Ohnivý závod s dramatickým koncem
Drama posledních kol nenechalo nikoho klidným
Minulý rok se zde radoval Kevin Harvick, v podzimním závodě potom Carl Edwards a to startoval z dvacáté šesté pozice. Pokud se podíváme na na celkové statistiky, nejlépe si na RIR stojí Denny Hamlin, následován Kylem Buschem, který zde vyhrál již celkem čtyřikrát. Oba zmínění jezdci stále hledají vstupenku do letošního Chase For the Cup. Dalším nejúspěšnějším jezdcem je Kevin Harvick, ten zde v rámci nejvyšší série vyhrál třikrát. Naposledy se přitom v Richmondu radoval v pátek, kdy na RIR vyhrál závod série Nationwide. První pětku nejúspěšnější jezdců doplňuje Clint Bowyer a Tony Stewart.
Kvalifikace nemohla být kvůli nepřízni počasí odjeta a tak byl line-up sestaven dle výsledků tréninku. Z první řady tak závod odstartoval nováček Kyle Larson, právě on usedl do #42, v které v loňských letech řádil Kolumbijec Juan Pablo Montoya. Jeho tvář by se přitom do tohoto ohnivého závodu hodila. (Kdo sleduje pravidelně závody NASCAR, asi tuší proč. :) ) Kyle Larson si přitom při pátečním závodu Nationwide vedl velmi dobře a dojel čtvrtý. Z první řady společně s Larsonem závod odstartoval Brad Keselowski v neobvykle pomněnkově modrém voze. Druhou linii utvořil Clint Bowyer a Kasey Kahne, ti byli následováni Kevinem Harvickem, Brianem Vickersem, Ryanem Truexem, Paulem Menardem. První desítku uzavřel trojnásobný vítěz na RIR Jimmie Johnson, který také hladoví po výhře.
S Kylem Larsonem v čele se bohužel jezdecké pole nedostalo dál jak za první zatáčku. Právě v ní totiž došlo ke konfliktu. Právě Kyle Larson, který se chtěl dostat do dolní stopy, byl nabrán Clintem Bowyerem. Následoval smyk a první žlutá fáze. Kyle Larson se musel po konfliktu odebrat pro čtyři nové pneumatiky a ihned se propadl na čtyřicáté první místo. Ne příliš veselý začátek závodu pro tohoto nováčka.
Restart přišel ke slovu v osmém kole. Do čela se dostal Keselowski, následován Bowyerem a Kahnem. Tento (re)start se již podařil a tak se jezdci dostali i za první zatáčku.
Ve třicátém prvním kole se na čelo závodu probojoval Kevin Harvick. O devět kol později přišla ke slovu chtě-nechtě Competition Yellow. Na Pit Road byl nejrychlejší Harvick, Kahne a Keselowski. Po několika kolech se na čelo vrátila modravá dvojka. Následovalo poklidné kroužení pod zelenou vlajkou.
Dvě kola před první stovkou odjetých kol se po třetí mávalo žlutými vlajkami. Příčinou byl nepořádek na přední rovince. Pravděpodobně tento nepořádek vytrousil Clint Bowyer, který v devadesátém sedmém kole zajel ke svým mechanikům.
Nejrychleji dokázal opustit své stání Jeff Gordon. Restartoval tak závod z první řady společně s Kahnem. Následoval je Earnhardt, Logano, Johnson a Keselowski. Gordon odkroužil ve vedení přes čtyřicet kol. Mezitím se na RIR snesla tma. Brad Keselowski se postupně prokousával jezdeckým polem, na Leadera ale ztrácel 1,1 vteřiny.
Ve sto padesátém sedmém kole začala kouřit černá šestadvacítka Cola Whitta, následně jeho vůz co si poztrácel, protože nad tratí po čtvrté zavlály žluté vlajky, jako příčina byl zmíněn právě nepořádek. Za vše mohla pneumatika, která se pro jistotu následně vznítila. Do totožných problémů se dostal záhy Clint Bowyer. Ohnivá show tak byla na světě. Vůz Clinta Bowyera byl dokonce vzniklým žárem zdeformován a tak byla patnáctka odtlačena rovnou do garáže.
