Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

Velké týmy mají problém, FRIC je nelegální

Velké týmy mají problém, FRIC je nelegální

Většina vozů nevyhovuje technickým předpisům.

FIA se chystá zakázat používání systému FRIC (front and rear inter-connected), čili spojení předních a zadních závěsů. Po přehlídce vozů, kterou FIA udělala před Velkou cenou Velké Británie, přišla na to, že téměř všechny vozy by mohla okamžitě prohlásit za nelegální.

Každý tým, který ve svých vozech používá FRIC, dostal v úterý dopis s doporučením, aby tento systém z vozu odinstalovali ještě před Velkou cenou Německa.
"Po prozkoumání a prostudování téměř všech současných řešení systému propojení předních a zadních závěsů jsme dospěli k názoru, že legálnost každého z těchto systémů je sporná", stojí v dopisech od zástupců Mezinárodní automobilové federace.

FRIC přitom není žádnou novinkou. S prvními pokusy přišel Renault již v roce 2008 a pomalu jej začaly využívat všechny větší týmy. Několik insiderů a technických odborníků se shoduje, že nejvyspělejším systémem momentálně disponuje Mercedes a i díky němu je tak rychlý i na tratích, kde je aerodynamika mnohem důležitější než výkon motoru. FRIC má za úkol udržovat stabilní světlou výšku vozu, jezdci z něj tedy nejvíce vytěží při brzdění a v rychlých zatáčkách, kde brání naklánění vozů.

Jak to, že se může FRIC stát ze dne na den nelegálním? FIA zas jednou odkazuje na článek 3.15 Technických předpisů F1. Ten zakazuje pohyblivé aerodynamické prvky. FIA tedy nepotřebuje zavádět žádné nové pravidlo, docela stačí, že označí FRIC za pohyblivý aerodynamický prvek.

Nejspíš ani FIA samotná ale netuší, jak se budou vozy, zkonstruované s ohledem na využívání systému FRIC, chovat po jeho zrušení. Je také možné, že by se narychlo měnila pravidla, která by FRIC zlegalizovala alespoň do konce sezóny, takovou změnu by však muselo odsouhlasit všech 11 týmů. Na tahu jsou tedy možná týmy jako Caterham či Marussia, které takový systém buď nemají, nebo ho nemají tak vyspělý jako velké týmy. Těžko si lze představit, že by se Velká cena Německa skutečně musela obejít bez účasti Mercedesu, Ferrari či Red Bullu. Pokud ale FRIC opravdu patří k nejsilnějším zbraním Mercedesu, mohla by to být velká šance pro všechny soupeře.