Hunter-Reay v 2. nejtěsnějším finiši poráží Castronevese
98th Indianapolis 500 – Průběh a výsledky závodu
Ryan Hunter-Reay v dramatickém závěru závodu 500 mil Indianapolis těsně porazil Hélia Castronevese a stal se prvním americkým vítězem nejslavnějšího závodu od triumfu Sama Hornishe Jr. v roce 2006. Hunter-Reay se naposledy do vedení dostal na konci cílové rovinky při nájezdu do posledního kola a připsat si čtvrté vítězství v kariéře už Castronevesovi neumožnil.
Za Castronevesem skončili Hunter-Reayovi stájoví kolegové Marco Andretti a Carlos Muňoz, právě Andretti ještě v závěru s vedoucí dvojicí bojoval o vítězství. Juan Pablo Montoya se do Indianapolisu vrátil pátým místem. Kurt Busch může do Charlotte na závod NASCAR odjíždět spokojený, v Indianapolisu dojel šestý před Bourdaisem, nejlepším z jezdců nezávodících za týmy Andretti či Penske. Dosavadní lídr šampionátu Will Power skončil osmý. Vítěz pole position Ed Carpenter závod nedokončil.
Letošní závod začal velmi poklidně. Hinchcliffe a Carpenter si nejprve v úvodních kolech několikrát vyměnili vedení, pak ale přešli ke snaze natáhnout co nejvíce natáhnout svůj stint a ušetřit palivo. Špatně se začátek závodu vyvíjel pro Australana Briscoea, po lehkém kontaktu se zdí a vozem Jamese Davisona musel do boxů pro novou sadu pneumatik a už od druhého kola jezdil se ztrátou celého kola na lídra závodu.
První vlnu pit stopů odstartoval ve 30. kole Carpenter. Štěstí v neděli nepřálo Rahalovi, jeho vůz ve 42. kole poslaly do boxů problémy s elektonikou. Mezitím dopředu postupovali Hunter-Reay a Hildebrand. Malý Carpenterův tým měl v jednu chvíli v první trojce oba vozy.
Mladík Hawksworth zahájil v 57. kole druhé pit stopy, při nichž se rozplynuly Kanaanovy šance na obhajobu loňského vítězství. Populární Brazilec úplně vysušil nádrž ve svém voze, takže do svého boxového stání dojel už jen setrvačností. Jenže po restartu se poškodila převodovka a pro Kanaana v podstatě závod skončil.
Během první poloviny závodu na trať vůbec nemusel vyjet zpomalovací vůz. Po 250 mílých bylo pořadí v první desítce následující: vedl Hunter-Reay před Castronevesem a Andrettim, čtvrtý jezdil Dixon před Carpenterem. V zajímavé pozici byl šestý Montoya, protože oproti rivalům při předešlých třech kolech pit stopů dokázal vždy vydržet na trati o několik kol déle, za ním byli Power, Pagenaud , Hildebrand, Muňoz a Karam.
Probržděné místo na pneumatice přinutilo Carpentera, aby ke čvrtým pit stopům zajel o sedm kol dříve než ostatní piloti z čela už v 116 kole. Montoya vydržel až do 132. kola, jenže tady se jeho výhoda rozplynula. Nedodržel totiž rychlostní limit a INDYCAR jej potrestala průjezdem boxy. Jeho stájový kolega Power obdržel při stejném kole pit stopů stejnou penalizaci za identický přestupek.
Na první neutralizaci jsme si museli počkat až téměř tři čtvrtě závodu. V 149. kole ztratil na výjezdu z 2. zatáčky kontrolu nad vozem Kimball, po lehkém kontaktu se zdí v závodě skončil. Carpenter měl zrovna za sebou svůj pit stop, ostatní jezdci ideálně načasované žluté vlajky využili k další výměně pneumatik a dotankování. Hunter-Reay se dostal před v tu chvíli vedoucího Andrettiho a zařadil se za Carpentera na druhé místo. V boxech se také Dixon dostal před Castronevese a jezdil čtvrtý. Montoya a Power se udrželi ve stejném kole jako lídr závodu a patřila jim 12. a 13. pozice.
Dixon chtěl při pit stopu snížit úroveň přítlaku, protože rychlostně na své konkurenty nestačil. Tým to ale kvůli zastávkám při fázi za pace carem nestihl. Nicméně i tak to byl právě Dixon, kdo 33 kol před koncem ztratil kontrolu nad vozem a v nájezdu na cílovou rovinku skončil ve zdi.
