GP Monaka v zrcadle luxusu
Fotomozaika ze zákulisí Monte Carla.
Všichni kdo ve světě něco znamenají se musí ukázat poslední týden v květnu na Francouzské rivieře. V Cannes vrcholí filmový festival, v Monaku se schyluje k Velké ceně vozů F-1.V závodnich boxech s demontovanými monoposty se mnohdy pracuje na dvě směny. Náročná je zejména ta odpolední. Teprve při pohledu na totálně odstrojený monopost si běžný divák uvědomí - že je to vlastně jen motor umístěný na křehkém podvozku.Toto opatřeno koly a sedačkou pro jezdce. A právě o takovou skládanku se s dojemnou péčí stará team mechaniků. Nic neskrývají. Nebylo tomu tak vždy. Ještě 4-5 let zpět, zatáhli prostě před totálně rozebraným strojem pojízdnou stěnu.
Pokud se právě netrénuje a není sobota nebo neděle procházejí se volně boxovou uličkou páni závodníci. Rozdávají úsměvy, místy i podpisy. Po příchodu do své stáje a ke svému stroji se zásadně pozdraví podáním ruky se všemi mechaniky. Pátek odpoledne se netrénuje a je vyhrazen promo akcím. I rozdávání podpisů čekajícím divákům v boxové uličce má svůj pevný řád. Divácký úsek naproti stáje. Atraktivní dívka rozdá kartičky s fotografiemi jezdce. Ten záhy přichází a po řadě se podepisuje všem a na všechno. Na přání se i vyfotí s fanouškem. Občas pořádná mela. Ovšem i zde musí být pořádek. Jezdec Jules Bianchi z teamu Marussia je na fotografii zachycen při důraznějším rozhovoru s managerem stáje. Poněkud ostřeji mu vysvětluje firemní představu o promo akci. Jistě zaznělo " já už budu hodný,šéfe". Není se co divit. Vstupenky do boxů se rozdávají jen divákům, kteří si zakoupili ty
nejdražší lístky na tribuny.
Ani ve stájích se nelenoší. Mechanici tlačí zkompletované závodní vozy i s příslušenstvím do první garáže v boxové uličce. Tato patří FIA a probíhá zde pečlivé měření, vážení a dokumentování stavu vozu. Vše musí být v přesně takové podobě v jaké pak stroje vyrazí na trať. Živo je i v padoku jezdců. Zde se podávají smluvené rozhovory a vyřizují oficiality. Na žádné GP Monaka nemůže chybět Miky Lauda. Kdekoli se objeví natahují se k němu ruce s fotografiemi či programy které je třeba podepsat. Televizní štáby si zvou význačné osobnosti do svých improvizovaných studií. Samozřejmě nejlepším pozadím pro reportáž je monacký přístav. Mezi komentátory nemůže chybět David Coulthard. Ostatně nemá to z domu daleko.
Rušno je ovšem i na náměstí před kasínem v Monte Carlu. Každý podvečer záhy po otevření trati se zde sjíždějí ty největší skvosty na kolech.Některá Ferrari zaznamenávají svůj triumfální vjezd na plácek před kasínem i několikrát během hodiny. Pokud máte to správné auto, navíc SPZ se samými jedničkami stačí jen přímo před kasínem zastavit. Uniformovaný pikolík vás přivítá, převezme klíče od vozu a spolehlivě sám zaparkuje. A což teprve když přijedete s vozem Koenigsegg. Několik let jsem neviděl na tomto náměstí větší všeobecnou pozornost věnovanou jedinému vozu.
Po nedělním závodě se stává část závodní dráhy dolů u bazénu místem obrovské show. V okolí restaurace La Rasscase není k hnutí. Duní zde hudba, tanečníci se zmítají v divokém rytmu. Pivo je v akční ceně 8 Eur.Po celém tomto úseku tratě vyrostly bary s příjemným posezením a cenami ovšem už méně lidovými. Vždyť sedíte na ještě teplé závodní dráze! O něco komornější ráz mají oslavy konce Velké ceny na jachtách. Na horní palubě bar, taneční parket i vířivka. Dokonalý relax. Vybraná společnost neudělá tolik kraválu jako tanečníci na dráze. Ale zase se víc vypije. A tak jde tady život. Vždyť v pondělí se musí opět do práce.
Text a foto: Zdeněk Gerža