Prvním vítězem GP Indianapolisu se stal Pagenaud
Grand Prix of Indianapolis – Výsledky závodu
Francouzský pilot Simon Pagenaud vyhrál první závod Verizon IndyCar Series na silničním okruhu v Indianapolisu. Pagenaud a jeho týmu Schmidt Peterson Motorsports v závěru závodu v taktické bitvě předčili všechny konkurenty. Druhé místo patří Hunter-Reayovi. Hélio Castroneves, který byl v závěru závodu na jiné strategii, skončil na třetím místě. V první polovině závodu se ale ve skvělém světle ukázal i nováček Jack Hawksworth, který startoval z první řady. Vítěz kvalifikace Sebastian Saavedra zůstal stát na startovním roštu a do jeho vozu vrazili Carlos Muňoz a Mikhail Aleshin.
Hned start přinesl velké drama. Saavedra se neodlepil od startovního roštu, většina jezdců se mu dokázala vyhnout, až na Muňoze a Aleshina, kteří s ním tvrdě kolidovali. Naštěstí všichni jezdci z nehody nebezpečně připomínající smrticí kolizi Didiera Pironiho a Riccarda Palettiho na startu velké ceny Kanady v roce 1982 vyvázli. Potíže měl i Conway, který svůj vůz o kolidující monoposty poškodil a Montoya, jehož postihly stejné potíže jako krajana Saavedru.
Velká nehoda na startu:
Hunter-Reay se před vyvěšením žlutých vlajek dokázal dostat před Hawkswortha do vedení závodu, ten musel být na 7 kol neutralizován a jezdci místo po startovní rovince projížděli pit lane, zatímco týmy Holmatro Safety uklízely karbonové úlomky.
Mladíček Hawksworth potřeboval na zdolání předloňského šampiona přesně jedno kolo, povedlo se mu to na začátku 9. kola, v druhé zatáčce Hunter-Reaye zdolal i Pagenaud. Jezdci předváděli těsné závodění kolo na kolo, což odnesli Sató a Newgarden, kteří museli do boxů pro nová křídla. Ve 14. kole se už na devátou příčku probil Juan Pablo Montoya, což byl, vzhledem k tomu, že následkem zhasnutého motoru během startu závodu, restartoval jako úplně poslední, výborný výkon.
Castroneves odstartoval první kolo zastávek v boxech už ve 20. kole, protože se mimo jiné toužil co nejdříve zbavit tvrdé sady pneumatik. Pagenaud společně s Dixonem do boxů zamířili o šest kol později, lídr Hawksworth se těšil náskoku 2,5 vteřiny na Francouze, Dixon jezdil čtvrtý. O kolo později si pro nové pneumatiky a palivo dojeli i Hawksworth, Hunter-Reay, Power a Hinchcliffe.
Hawksworth měl trochu pomalejší odlepení od boxového stání a propadl se za Pagenauda, ale využil výhody měkké směsi pneumatik vůči tvrdé na Pagenaudově voze následně jej předjel a v 31. kole zase vedl o 2,5 vteřiny.
V polovině závodu už jeho náskok činil 3,6 vteřiny. To třetí Hunter-Reay na lídra ztrácel 13,3 sekundy a v zrcátkách měl těsně za sebou Dixona a Powera. Power se před rivala od týmu Chipa Ganassiho dostal, a když se ve 42. kole snažil Dixon před Powera vrátit, ztratil kontrolu nad vozem a skončil v únikové zóně. Přesně ve chvíli, kdy mechanici týmu Penske doplňovali palivo a měnili pneumatiky na Castronevesově voze. Na trať znovu vyjel zpomalovací vůz.
Souboj Dixona s Powerem končí pro prvního nepříznivě:
Ve stejný okamžik skončil slibně rozjetý závod pro Montoyu. Na jeho voze se poškodilo zavěšení, tým jej sice dokázal opravit, ale, stejně jako znovu nastartovaný Dixon, ztrácel Montoya jedno kolo na lídra závodu. Tím již nebyl Hawksworth, protože se rozehrála taktická bitva a zatímco Hawksworth, PAgenaud, Power, Bourdais Rahal nebo Kanaan zastavili u mechaniků, Pagenaud se při tom dostal před Hawkswortha, Hunter-Reay, Hinchcliffe, Wilson, Huertas, Castroneves, Servia a Kimball pokračovali. Castroneves a Huertas přitom stavěli v momentě, kdy na trať vyjel zpomalovací vůz, takže de facto byli na stejné strategii jako Pagenaud a Hawksworth, ale dostali se před ně. Power při svém pit stopu přejel hadici, což znamenalo automatickou penalizaci, až budou vyvěšeny zelené vlajky.