Následovaly zastávky u mechaniků. Jako nejrychlejší se ukázal Jeff Gordon, následován Keselowskim a Loganem. Bez velkého váhání zvolily všechny týmy výměnu čtyř kol. Po restartu se na čelo vecpal Keselowski a ukončil tak sérii kol ve vedení Jeffu Gordonovi, ten si jich připsal do té doby šedesát šest. O druhé místo se tak Gordn musel prát s Loganem.
Ve sto sedmdesátém pátém kole vedl stále Keselowski,na paty mu šlapal Logano a třetí kroužil Gordon. Chvíli co chvíli se Logano a Gordon prohazovali. Jako zajímavost byl uveden fakt, že když naposledy Jeff Gordon na RIR vyhrál, bylo Joey Loganovi teprve devět let. A teď se pánové prali o druhou pozici. Keselowski si zatím budoval náskok. Po dvou stech odjetých kolech na něj druhý Gordon ztrácel 1,27 vteřiny.
Dvou sté deváté kolo nám dalo nového Leadera, Jeff Gordon zaútočil na Keselowskiho a to se vyplatilo. Keselowski se záhy propadl až na čtvrtou pozici. Příležitost získat lepší místo tak měl Harvick, který ihned zabral třetí pozici.
Kolo 226 – na trati začal zpomalovat Reed Sorenson, třicet šestka měla problémy s pneumatikou. Pár okamžiků na to bylo vyhlášeno páté přerušení.
Pit strategie nepřinesla nic závratného – opět všichni využili příležitosti a přezuli čtyři kola. Ne příliš veselé chvilky zažíval zmíněný Sorenson, jeho vůz se totiž přímo na Pit Road proměnil v ohnivou kouli. Vylézt ihned z vozu mu v ten okamžik pomáhali i mechanici od Kasey Kahna. Hasičská jednotka opět v hlavní roli. Černá a ohořelá třicet šestka byla následně odtažena.
Restartovalo se v kole 239, v čele se stále držel Gordon, o druhé místo bojoval Earnhardt Jr. s Loganem. O několik kol později se na čelo probojoval Logano, který má letos svou účast v Chase For the Cup zajištěnou.
Svou reputaci se snažil nahradit Kyle Larson. Po ne příliš zdařilém začátku se dral zuby nehty do čela závodu. Z chvostu jezdeckého pole se mu podařilo probojovat až na třináctou pozici. Klobouk dolů. V ten moment to byl nejvýše kroužící nováček. Allgaier byl jednadvacátý, Dillon dvacátý sedmý, Bowman dvacátý osmý, Anett třicátý čtvrtý, Ryan Truex třicátý šestý a ohnivý Whitt bohužel čtyřicátý druhý.
Odkrouženo bylo dvě stě padesát kol, záhy si zpět své vedení vzal Gordon a odsunul tak Logana na druhou pozici. Třetí kroužil Keselowski, vedoucí trio bylo následováno Earhnardtem Jr. a Kahnem. Jeff Gordon si začal budovat náskok, po několika kolech to byl náskok 1, 14 vteřin na druhého Logana.
Gordon tak díky svému suverénnímu vedení strávil nejvíce kol ve vedení. Problémy s pneumatikou měl následně i Jimmie Johnson, Ten začal zpomalovat a propadat se. Ve dvoustém devadesátém kole musel zajet ke svým mechanikům. Pro Pit Stop pod zelenou vlajkou se rozhodl i Carl Edwards.
O pár kol později došlo na další, již šesté přerušení. Stenhouse Jr. se dostal do problémů, potkal se se zdí a nečekaně začala sedmnáctka doutnat a hořet. Po zastávkách u mechaniků se mohlo opět závodit. Z první řady restartoval Earnhardt Jr., Gordon, za nimi potom Logano a Keselowski.
Do cíle zbývala necelá stovka kol. Earhardtovi ale nebylo příliš přáno a tak jej poměrně brzy o vedení připravil Logano. Earnhardt se postupem času stihl propadnout na třetí místo. Druhý tak kroužil Keselowski. Tři sta desáté kolo – David Gilliland pomuchlal zadní nárazník Ambrosemu, naštěstí ale traťový komisaři konflikt nevyhodnotili jako „ohrožující závod“ a tak se kroužilo dál.
