Hunter-Reay obhájil loňské vítězství
Honda Indy Grand Prix of Alabama – Průběh a výsledky závodu
Ryan Hunter-Reay zvítězil v deštěm poznamenaném nedělním závodě Verizon IndyCar Series na okruhu Barber Motorsports Park v Alabamě. Dobrý výsledek týmu Andretti Autosport podtrhl druhým místem Marco Andretti. Na třetím místě dojel Scott Dixon, jednu příčku za svým tradičním místem, protože Dixon zatím ve všech předchozích závodech v Alabamě dojel na druhém místě. Vítěz kvalifikace Will Power dokončil závod jako pátý. Start závodu musel být kvůli bouřce odložen o dvě a půl hodiny. Samotný závod byl zkrácen na jednu hodinu a 40 minut. Jezdci během nich stihli odkroužit 69 kol namísto plánovaných 90.
Startovalo se na osychající trati a pneumatikách do mokra. Power udržel vedení, i když mu Hinchcliffe dával v prvních zatáčkách pořádně zabrat. Jezdci projeli bez problémů i problematickou pátou zatáčku, kde v minulých letech i na suché trati často docházelo ke kolizím. Ale Následně se mimo trať dostal Muňoz, Montoya se mu ještě vyhnul, ale Sató skončil v únikové zóně se zhasnutým motorem a tak na trať vyjel opět zpomalovací vůz.
Restart proběhl ve třetím kole. Hunter-Reay uviděl příležitost a ve druhé zatáčce se dostal před Hinchcliffea na druhé místo. Montoya v tomto stintu vůbec nevypadal jako někdo, kdo posledních několik let závodil jen na suchých tratích a postupoval dopředu. Ve 12. kole se probojoval už na čtvrtou příčku.
O tři kola později to v páté zatáčce přehnal Power, dostal se mimo trať, ale se štěstím se vyhnul bariéře a vrátil se na dráhu. Předtím měl na Hunter-Reaye čtyř vteřinový náskok, který se tím proměnil ve čtyřvteřinovou ztrátu.
Oriol Servia se v 19. kole jako první odvážil k přezutí na suché pneumatiky. Krátce na to po dlouhé bitvě s Bourdaisem skončil v páté zatáčce roztočený Aleshin. Francouz jej zezadu postrčil, za což následovala penalizace. Až na Saavedru toho všichni využili k přezutí na suchou (měkkou) sadu pneumatik. Servia se ze své výhody brzkého přezutí netěšil, protože jej před vyjetím zpomalovacího vozu stihl o kolo předjet Hunter-Reay, takže se Španěl sice vrátil do stejného kola jako zbytek pole, ale byl poslední.
Tento pit stop zrovna jako zářný bod své kariéry určitě nebude vnímat Hélio Castroneves. Brazilci se totiž „povedlo“ to samé, co loni Lewisovi Hamiltonovi v závodě Formule 1 v Malajsii – místo ke svým mechanikům zamířil k mechanikům Justina Wilsona, kteří byli hned vedle jeho boxového stájí. Na jeho obranu nutno dodat, že oba týmy měly téměř identické uniformy. Castroneves kromě ztráty způsobené delším pit stopem navíc ztratil díky penalizaci, kterou následně obdržel.
Žlutou fázi trochu prodloužil Carlos Muňoz. Kolumbijský nováček nezvládl studené pneumatiky do sucha na stále ještě vcelku mokré trati a svůj vůz rozbil o bariéru. Přitom předtím v boxech získal tři pozice. O tři místa naopak přišel Hinchcliffe, u nějž měl tým problém zasunout do nádrže hadici.
Jezdci se k restartu seřadili v pořadí Saavedra, Hunter-Reay, Power, Dixon, Bourdais, na nějž čekala penalizace, HInchcliffe a Montoya.
Závodilo se ale jen půl kola, protože pneumatiky do sucha nezvládl další Kolumbijec, tentokrát Juan Pablo Montoya, který skončil po nevynucené chybě v únikové zóně a způsobil další přerušení.
Restart proběhl v 34. kole jen, aby o pár minut později podtrhl špatný den pro kolumbijské barvy dalším výletem mimo trať a vynuceným výjezdem zpomalovacího vozu Carlos Huertas. Kolumbijský nováček nezvládl výjezd z páté zatáčky.
Při restartu ještě vedl Saavedra, ale Hunter-Reay se před dalšího Kolumbijce jedoucího navíc již na výrazně sjeté sadě mokrých pneumatik, dostal. Za ním sváděli pěkný souboj o druhé místo Power a Andretti. Saavedra v dalším kole konečně zamířil pro pneumatiky do sucha. Andretti potřeboval ještě jedno kolo na to, aby se před Powera tentokrát definitivně dostal.
Jak se mělo brzy ukázat, tým Penske zřejmě Powerovi připravil vůz především do mokrých podmínek a Power se už na osychající trati Hunter-Reaye a Andrettiho nedokázal držet. Ve 44. kole se otevřelo okno pro poslední zastávky v boxech, čehož jako první využil Rahal.
Ve 49. kole do boxů zamířili i Hunter-Reay a Power. Andretti stavěl o kolo později, v následujícím okruhu pak i Dixon a Pagenaud. Zatímco Hunter-Reay pokračoval v suverénní jízdě a v cestě za dalším vítězstvím. Andretti ztratil kontakt díky opravě nefunkčního rádia. Na trať se vrátil těsně před Dixonem a Pagenaudem, kteří se tak během pit stopů bezpečně dostali před Powera.
Dixon už ale na Andrettiho nedokázal ve zbytku závodu najít recept, byť byl těsně za Američanovým zadním křídlem. K Powerovi se naopak velmi rychle přibližoval Wilson, nicméně jakékoliv potenciální další drama utnul v 65. kole Aleshin, který tvrdě vrazil do bariéry z pneumatik a celou ji posunul. Ačkoliv z nehody odešel nezraněný, protože do časového limitu 100 minut zbývalo posledních 6, bylo jasné, že závod skončí za zpomalovacím vozem.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
|
2.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 1.0364
|
3.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 1.4286
|
4.
|
S.Pagenaud | Schmidt Peterson Hamilton Motorsports |
H
|
+ 2.4350
|
5.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 3.1559
|
6.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 3.7009
|
7.
|
J.Hinchcliffe | Andretti Autosport |
H
|
+ 4.6538
|
8.
|
J.Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing |
H
|
+ 5.3417
|
9.
|
T.Kanaan | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 6.2513
|
10.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 6.8371
|
11.
|
R.Briscoe | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 7.6182
|
12.
|
J.Hawksworth | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 8.5257
|
13.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
+ 9.6750
|
14.
|
M.Conway | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 10.1933
|
15.
|
S.Bourdais | KVSH Racing |
C
|
+ 11.3195
|
16.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 12.8894
|
17.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 13.7182
|
18.
|
S.Saavedra | KVAFS Racing |
C
|
+ 14.9055
|
19.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 16.1476
|
20.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 1 kolo
|
21.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 1 kolo
|
22.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
Havárie
|
23.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
Havárie
|