Velkou cenu Velké Británie vyhrál Lewis Hamilton
Velká cena Velké Británie - ZÁVOD
V neděli 6. července usedli miliony fanoušků motorsportu ke svým televizím, aby si vychutnali jednu z nejtradičnějších velkých cen kalendáře Formule 1. Monoposty královny motorsportu se ve Velké Británii představily už 63krát a 49krát to bylo na okruhu v Silverstone. V roce 1950 zde zvítězil Giuseppe Farina na Alfa Romeo, loni Nico Rosberg na Mercedesu. Němec si vybojoval první místo i ve včerejší kvalifikaci, vedle něj odstartoval čtyřnásobný mistr světa, Sebastian Vettel.
Po strategické chybě v kvalifikaci museli z hloubky startovního pole začínat jezdci Ferrari i Williamsu. Jezdci Ferrari se rozhodli zkusit štěstí s odlišnou strategii zastávek v boxech a volby pneumatik, startovali tedy na tvrdé, oranžově označené směsi.
Start se nepovedl Sebastianu Vettelovi, který přišel o tři pozice. Mnohem hůř ale dopadli tři jezdci, kteří se zapojili do velké kolize. Její původcem byl Kimi Räikkönen, který se dostal mimo trať. Tam ho sice čekala asfaltová výběhová zóna, nepovedl se mu ale návrat na trať, jeho monopost nadskočil na travnatém hrbolu a dostal se do smyku. Tam odstartoval zmatek, na který doplatily i monoposty Felipeho Massy a Kamuje Kobajašiho. Na trati zůstaly trosky, následoval výjezd bezpečnostního vozidla a vyvěšení červených vlajek. Pozornost diváků se zaměřila na Räikkönena, kterému museli členové lékařského týmu pomáhat do jejich vozidla, šel však po vlastních. Ze závodu musel odstoupit i Felipe Massa, jehož monopost byl příliš poškozen než aby mohl pokračovat.
Po přerušení ve druhém kole následoval v souladu s pravidly restart za bezpečnostním vozidlem. Ještě předtím však diváci čekali na opravu svodidel, které dostaly v místě Finova nárazu pořádně zabrat. Restart závodů tak přišel až v 15:05. Red Bull využil přerušení závodu a nazul na své monoposty tvrdé pneumatiky. Pořadí před restartem: první Rosberg, za ním Button, Magnussen, Hamilton a pátý Vettel.
Po restartu dotlačil Hamilton mladého Magnussena k chybě a získal tím třetí místo. Jezdec Mercedesu si vzápětí vzal i druhé místo Jensona Buttona a ve čtvrtém kole se tak zařadil za Nica Rosberga. Ten si alespoň stihnul vybudovat pětisekundový náskok.
Pojízdní šikanou se po restartu stal Nico Hülkenberg. Přes toho se nejprve sice dostal Valtteri Bottas, následně ale Němec zablokoval dvojici Daniel Ricciardo - Fernando Alonso. Španěl to nejprve využil k předjetí Australana a v osmém kole po velkém tlaku udolal i Hülkenberga. Ve stejném kole však přišla i zpráva od stevardů, kteří si všimli, že dvojnásobný mistr světa nezaujal při startu správnou pozici. Španěl nakonec dostal 5 sekundový trest, který si odpykal před výměnou pneumatik.
V 10. kole došlo k další kolizi. Gutiérrez si z ní odnesl poškozené zavěšení pravého předního kola a musel skončit. Maldonado, který se při kolizi dostal všemi čtyřmi koly do vzduchu, pokračoval dál. Kolize se bude prošetřovat po závodu. Marcus Ericsson poškodil podlahu svého Caterhamu a i on v závodech skončil.
V 17. kole ukázal důkaz rychlosti Williamsu Bottas. Předběhl domácího matadora Jensona Buttona a dostal se tak na třetí místo.
V 19. kole zastavil v boxech Rosberg a jeho náskok stačil, aby se zařadil na druhé místo za Hamiltona. Po návratu na trať nahlásil týmu problémy s převodovkou při podřazování.
