě průběžného pořadí šampionátu.
Máme místa a hledáme piloty
I když ty nejlepší místa jsou prakticky rozebraná, stále zůstává v padoku pár nezaplněných sedaček. Jak jsme zmínili výše, jedno až dvě místa zbývají u týmu Michaela Andrettiho. Pravděpodobně pro EJ Visa a Carlose Muňoze. Atraktivní místo nabízí i Bryan Herta a Steve Newey z týmu Barracuda Racing. Od společnosti Barracuda Networks mají dost peněz, aby mohli najmout jezdce bez toho, aby dotyčný musel přivést další sponzory. Herta a Newey ovšem vnímají, že týmy nasazující alespoň dva vozy jsou ve výhodě, takže by rádi našli způsob, jak rozšířit svůj tým na dva vozy. Adepti na obě místa jsou už dávno známí a v průběhu sezóny se u Barracuda Racingu představili – Luca Fillipi a JR Hildebrand. Pokud by si tým mohl vybrat jen jednoho, favorizujme mírně Itala.

Casting na stájového kolegu Sebastiena Bourdaise vypisuje tým KVSH Racing. Ze hry rozhodně není současná pilotka stáje Simona de Silvestro, která v Houstonu poprvé dosáhla na stupně vítězů. Ale její šance mírně sráží ne zrovna přátelské vztahy mezi jejím managementem a majiteli týmu. Proto se tým poohlíží i jinde, ačkoliv kdyby odešla De Silvestro a její sponzoři, musela by stáj ještě získat další mecenáše na druhý vůz.

Kam zamíří Simona de Silvestro? Zůstane u KVSH, půjde k Dale Coynovi či k Rahalovi?

Vasser se rozhodně netajil tím, kdo je v případě neúspěchů jednání s De Silvestro jeho favoritem – Oriol Servia. Příští rok čtyřicetiletý Španěl za stáj naposledy závodil v roce 2008. O rok dříve odjel poslední dva závody sezóny Champ Cars. Předtím za tým startoval v roce 2006 a za jeho předchůdce, stáj PWR Championship Racing, v roce 2002. Znovu by se tak sešel nejen s majiteli týmu, ale také se Sebastienem Bourdaisem, stájoví kolegové byli u stáje Newman/Haas Racing v roce 2005.
Bez šance na angažmá u KVSH není ani nový šampion Firestone Indy Lights Sage Karam. Vasser potvrdil jednání s osmnáctiletým americkým talentem. Ale také s dalšími jezdci i z Evropy. Navíc stáj jedná o možném partnerství s Panther Racing, takže v nejomezenější variantě by KVSH mělo jeden vůz, Panther taktéž jeden a dohromady by spolupracovali jako na začátku sezóny Panther Racing a Dreyer & Reinbold Racing.

Druhý vůz zatím neobsadil ani tým Rahal Letterman Lanigan Racing. Letos za stáj startoval James Jakes a šestadvacetiletý Brit ukázal ve své třetí sezóně v IndyCar pokrok, v Detroitu poprvé vystoupal na stupně vítězů. Stáji navíc přináší velké peníze díky rodinné firmě Acorn Stairlifts. Ale Rahal si teď může vybírat, takže ve spojení s jeho týmem se objevují i jiná jména jako Servia či Briscoe. Vloni chtěl do IndyCar přivést Lucu Filippiho, ale Itala mu zřejmě vyfoukne Barracuda Racing.

James Jakes (vlevo) se v Detroitu dočkal prvních stupňů vítězů. Zůstane u Rahala? 

Od týmu A.J. Foyta přicházejí protichůdné informace. Podle jedněch zpráv je stáj blízko dohodě s Takumou Satóem o pokračování spolupráce. Ale jiné zprávy říkají, že stáj je s výkony Japonce v závěrečné fázi prudce nespokojena, především s počtem nehod, a poohlíží se jinam. Jedním z adeptů má být Conor Daly. Další dva týmy usilují o přidání druhého vozu – Ed Carpenter Racing a Sarah Fisher Hartman Racing.
Dale Coyne plánuje tentokrát najít Wilsonovi stálého parťáka. Alex Tagliani už přiznal, že se jej před závodem ve Fontaně Justin Wilson ptal, jestli je ještě volný. Ale Dale Coyne je nevyzpytatelný, složení jeho jezdecké dvojice se často dozvídáme pár dní před začátkem sezóny.
Nejasná zůstává budoucnost týmu Dragon Racing v IndyCar. Jay Penske sice už oznámil, že jeho stáj bude startovat v novém šampionátu FIA Formula E, ale plány v IndyCar zatím zůstávají zahaleny tajemstvím.
Před branou do IndyCar
Kdo obohatí startovní pole v roce 2014? Již jsme zmínili Carlose Muňoze (zřejmě Andretti Autosport), Sage Karama (KVSH Racing) a Conora Dalyho (A.J. Foyt Enterprises). Ale o přestupu do IndyCar spekulují také dva týmy z vytrvalostních sérií, konkrétně stáj Pickett Racing zvažuje, že by zkusila odjet celou sezónu. Její pilot Lucas Luhr si už IndyCar vyzkoušel v Sonomě díky stáji Sarah Fisher. A o startu v Indy500 přemýšlí také tým 8 Star Motorsports. Za možný cíl v dlouhodobém horizontu označil IndyCar také Trevor Carlin, majitel úspěšného evropského týmu.
Kromě Carlinu zvažuje přestup do IndyCar také několik Evropanům známých pilotů. Předně trojice bývalých pilotů Formule 1. Zájem už deklarovali dva Indové – Karun Chandhok a Narain Karthikeyan a Španěl Jaime Alguersuari. Pokud neuspěje ve Formuli 1, rád by do Ameriky zamířil i druhý muž průběžného pořadí GP2 Sam Bird.