Což byla právě příležitost pro poslední pit stop a ideální moment pro Carpentera, který na tom byl nyní stejně, jako ostatní jezdci. Kromě Dixona skončil v závodě také Josef Newgarden, po vyvěšení žlutých vlajek totiž Plowman nezpomalil dostatečně rychle a zezadu do Newgardena narazil.
Restart přišel 25 kol před koncem. Hinchcliffe, Carpenter a Bell se zkoušeli vejít vedle sebe do první zatáčky, což se neukázalo jako zrovna dobrý nápad. Bell jedoucí po vnějšku ještě zázračně unikl, ale Carpenter a Hinchcliffe se srazili. Frustrovaný vítěz kvalifikace Carpenter z nehody vinil Hinchcliffea, a ten vinu přijal. Bell se tak díky tomu dostal na druhé místo za Hunter-Reaye, za ním jeli Castroneves, Andretti a Sató.
Další restart přišel ve 180. kole. Marco Andretti hned získal dvě pozice a dokázal se probít i do vedení, ale Castroneves a Hunter-Reay jej předjeli zpět a o vedení bojovali jen oni dva. Deset kol před koncem ve 4. zatáčce tvrdě havaroval Bell, INDYCAR se přitom ve stejnou chvíli chystala vyvěsit žlutou vlajku, protože po kontaktu Saavedry a Villeneuvea zůstaly na trati karbonové úlomky ze Saavedrova předního křídla. Nejenže Bell těžce poškodil svůj vůz a troskami zasypal celý začátek cílové rovinky, ale zároveň poškodil vnitřní SAFER bariéru. Aby závod nebyl dojet za zpomalovacím vozem, vyvěsili maršálové červené vlajky a vozy přivedli na pit lane.
Poslední restart přišel na řadu šest kol před koncem. Pořadí v první desítce bylo následující: Hunter-Reay, Castroneves, Andretti, Muňoz, Montoya, Busch, Bourdais, Briscoe, Power a Servia. Castroneves se pět kol před koncem dostal na první místo, ale v dalším kole mu předjetí na konci protilehlé rovinky Hunter-Reay vrátil. Dvě kola před koncem se Castroneves znovu ujal vedení, jako prvnímu mu traťový komisař ukázal bílou vlajku, ale v posledním kole na konci cílové rovinky se Hunter-Reay znovu dostal do vedení a Castroneves už na něj recept nenašel.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
02:40:48.2305
|
2.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 0.0600
|
3.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 0.3171
|
4.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 0.7795
|
5.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 1.3233
|
6.
|
K.Busch | Andretti Autosport |
H
|
+ 2.2666
|
7.
|
S.Bourdais | KVSH Racing |
C
|
+ 2.6576
|
8.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 2.8507
|
9.
|
S.Karam | Dreyer&Reinbold/Kingdom |
C
|
+ 3.2848
|
10.
|
JR Hildebrand | Ed Carpenter Racing |
C
|
+ 3.4704
|
11.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 4.1077
|
12.
|
S.Pagenaud | Schmidt Peterson Hamilton |
H
|
+ 4.5677
|
13.
|
A.Tagliani | Sarah Fisher Hartman Racing |
H
|
+ 7.6179
|
14.
|
J.Villeneuve | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 8.1770
|
15.
|
S.Saavedra | KVAFS Racing |
C
|
+ 8.5936
|
16.
|
J.Davison | KV Racing Technology |
C
|
+ 9.1043
|
17.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 12.1541
|
18.
|
R.Briscoe | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 13.3143
|
19.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
+ 13.7950
|
20.
|
J.Hawksworth | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 13.8391
|
21.
|
M.Aleshin | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 2 kola
|
22.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 2 kola
|
23.
|
M.Plowman | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
+ 4 kola
|
24.
|
P.Mann | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 7 kol
|
25.
|
T.Bell | KV Racing Technology |
C
|
Havárie
|
26.
|
T.Kanaan | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 23 kol
|
27.
|
E.Carpenter | Ed Carpenter Racing |
C
|
Havárie
|
28.
|
J.Hinchcliffe | Andretti Autosport |
H
|
Havárie
|
29.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
C
|
Havárie
|
30.
|
J.Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing |
H
|
Havárie
|
31.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
Havárie
|
32.
|
B.Lazier | Lazier Partners |
C
|
Porucha
|
33.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
Porucha
|