Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Čtyřnásobná nálož za zvuků Haky

Čtyřnásobná nálož za zvuků Haky

Pukekohe Park Raceway

Čtvrtý závodní víkend austrálských V8 Supercars přinesl čtyři závodní události čítající se do letošního bodování. Tradiční novozélandský víkend se tentokrát nesl ve znamení ANZAC svátku (Australian and New Zealand Army Corps) - neboli uctění památky všech, kteří položili životy v bojích za vytvoření a udržení světové svobody.

Kroužit se začalo už během čtvrtečního dopoledne, následující den byl na programu první závod. Vlastní tréninky a první kvalifikace však nebyla úplně bez problémů. Mimo trať se dostal Rick Kelly, Craig Lowndes a vůbec největší vzrušení zařídil Mark Winterbottom, který předvedl dlouhý smyk z poslední až do téměř první zatáčky. Závod nedaleko Aucklandu byl i velkým očekáváním novozélandských, tedy domácích jezdců. Fabian Coulthard, Shane Van Gisbergen a Scott McLaughlin dokázali zvítězit v předzávodní “vojenské” exhibiční show kde porazili austrálské trio - Will Davison, David Reynolds, James Moffat.

Kromě svátku ANZAC a všudypřítomné vojenské presentace, se nezapomnělo ani na Jasona Richardse. Další novozélandský jezdec, který ještě před nedávnem škádlil austrálské soupeře v rámci V8SC. Richards před třemi lety podlehl smrtelné rakovině, vítěz závodů na Pukekohe Park Raceway pak vždy obdrží trofej Jasona Richardse.

Do pátečního závodu se z první řady vydali Jason Bright a Jamie Whincup. Pro Brighta to bylo 15. pole-positon kariéry. Druhou řadu tvořili Shane Van Gisbergen a Craig Lowndes. Velké překvapení zaznamenal Nick Percat, který se prokroužil do čtvrté řady. Start se však Brightovi vůbec nepovedl. Druhé místo se mu podařilo udržet za cenu zdržení ostatních jezdců. Situace skvěle využil Jamie Whincup, který výrazně poodjel již během první kola.

Vše se změnilo ve třetím kole. V esíčku před cílovou rovinkou se po těsném souboji s Chazem Mostertem roztočil David Wall. Ve stejném místě se o kolo dříve o sebe opřeli Scott McLaughlin a Lee Holdsworth. Těsných soubojů se diváci dočkali hlavně před novou šikanou na protilehlé straně závodiště.


Po restartu se na prvním místě udržel Jamie Whincup. Za ním kroužil Jason Bright, Shane Van Gisbergen, Craig Lowndes a James Courtney. Po návratu do plného tempa se na trati vytvořil dlouhý vláček. Ačkoliv to jezdci k sobě tu a tam měli velmi blízko, k bojům na ostří nože nedocházelo. Vyjímku tvořilo trio Tander, McLaughlin a Tim Slade, kteří se prali o devátou příčku. Všichni tři si několikrát své pozice vyměnili, klíčem k situaci byl nájezd do již zmíněné šikany. Ten v pátek ignoroval postupně Tim Slade, Scott McLaughlin, ale i Craig Lowndes.

Hvězda minulých let, Jamie Whincup se rovněž nevyvaroval chyb. Průjezd po trávě jej v zápětí donutil k náštěvě boxů. Na první místo se v zápětí dostal Jason Bright, druhý byl Shane Van Gisbergen a třetí James Courtney. Do konce prvního závodu se nic nezměnilo. Bright si letošní první pole-position proměnil v letošní první vavřín.

VÝSLEDKY, 10. závod

Po noční přestávce přišly na řadu další dvě kvalifikace. Ani tentokrát neproběhlo vše hladce. Mimo trať se podíval Garth Tander a opět Craig Lowndes. Robert Dahlgren, týmový kolega mladého kiwi Scotta McLaughlina, zapíchl své Volvo do ochranných pneumatik. Do první řady se tentokrát dostal James Courtney a Mark Winterbottom. Ve druhé řadě se ukázal Frostyho kolega, Chaz Mostert a Jamie Whincup. Kdo nemile překvapil byl prozatím vedoucí muž průběžného pořadí, Craig Lowndes, kterému se podařili zajet až 15. nejrychlejší čas.