Hunter-Reay při restartu znovu přišel o vedení, tentokrát se před něj dostal Wilson a také jeho stájový kolega Huertas, ale druhé předjetí bylo následně zneplatněno, protože nad okruhem už znovu vlály žluté vlajky. Tentokrát nováček Martin Plowman najel na obrubník, jeho vůz se ve vzduchu otočil a zadkem napřed přeletěl přes trať, kde přistál na zádi vozu Francka Montagnyho. Zatímco pro Francouze závod skončil a není jasné, jestli tým stihne vůz do rána opravit, aby jej mohl pro trénink na Indy500 využít Kurt Busch, přestože Plowman dostál svému jménu a doslova "zoral" (Plowman by se dalo přeložit jako oráč) vršek jiného vozu, jeho dallara leteckou vložku přestála a Brit v závodě pokračoval!
Plowman "zoral" záď Montagnyho vozu:
Restart přišel v 51. kole, ale dlouho se nezávodilo, protože už před protnutím cílové pásky Montoya ulil start a naremploval Grahama Rahala do zdi. Montoyovi se nic nestalo a s penalizací na krku pokračoval v závodě, pro Rahala to znamenalo konec závodu. Žlutá fáze rozehrála karty pro závěrečnou taktickou bitvu.
Wilson, Hunter-Reay, Huertas, Hinchcliffe, Pagenaud a Servia využili možnosti a zajeli do boxů, k tomu, v co doufali, že bude poslední zastávka v závodě. Do boxů chtěl tým povolat i Hawkswortha, ale rozhodnutí přišlo pozdě a Brit musel na dráze zůstat.
Restart přišel v 56. kole v pořadí Castroneves, Kimball, Hawksworth, Briscoe, Bourdais, Sato, Wilson a Hunter-Reay. Pro Castronevese a Kimballa uplynulo 13. kol od jejich posledních pit stopů, Hawksworth a ostatní na tom byli o tři kola lépe. Na protilehlé rovince došlo ke kontaktu, po kterém se odlomila část Wilsonova křídla a zasáhla Hinchcliffea. Kanaďan vůz okamžitě odstavil a s bolestivou grimasou byl přepraven do nemocnice.
Hinchcliffea zasáhl úlomek z jiného vozu:
V 60. kole zamířil ze třetího místa do boxů Hawksworth, vyřešil tak potíže s pravděpodobným nedostatkem paliva a zbavil se tvrdé sady pneumatik. Pokračoval na 14. místě za Powerem. Castroneves a Kimball zbytku pole ujížděli, z jezdců na strategii „snad vydržíme až do konce“ se do vedení dostal Servia, což ho ovšem odsoudilo k dalšímu pit stopu. Teď to do konce mohli zvládnout jen Pagenaud a Hunter-Reay.
Kimball z druhého místa zamířil pro palivo v 68. kole, Castroneves vydržel o kolo déle. Servia z prvního místa odpadl v 77. kole a vedení převzal Pagenaud. Hunter-Reay jezdil druhý, ale Castroneves rychle náskok vedoucího dua stahoval. S dostatkem paliva v nádrži zajížděl o vteřinu rychlejší časy na kolo.
Před vedoucí duo se už ale nedostal, oběma pilotům palivo vydrželo a k 39. narozeninám si Castroneves nadělil „jen“ třetí místo. Bourdais, jenž jel stejnou strategii jako Castroneves, skončil na čtvrtém místě před Briscoem, taktéž na této strategii, Hawksworthem a Willem Powerem, který díky osmému místu udržel vedení v šampionátu, byť Hunter-Reay ztrácí jediný bod. Pagenaud na Powera ztrácí jen šest bodů.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
S.Pagenaud | Schmidt Peterson Hamilton Motorsp. |
H
|
02:04:24.0261
|
2.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 0.8906
|
3.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 1.8244
|
4.
|
S.Bourdais | KVSH Racing |
C
|
+ 2.5406
|
5.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 5.3007
|
6.
|
R.Briscoe | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 9.1914
|
7.
|
J.Hawksworth | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 14.6161
|
8.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 18.5958
|
9.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
+ 20.9721
|
10.
|
T.Kanaan | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 21.4539
|
11.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 26.4750
|
12.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 29.6561
|
13.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 33.0827
|
14.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 1:04.2371
|
15.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 1:08.6261
|
16.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 1 kolo
|
17.
|
J.Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing |
H
|
+ 2 kola
|
18.
|
M.Plowman | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
+ 2 kola
|
19.
|
M.Conway | Ed Carpenter Racing |
C
|
Porucha
|
20.
|
J.Hinchcliffe | Andretti Autosport |
H
|
Havárie
|
21.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
Havárie
|
22.
|
F.Montagny | Andretti Autosport |
H
|
Havárie
|
23.
|
S.Saavedra | KVAFS Racing |
C
|
Havárie
|
24.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
Havárie
|
25.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
Havárie
|