Dario Franchitti musí ukončit kariéru
Zranění z Houstonu jej už na dráhu nepustí.
Čtyřnásobný šampion IndyCar a trojnásobný vítěz závodu 500 mil Indianapolis Skot Dario Franchitti musel ve čtvrtek 14. listopadu 2013 ukončit svojí bohatou kariéru. Na vině jsou zranění, která utrpěl v posledním kole říjnového závodu IndyCar Series v Houstonu, kdy jeho vůz do ochranného plotu katapultovala formule Takumy Satóa. Franchitti utrpěl zranění kotníku, páteře a především otřes mozku. Jednalo se už o třetí otřes mozku během několika posledních sezón a lékaři odhalili, že další by již Franchittimu mohl způsobit trvalé poškození, proto mu nedoporučili dál závodit.
„Od mého zranění v Houstonu se o mě starali přední lékaři a zdravotní sestry a pro všechny z nich bylo moje zdraví, moje bezpečnost a mé uzdravení nejvyšší prioritou. Jsem jim neskutečně vděčný za jejich zdravotní péči, kterou mi v posledních týdnech poskytovali. Také chci poděkovat svojí rodině za neuvěřitelnou podporu.“
„Závodění bylo mým životem posledních třicet let a je opravdu těžké teď myslet na to, že ta jezdecká část je nyní u konce. Opravdu jsem se těšil na sezónu 2014 a závodění s umem Target Chip Ganassi Racing, mým cílem bylo vyhrát počtvrté Indianapolis 500 a popáté titul v IndyCar Series.“
„Chtěl bych také poděkovat svým soupeřům, stájovým kolegům, mechanikům a sponzorům za jejich úžasnou podporu během této nádherné cesty. Také chci poděkovat týmům Hogan Racing, Team KOOL Green a Andretti Green Racing, že mi daly možnost závodit. A především týmu Target Chip Ganassi Racing, který pro mne byl jako rodina, vzhledem k tomu, kolik skvělých přátel jsem si za léta u Targetu našel.“
S 31 vítězstvími na svém kontě v amerických sériích CART a Champ Cars se Franchitti dělí se Sebastienem Bourdaisem a Paulem Tracym o 8. místo v historických tabulkách. Do letošní sezóny byli s Bourdaisem nejúspěšnějšími aktivními jezdci, ale letos se před ně dostal Franchittiho stájový kolega Scott Dixon (33 vítězství). Před nimi jsou v tabulkách pouze ty největší legendy amerického motosportu – A.J. Foyt, Mario Andretti, Michael Andretti, Al Unser Sr., Bobby Unser a Al Unser Jr.
Dario Franchitti pochází ze závodnické rodiny. Svojí první motokáru mu jeho otec sám postavil. Letos se ji podařilo vypátrat a Franchitti ji znovu od rodiny dostal ke čtyřicátým narozeninám během příprav na Indy500. Jeho mladší bratr Marino závodí ve vytrvalostních sériích, bratranec Paul di Resta ve Formuli 1.
Franchitti začal závodit ve formulích v roce 1991 v britské sérii Vauxhall Junior. Přes Britskou F3 to dotál do DTM a ITC. Odsud jej Mercedes poslal do CART k týmu Hogan Racing, jemuž dodával motory. Po jedné sezóně přešel ke stáji Barryho Greena a v roce 1999 mu jen těsně unikl titul. Měl stejně bodů jako pozdější šampion Montoya, ale méně vítězství. Byť sezóna byla poznamenána dvěma tragickými nehodami, při nichž o život přišli Gonzalo Rodriguez a Franchittiho dobrý kamarád Greg Moore.
V roce 2003 tým koupil Michael Andretti a přesunul do IndyCar. Franchitti sice kvůli zraněním celou sezónu vynechal, ale jeho nejlepší léta měla ještě přijít. V roce 2007 poprvé vyhrál Indy500 a mistrovský titul. Z IndyCar přestoupil do NASCAR, ale tam se mu příliš nevedlo a hned v roce 2009 byl zpět. Tentokrát u týmu Chipa Ganassiho. Z tohoto spojení vzešly další tři tituly v řadě a další dvě vítězství v Indy500. Právě to poslední, v roce 2012, navždy zůstane Franchittiho posledním vítězstvím v kariéře v IndyCar.
Kromě úspěchů v IndyCar si Franchitti připsal také jedno celkové vítězství v čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně a jedno vítězství ve třídě ve dvanáctihodinovce v Sebringu.
Skončila tak kariéra jezdce, kterého bezesporu můžeme považovat za legendu amerického motosportu a jednoho z nejlepších pilotů své generace. Kromě toho, že byl výborným závodníkem, dokázal Dario Franchitti tento sport i skvěle reprezentovat, protože je skutečnou osobností a jeho přilba v barvách skotské vlajky bude v kokpitu chybět. Bohužel už si nestihne znovu zazávodit za stejný tým se svým nejlepším kamarádem Tonym Kanaanem.