Start měl podobný scénář jako předchozí den. James Courtney sice nezaspal jako Jason Bright, o první místo však přišel v následujícím a velmi těsném souboji s Markem Winterbottomem. Ten si v následujících kolech vypěstoval náskok až 3 sekundy. Druhý jezdil James Courtney. Za ním pak Chaz Mostert, Jamie Whincup, Nick Percat a Scott McLaughlin.

Druhé kolo se téměř stalo osudným Lowndesovi, který v posldní zatáčce vyjel mimo trať. Týmový kolega Jamie Whincup jej následující kolo věrně napodobil. Jezdci se na prvních deseti místech v zápětí seřadili jednořad. Opět se tedy spíše bojovalo ve druhé polovině startovního pole.

Krásný souboj předvedli Tim Slade a Jason Bright. Neobešel se bez ťukanců a bohužel i následného defektu na voze Tima Slade. Jason Bright byl za nešetrný manévr penalizován průjezdem boxovou uličkou. Zdali byla penalizace na místě, je už věc názoru.

Winterbottom mezi tím zaznamenal několik nejrychlejších kol. I tak se mu ve druhé polovině závodu James Courtney dost výrazně přiblížil. Safety Car musel “zasahovat” poté, co se na trať dostal olej z vozu Roberta Dahlgrena. Tomu se letos zatím vůbec nedaří. Nejlépe dojel 16. ve druhém závodě na ostrově Tasmánie.


Zpomalovací šikana na druhém konci tratě se dostala ke slovu i tentokrát. Nick Percat i Shane Van Gisbergen se několikrát netrefili do závěrečného zpomalováku. Pro Shane to byla smůla převeliká. Udělal stejnou chybu v 30. a 33. kole, tedy v samotném závěru závodu.

Winterbottom nikým nerušen si dojel pro své druhé letošní vítězství a výrazně tak snížil náskok vedoucího Craiga Lowndese v průběžném pořadí. Druhý dokroužil James Courntey a třetí Chaz Mostert Pro Mosterta to bylo třetí pódium kariéry. Několikrát vzpomínaný Lowndes se do cíle dostal až na 16. příčce. Mezi Lowndesem a druhým Winterbottomem nyní bylo 18 bodů.

VÝSLEDKY, 11.závod

Třetí závod čtvrtého víkendu byl zároveň jubilejním pro Craiga Lowndese, který toho času nasbíral 226. startů v rámci ATCC/V8SC. Jeho výkon se nyní rovnal výkonu Johna Bowea. Pro Craiga je to druhé místo v historických tabulkách. První stále drží Russell Ingall, ten však jako stále aktivní jezdec přidává čárku za čárkou. Lowndese vrchol čeká s největší pravděpodobností až příští rok. Ingall totiž svůj volant pověsí na hřebík, možná.

První řada tentokrát patřila Scottu McLaughlinovi a Jamie Whincupovi. Za nimi pak Winterbottom a kiwi Shane Van Gisbergen. Naděje, že vyhraje domácí jezdec tedy značně stoupla. Předchozí dva starty, ale jasně nastínili průběh prvních kol. Ačkoliv vítěz pole-position by měl mít v první zatáčce výhodnější stopu, na Pukekohe Raceway je tomu trošku jinak. Za první velmi rychlou zatáčkou na jezdce čeká levotočivý zpomalovák. I proto se vítěz kvalifikace zatím pravidelně stěhoval na druhé místo. Diváci se ale dočkali obrovského souboje, který trval několik kol.

Čítankově strhující podívanou zařídil Shane Van Gisbergen, který se po několika kolech dostal před Sotta McLaughlina. Jamie Whincup a Mark Winterbottom se za své výkony rovněž nemuseli stydět. Navzdory tomu, že souboj byl přerušen hned v prvním kole - Jason Bright boural a na trať vyjel safety car - po restartu se opět bylo na co dívat. Winterbottom a Van Gisbergen byli jasně rychlejší. Stále první McLaughlin a stále třetí Whincup se zase mohli pochlubit výbornou defensivní prací.