Osmdesát kol před cílem se sváděla bitva o třetí pozici. Earnhardt Jr. nakonec pokořil Gordona, aby jej on mohl následně předjet a sesadit z druhé pozice Keselowskeho. Po několika kolech Gordon zaútočil a připravil Logana o pozici Leadera.
Logano se propadl až na čtvrté místo.
Do konce závodu zbývalo pouhých čtyřicet kol. Napětí se stupňovalo. Druhý Kenseth ztrácel na vedoucího Gordona pouhých 0,32 vteřiny. Třetí Earhnardt Jr. ztrácel na Leadera 2,25 vteřiny. O kolo později Kenseth vystrčil růžky a ujal se vedení. Na Pit Road zajel Kurt Busch a vzal čtyři nová kola – že by strategie? V Lead Lap kroužilo dvacet vozů.
Ale aby to nebylo tak jednoduché – po sedmé se mávalo žlutými vlajkami. Přerušení zapříčinil Johnson – nečekaně problémy s pneumatikou, ale tentokráte se vše obešlo bez ohně. Pneumatika se ale po chvíli roztrhla a nebezpečně se mrskala kolem čtyřicet osmičky.
Race of Pit vyhrál Kenseth, následován Earhnardtem Jr. a Gordonem. Ten přitom při výjezdu z Pit Road zpomalil, aby mohl restartovat z druhé řady, nikoli z první. Druhou řady tak s Gordonem obsadil Logano. Zopakovat zastávku u mechaniků musel Kahne. Ten totiž odjel bez jedné matice a musel se pro ni vrátit.
Po restartu zbývalo do cíle něco málo přes dvacet kol. Ve vedení stále Kenseth, druhý Earhnardt Jr. a třetí Gordon. Osmá žlutá fáze byla vyhlášena po smyku Hamlina, ke kterému mu dopomohl Kyle Busch. Někteří jezdci zajeli ke svým mechanikům.
Po restartu jezdci dokázali odjet dvě kola a opět se mávalo žlutými vlajkami. Na trati se totiž objevil dým z vozu J.Je. Yeleyho. Opět se některé týmy rozhodly pro zastávku u mechaniků. Mezi nimi například tým McMurraye nebo Kyla Busche.
Nad tratí zavlály zelené vlajky, do první zatáčky se z prvních pozic vřítil Kenseth, Earnhardt Jr. a Gordon. Do cíle zbývalo pouhých devět kol. Následující kolo se na druhou pozici probojoval Gordon. Jenomže rozhodně nebyl jediným bojovníkem, do pranice se přidal i Keselowski a po pár okamžicích se právě tito jezdci přetahovali o vedení. Matt Kenseth ale rozhodně neřekl poslední slovo. Pět kol před cílem byl zase právě on na čele závodu. Po té, co se Logano dostal na třetí pozici, došlo dokonce ke kontaktu s Keselowskim, ale naštěstí nedošlo k větší kolizi.
Čtyři kola před cílem – na čele závodu Logano, druhý Gordon, třetí Kenseth a čtvrtý Keselowski. Právě tito pánové sváděli nádhernou bitvu o vedení. Takovou jsme dlouho neviděli. Jejich počínání zvedalo fanoušky ze židlí. Tři kola před cílem se pořadí ustálilo. Logano vedl, druhý byl Gordon a třetí Kyle Busch. V tomto pořadí pánové projeli pod bílou a také šachovnicovou vlajkou.
Pro Joeye Logana je to letos již druhá výhra a také jasné znamení toho, že se letos žlutému vozu s číslem 22 náramně daří. Kam až to rodák z Connecticutu letos dotáhne?
Po závodě si ještě své vyřizovali Ambrose a Mears a ukázali to, co k závodění v NASCAR patří, ale není příliš pěkné - pěstní souboj.
Výsledky závodu naleznete zdeZDE.
Pořadí v šampionátu naleznete zdeZDE.
Příští týden nás čeká mocná Talladega.