Neopakovatelná legenda čtyř alabamských sourozenců.
Bob, Tim, Fonty a sestra Ethel
Jednou z největších postav ranných let NASCAR, byl bezesporu Fonty Flock. Tento jezdec - který dle slov mnohých byl inteligentní, výřečný a jeden z mála, co měl rád média - platil za čistokrevného pionýra prvních let organizovaných závodů sériově vyráběných vozů na jihu USA. Jeho jméno bylo vepsáno do historie NASCAR velkým písmem a to dávno před tolik známým rokem 1949.
Truman Fontello “Fonty” Flock se narodil 21. března 1920 ve městě Fort Payne ve státě Alabama. Jeho závodní kariéra byla postupně vytvářena i díky soutěživým sourozencům. Fonty měl dva bratry a jednu sestru a světe div se, všichni čtyři se zapsali do statistik série NASCAR. Fonty se s rychlými vozy proháněl již před rokem 1940, kdy mu nebylo ještě ani 20 let. Největší vliv na něj měl jeho starší bratr, Bob Flock, který své mladší sourozence svým rychlostí posedlým nadšením doslova dotlačil na závodní dráhu.
Před druhou světovou válkou se Fonty věnoval spíše přidělávání starostí místním autoritám. Pašování alkoholu či rychlé vyjíždky, jen tak z plezíru okolo policejních stanic, to byl Fontyho život před prvním závodem. Sám Fonty se svěřil, že kupoval dražší díly až z daleké Kalifornie, aby místní šerifové nestačili držet krok s jeho závodním speciálem.
Pánové Tim, Bob a Fonty Flockové.
Fonty si svůj první úspěch vykroužil na trati Lakewood Park v Atlantě. Po vítězném stomílovém závodě, se Fonty nebál vydat i do sousedních států. Před začátkem roku 1941 měl Fonty dostatek zkušeností se závoděním. Další plán byl jasný. Daytona Beach & Road Course. Velice populární trať, která se skládala i z dráhy na “lámání” rychlostních rekordů, lákala nejednoho nadšence. První závod na možná nejpopulárnější trati floridského poloostrova však pro Fontyho skončil téměř tragicky. Fonty si vyjel pole-position a na startu se vedle něj postavil jistý Roy Hall. Ačkoliv se Fonty nedal a udržel si v prvních metrech vedení, Roy byl jiného názoru. V jižní zatáčce došlo ke kontaktu a Fontyho závoďák se několikrát převrátil přes střechu - Fonty z vozu dokonce vypadl a jeho bezvládné tělo zůstalo uprostřed závodní dráhy. Ve výčtu zranění nechyběla zlomená pánev, páteř a rozdrcený hrudní koš.
Prostřední z bratrů však na rekonvalescenci měl dostatek času. Jak historie praví, téhož roku se k Pearl Harboru přiblížily stroje japonského letectva. Původně nezúčastnění američané vstoupili do války - na dlouhá léta bylo se závoděném konec. Poté, co se dozněl rachot obrněných vozů a nicneřešící vyvražďování evropského kontinentu, svět se postupně vracel do původních kolejí. A vratíly se i závody.
Kromě znovuoživení myšlenky závodu na 500 mil kdesi ve státě Indiana, své si v hlavě přemítal i jistý Bill France. Před zrozením organizace NASCAR se v roce 1947 po prašných okruzích prolétl předchůdce dnešní podoby amerických plecháčů. První pokus Billa France nesl zkratku NCSCC, nebo-li National Championship Stock Car Circuit. První závod vyhrál Red Byron, v dalších podnicích už začal úřadovat Fonty Flock. Během své vítězné sezóny Fonty např. vyhrál na trati North Wilkesboro Speedway, ovál, který ještě do nedávna byl součástí kalendáře nejvyšší soutěže NASCAR.
Rok 1948 přinesl “prostřednímu” Flockovi druhé místo v konečném pořadí. Jeden z nejrychlejších a nejuznávanějších jezdců své doby, se během sezóny 1949 věnoval sérii Modified. Díky jakési ironii osudu se Fonty v prvních dvou letech závodů NASCAR, zapsal na startovní listinu pouze ve 13. případech - v roce 1949 bylo vypsáno 8 závodů, o rok později 19.
Sezóna 1951 pak nastartovala to, co musela. Fonty se v TOP10 umístil hned 22 krát. Na Victory Lane se se svým Oldsmobilem dostal v osmi závodech, celkově pak Fonty v prvenství proměnil 19 startů. Rok 1951 byl pro Fontyho nejúspěšnější i v podobě druhého místa v konečném pořadí. O rok později se Flock pokoušel o svůj první titul v nejvyšším patře NASCAR. Musel však odstoupit ze druhého místa průběžného pořadí. Stopku mu vystavila zlomenina ramene, kterou si přivodil během závodu v Martinsvillu. Díky zázračnému vítězství na trati Darlington Raceway se Fonty následně vrátil do TOP5 - rok 1952 zakončil na čtvrté příčce.
Předposlední závod Fontyho Flocka, Daytona Beach & Road Course 1957.
Fonty Flock skončil se závoděním NASCAR po sezóně 1954. Poté se věnoval hlavně podnikům na středozápadě, teritorium které teprve čekalo na “kapovou” scénu. Návrat se konal v roce 1956 a 1957, kdy Fonty dohromady startoval v devíti závodech. Mezi ně se čítá a pětistovka v Darlingtonu, pro kterou se Fonty nechal přemluvit Herbem Thomasem. Bohužel však, byl to tragický den.
Fonty se od samotného začátku závodu potýkal se špatně nastaveným vozem. V 28. kole se Fonty dostal do smyku a svůj závoďák bohužel zastavil v závodní dráze. Za pár okamžiků se do stojícího vozu opřel Paul Goldsmith a Bobby Myers. Flock a Goldsmith byli převezeni ve vážném stavu do nemocnice. Bobby Myers na místě zemřel.
Tragická havárie na oválu Darlington Raceway 1957.
Fonty Flock oznámil konec své závodní kariéry z nemocničního lůžka. Byl obecně uznáván, jakožto nekorunovaný šampión NASCAR.
Sourozenci Tim, Ethel, Fonty a Bob se setkali v závodním poli v roce 1949 na trati Daytona Beach & Road Course.
FACEBOOK/NASCAR CZ