Od 20. kola se Button opět dostal pod tlak, tentokrát ze strany Fernanda Alonsa. Brit se však odhodlal k tvrdé obraně, Alonso začal po pár kolech doplácet na jízdu v jeho stínu a zničil si pneumatiky.
V 25. kole přišla řada zastavit i na Hamiltona. Na trať se vrátil druhý a s 6 sekundovou ztrátou na Rosberga. O chvíli na to pokračovalo trápení McLarenu. O svou pozici přišel ve prospěch Vettela Magnussen.
V 26. kole to Alonso vzdal a zamířil po nové pneumatiky a jednou cestou si odpykal i 5 sekundový trest.
Britové na tribunách oslavovali už v 29. kole. Rosbergove technické problémy znamenaly konec jeho jízdy na prvním místě. Hamilton snadno získal vedení a Rosberg, přestože se snažil převodovku prostřednictvím volantu oživit, musel ze závodu odstoupit.
Bottas své mechaniky navštívil až v 32. kole a připravil si tak prostor pro strategii jedné zastávky v boxech. Své třetí místo se rozhodl rychle vyměnit za druhé a na rovince Hangar si podal Sebastiana Vettela. Ten však na konci kola také zamířil k mechanikům a zařadil se těsně před dvojici Fernando Alonso - Kevin Magnussen. Následoval pěkný souboj přes několik zatáček, na jehož konci se smál španělsky závodník.
To však ještě nebyl konec a jen co Vettel zahřál pneumatiky, rozhodl se manévr Alonsovi vrátit. První pokus ale nezdařil a tak dvojice bavila diváky ještě několik kol.
Mezitím svou roli přestaly zvládat brzdy Adriana Sutila a vidina bodovaného umístění se Sauberu opět vzdalovala.
Suverénně první Hamilton si dovolil pohodlnou zastávku 10 kol před koncem. Opět nazul tvrdé pneumatiky a vrátil se na první místo.
Nádherný souboj mezi čtyřnásobným a dvounásobným mistrem světa skončil až 5 kol před koncem závodu, když se Vettel přece jen dostal vpřed. Souboj provázely nejen nádherné momenty, ale i čilá rádiová komunikace mezi jezdci a jejich týmy. Oba jezdci vedle pilotování monopostu F1 stíhali sledovat i jízdu svého soupeře a uvažovat nad sportovními předpisy.
V 51. kole odstoupil s kouřícím motorem Maldonado.
V posledních kolech se už pořadí na bodovaných pozicích neměnilo, a tak si po své druhé vítězství na domácí půdě přijel Lewis Hamilton. Za ním se seřadili Bottas, Ricciardo a Button. Sebastian Vettel nakonec pátý a Fernando Alonso šestý.
# | Jezdec | Tým | Odstup | Body |
---|---|---|---|---|
01. | L. Hamilton | Mercedes | 25 | |
02. | V. Bottas | Wiliams | +30.1 | 18 |
03. | D. Ricciardo | Red Bull | +46.4 | 15 |
04. | J. Button | McLaren | +47.3 | 12 |
05. | S. Vettel | Red Bull | +53.8 | 10 |
06. | F. Alonso | Ferrari | +59.6 | 8 |
07. | K. Magnussen | McLaren | +1 lap | 6 |
08. | N. Hulkenberg | Force India | +1 lap | 4 |
09. | D. Kvyat | Toro Rosso | +1 lap | 2 |
10. | J. Vergne | Toro Rosso | +1 lap | 1 |
11. | S. Perez | Force India | +1 lap | |
12. | R. Grosjean | Lotus | +1 lap | |
13. | A. Sutil | Sauber | +1 lap | |
14. | J. Bianchi | Marussia | +1 lap | |
15. | K. Kobayashi | Caterham | +2 laps | |
16. | M. Chilton | Marussia | +2 laps | |
17. | P. Maldonado | Lotus | +3 laps | |
18. | N. Rosberg | Mercedes | Retired | |
19. | M. Ericsson | Caterham | Retired | |
20. | E. Gutierrez | Sauber | Retired | |
21. | F. Massa | Williams | Retired | |
22. | K. Raikkonen | Ferrari | Retired |