V několika momentech se jedzci doslova tlačili nárazník na nárazník. Výhoda plecháčů byla k vidění v plné své kráse. Při vjezdu do 15.kola se Gisbergen trošku utrhl. Svůj náskok si vypracoval i možná díky tomu, že Winterbottom nenašel cestu okolo Whincupu a následně McLaughlina. Mark se však nakonec dostal na druhé místo a mohla začít stíhací jízda.

Neuvěřitelná závodní show pokračovala do posledního kola. Ačkoliv Mark Winterbottom zaznamenal několik nejrychlejších kol a každé dva okruhy prakticky ukrojil jednu sekundu z náskoku Van Gisbergena, nezbyl čas. Být závod o jedno kolo delší, možná bychom se ještě dočkali velkých věcí. Shane Van Gisbergen uhájil své první místo a potěšil tak všechny domácí diváky. Mark Winterbottom pokračuje ve výborné formě a do svých statistik letos přidává třetí druhé místo. Craig Lowndes dojel na 10. příčce. Frosty se dostává do vedení průběžného pořadí. Rozdíl jsou pouhé dva body.

VÝSLEDKY, 12.závod

Poslední závodní den přinesl další problémy pro Craiga Lowndese. V kvalifikaci se tento trojnásobný šampión opět projel trávou. Nedotáčivost jeho Red Bull speciálu jej provázela i během závěrečného závodu. Pro další pole position si dojel Scott McLaughlin. První řadu překvapivě doplnil Tim Slade. Craig Lowndes se umístil na 15. pozici.


Nedělní závod byl naplánován na 70 kol, tedy 200km. Předzávodní prognóza napověděla, že co se pit stopů týče, rušno budou do 25. kola. Poté co se místní školáci vyznamenali bojovým tancem Haka se mohl opět startovat. Tim Slade se však z první řady musel poroučet na boxovou uličku. Problémy se spojkou jej odsunuli mimo startovní rošt. Z toho plynula výhoda pro Scotta McLaughlina, který vyrážel z první řady sám. A také pro Marka Winterbottoma, který před sebou měl čistou trať.

Po rozsvícení zelených světel nejvíce překvapil David Reynolds, který se ze třetí řady okamžitě probojoval na třetí příčku. Naopak Jamie Whincup tak nějak kopíroval smolný víkend Red Bull týmu a pozvolna se začal propadat. S boxovými zastávkami se pytel roztrhl hned následující kolo. Ke svým mechanikům se vydal Craig Lowndes, Tim Slade nebo také Will Davison.

Celý kolotoč pit stopů defacto pokračoval do zmíněného 25. kola. Poté se situace výrazně uklidnila a hlavně, pořadí bylo opět o něco průhlednější. Ve 30. kole se na první místě vozil Scott McLaughlin, dále pak Mark Winterbottom, Chaz Mostert a David Reynolds. Mark však zahájil stíhací jízdu a chtěl tak navázat na první místo ze sobotního závodu.

43. kolo bylo opět ve znamení boxových zastávek. Tou dobou už byl Mark doslova nalepený na zadním nárazníku jednoho ze tří novozélanďanů ve startovním poli. O tom kdo bude v čele se rozhodlo na pit lane. Rychlost mechaniků Marka Winterbottoma a pravděbodobně větší dávka paliva pro vůz Scotta McLaughlina, to vše rozhodlo o pořadí na prvních dvou místech.

Winterbottom se dostal do čela, ze kterého se už nenechal nikým vyhnat. Dojel si tak pro své třetí vítězství sezóny 2014. Safety car se tentokrát ke slovu nedostal. Za zmínku ovšem stojí velký kus práce, který odvedl David Reynolds poté, co mu praskla zadní pneumatika v závěrečném esíčku. Tzn v místech kde se jezdec nachízí v zatáčce v rychlosti okolo 190-200km/h.

Druhý dojel Scott McLaughlin a třetí Chaz Mostert, pro kterého to je letošní druhý stupínek vítězů.

VÝSLEDKY, 13.závod
průběžné POŘADÍ, po čtyřech víkendech

Další závod je naplánován na trati Barbagallo Raceway u města Perth, které nedávno vešlo do podvědomí díky stále nezvěstnému letu MH 370.