Městský okruh, který dokáže pobavit.
Townsville Street Curcuit
Nedělní den patřil Silverstonu, Daytoně nebo i Poconu. jižní polokoule však zažila druhý nejdelší závod letošní sezóny V8 Supercars. Jelo se na městském okruhu Townsville Street Curcuit na 250km, tedy 88 kol. Více o trati a sobotních závodech se můžete dočist v předchozích článcích. Připomeňme, že prvním v sobotním závodě vyhrál Jamie Whincup a ve druhém pak Garth Tander pro kterého to byl letošní první vavřín. V průběžném pořadí se na vzdory 11. a 8. místu držel Mark Winterbottom, který měl náskok 144 bodů na druhého a stále více dotírajícího Jamieho Whincupu.
Kvalifikaci na nedělní podívanou vyhrál Jason Bright pro kterého to byla druhá pole-postion letošní sezóny (první získal v závodě v Pukekohe). Vedle jezdce, který má i zkušenost z austrálského závodu CART (z roku 2000) se postavil Jamie Whincup, který stále platí za horké želísko, co se zisku letošního titulu týče. Craig Lowndes a Scott McLaughlin pak tvořili řadu číslo dvě. Vedoucí muž průběžného pořadí, Mark Winterbottom, si střihnul špatný výsledek ze sobotních kvalifikací - do nedělního závodu vystartoval z 11. příčky.
Poměrně teplý den na severu státu Queensland byl tentokrát obohacen rozdílností taktiky boxových zastávek. Ty byly na programu ve dvou různých variantách. Oříškem bylo kdy a jak rozdělit tankování povinných 140 litrů paliva. Všudypřítomný otazník, zvaný safety car, se do Townsvillu rovněž zajel podívat. Dalo se tedy předpokládat, že půjde o závod, u kterého bude nezbytné sledovat i livetiming. Kritické kolo s poslední kapkou paliva mělo hodnotu 44, tedy přesně půlka závodu.
VÝSLEDKY 20. závodu
VÝSLEDKY 21. závodu
Ještě před závodem, se ale nezapomnělo na penalizace z předchozího dne. Za vyhnutelné kontakty byli potrestání Will Davison a Craig Lowndes - oba se museli na startu posunout o dvě místa nazpět a bylo jim odečteno 25 bodů s průběžného pořadí. Todd Kelly, který si dovolil v sobotu poslat do zdi Jacka Perkinse, si odnesl penalizaci čtyř míst na startu a mínus 35 bodů.
Hned po startu si první místo udržel Jason Bright, který vzpomeňme, se na začátku sezóny se se svým závoďákem několikrát převrátil přes střechu. Jamie Whincup se zhostil druhého místa. Ovšem plné tempo nevydrželo dlouho. Hned ve třetí zatáčce se potkali pánové Wood a Perkins. Jack Perkins bohužel svůj vůz už nerozjel a následovala tak fáze za pomale jedoucím zaváděcím vozem. Ovšem, co se nestalo.
Hned po první kole se do boxů vydalo několik jezdců. Kromě Jamieho Whincupu se na pit-lane vydal Jason Bright, Craig Lowndes i Garth Tander. Taktika boxových zastávek tedy byla v plném proudu. Restartovalo se ve čtvrtém kole.
V dalších kolech byl při síle Craig Lowndes, který se ihned dostal před Gartha Tandera. Původně slibně vypadající progres směrem dopředu, se ale záhy otočil proti Lowndesovi. Ten zažil celkem smolný víkend. První závod nedojel, druhý zakončil na šestém místě a ten třetí, po bezpočtu boxových zastávek, nakonec zakončil na 23., tedy poslední příčce. Jeho pozice v průběžném pořadí se následně více než otřásla. Propad v tabulce na 6.pozici a ztráta 282 bodů zní hrozivě, nikterak však neřešitelně.
Na prvních místech se v první půlce závodu vozili pánové Jamie Whincup, Scott McLaughlin, Scott Pye, který letos dojel nejlépe osmý v Adelaide. Jason Bright, který si rovněž držel pozici v první desítce se za nedlouho musel odebrat na pit-lane. Penalizaci průjezd boxovou uličkou si Bright vysloužil poté, co se mu během výměny pneumatik roztočila zadní kola. Bezpečnostní prvek, jehož porušení se tvrdě trestá.
V průběhu dalších kol se Whincup těšil narůstajícímu náskoku. Naopak McLaughlin, Pye a Holdsworth na čtvrtém místě vytvořili dramaticky těsnou trojici. Společně s Robertem Dahlgrenem, tak prvních pět jezců tvořilo skupinku jezdců, kteří jako jediný nevyužili hned prvního přerušení k návštěvě boxové uličky.
Po dalších pit-stopech se tedy celé jezdecké pole dostalo do stavu, kdy bylo vhodné použít livetiming. Vedoucí Whincup byl na prvním místě, ovšem chyběl mu jeden pit-stop. Šestý jedoucí Tander by v tomto případě (jakožto první jezdec s čerstvými pneumatikami) měl být tím, který by se v následném průběhu závodu zhostil vedení po Whincupovi.
Whincup se do boxů vydal v 32. kole. Do sluchátek mu mimojiné zazněla prosba “please no spinnig wheels”. Následné pořadí bylo Tander, Van Gisbergem Mostert, Caruso a Percat na místě pátém. Pomalu se tedy vytvářela dvojice, která by mohla o vítězství bojovat nejvíce - Tander versus Whincup.
Tander so do boxů dostal ve 47. kole. Pro něj to bylo naposledy. Začala stíhací jízda, ve které se Tander snažil ukrojit co možná nejvíce z náskoku Jamieho Whincupu. Ačkoliv se Tander následně vozil okolo pátého místa, Whincupův náskok měl hodnotu i přes 40 sekund. Whincupa však čekal ještě jeden pit-stop. Ten přišel na řadu v v 61. kole. Ačkoliv se komentátoři shodovali na rozdílu jedné sekundy, Whincup nakonec vyjel za Tanderem až za necelých pět sekund. Rozdíl v pneumatikách, který činil přesně 14 kol, byl záhy znát.
Whincup neváhal a na Tandera sbíral téměř jednu sekundu na jedno kolo. Dle jednoduchého výpočtu bylo jasné, že se Whincup k Tanderovi přiblíží na dostřel a to s velkou rezervou - přibližně osm kol před koncem závodu. Stal se co muselo. Tander se snažil Whincupovi vzdorovat, v jeden moment se díky manévru cross-over dostal dokonce zpět na první místo. Ovšem vyzrálost Whincupu a hlavně čersvější pneumatiky rozhodly. Whincup se po krátkém boji dostává na první místo - a více se už neohlížel.
Naopak velký boj se odehrál o třetí místo, kde byly karty rozdány velice podobně. Shane Van Gisbergen se z pátého místa záhy prokličkoval na místo třetí a to rovněž díky čerstvějším pneumatikám. James Courtney, který se napřed pral o třetí místo s Jackem Percatem, se nakonec cílem prhnal na čtvrté příčce. Percat byl pátý. Mark Winterbottom se během víkendu v Townsville defacto neustále lepšil. Nedělní závod dokončil na šestém místě.
Kdo nejvíce prodělal byl Craig Lowndes, který se v průběžném pořadí propadl o tři příčky. Naopak Jamie Whincup vydělal a na vedoucího Frostyho se přiblížil na 96 bodů.
VÝSLEDKY 22. závodu.
POŘADÍ jezdců po 22ti závodech sezóny 2014.
Další zastávka čeká na jezdce V8 Supercars na trati Queensland Raceway. Půjde o závod Super Sprint, tedy podívaná na 400km.