Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bourdais devátým jezdcem, který letos zvítězil

Bourdais devátým jezdcem, který letos zvítězil

Honda Indy Toronto – 1. závod

Sebastien Bourdais se dočkal prvního vítězství od závodu Champ Cars v Mexiku v roce 2007. Prvnímu závodu naprosto dominoval a vedení přepustil jen během zastávek v boxech. Hélio Castroneves díky druhému místu v závodě výrazně navýšil své vedení v šampionátu, protože v průběžném pořadí druhý Power nakonec musel startovat z posledního místa, i když INDYCAR včera tvrdila něco jiného, a postoupil jen na 9. místo. Třetí jezdec průběžného pořadí Hunter-Reay po kolizi s v cíli třetím Kanaanem závod nedokončil a o třetí místo v průběžném pořadí přišel díky čtvrtému místu Simona Pagenauda, který jej v průběžném pořadí šampionátu přeskočil.

Honda Indy Toronto #1 – Ulice Toronta
65 kol – 114 mil
2 žluté fáze – celkem 5 kol
3 změny ve vedení – celkem 3 jezdci ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Sebastien Bourdais – celkem 58 kol
Nejrychlejší kolo: Simon Pagenaud – 1:00.0654 v 47. kole

Bourdais po startu z pole position udržel vedení. Dlouho se však nezávodilo, ve 4. zatáčce kolidovali Filippi a Pagenaud, Francouz zůstal stát napříč drahou, při vyhýbání se jeho formuli vrazil Sató do Newgardena a nakonec i Muňoze, Conway dostal ve snaze vyhnout se hodiny a otočil se o 180°. Dráha za nimi byla naprosto zablokovaná, takže závod zastavila červená vlajka. Během ní tým Sarah Fisher opravil zavěšení na Newgardenově voze, což rezultovalo v penalizaci průjezd boxy po restartu závodu. Bez penalizace se obešla výměna křídla u Pagenauda, tým ji totiž provedl až ve chvíli, kdy ostatní jezdci znovu vyjeli na trať

Po restartu se Hunter-Reay dostal na druhé místo a odolal několika pokusům Castronevese se vrátit zpět. Bourdais mezitím odskočil bojující dvojici o více než dvě vteřiny. Už v 11. kole zkusil alternativní strategii Pagenaud, tým využil zastávky k přezutí na trvanlivější tvrdé pneumatiky. Protože byl závod včera vyhlášen jako mokrý, padla povinnost využít obě sady pneumatik.

V 17. kole se projevilo poškození předního křídla, které při kolizi v prvním kole utrpěl Filippiho vůz, Ital vrazil na cílové rovince do zdi, ale svůj vůz s poškozeným zavěšením dokázal dostat do boxů. Mezitím totiž zapíchl nos své formule ve třetí zatáčce do bariéry z pneumatik vítěz jednoho z houstonských závodů Huertas. Ale záchranný tým jej dokázal vrátit na dráhu předtím, než jej minul zpomalovací vůz, takže Kolumbijec mohl po výměně křídla pokračovat. Restart přišel ve 20. kole, Bourdais znovu trojici Hunter-Reay, Castroneves a Kanaan ujížděl.

Na konci stintu se na měkké sadě trápil Hunter-Reay, ve 33. kole ztratil druhé místo a v dalším kole i třetí, takže na jeho konci zamířil do boxů, ve stejnou chvíli jako lídr závodu Bourdais. Vedení převzal Castroneves, čímž si zajistil jeden bonusový bod, který dostane každý jezdec, který v závodě vede alespoň jedno kolo. Společně s Kanaanem a Dixonem na konci kola i on zamířil do boxů pro čerstvou sadu tvrdých pneumatik.

Castroneves se vrátil za Bourdaisem a také dvojici Pagenaud a Huertas jedoucí na jiné strategii, ale Hunter-Reay se propadl až za Dixona. Sice jej záhy překonal, ale souboj s Kanaanem se mu následně stal osudným. Na Brazilce zaútočil ve třetí zatáčce, souboj pokračoval dál, příď Hunter-Reayova vozu mírně vrazila do Kanaanovi zádě, ta se smýkla na dráze a Hunter-Reayovi úder vrátila s mnohem větší razancí, načež se nos Američanova vozu stočil ke svodidlům a kromě zničeného předního křídla nevydrželo ani zavěšení levého předního kola. S těžce ovladatelným vozem se Hunter-Reay vracel do boxů, Montoya se mu dokázal velmi spektakulárním manévrem s několika drifty tak tak vyhnout.

Ve 40. kole zamířil do boxů vedoucí Pagenaud, na rozdíl od Huertase v jeho případě strategie zapracovala, Francouz se vrátil těsně před bojující dvojicí Dixon a Rahal, ale i na studených gumách se před nimi udržel. Power mezitím po startu z posledního místa postoupil až za duo HInchcliffe – Wilson, které se na rozdíl od něj vezlo na měkké sadě, což Powerovi v závěru závodu dávalo výhodu lepšího obutí.

K Australanovi se ale rychle blížil Newgarden a v souboji 3 kola před koncem udělal mladý Američan chybu, skončil v únikové zóně třetí zatáčky a ve snaze vrátit se rychle na trať udělal hodiny, při nichž zavadil pravým zadním kolem o kraj betonové zdi. A tak tým Sarah Fisher bude mezi závody muset znovu měnit zavěšení pravého zadního kola. Power se v závěru dostal už jen před Wilsona.

Na čele se Bourdaisovi podařilo o kolo předjet svého stájového kolegu Saavedru, čímž mezi sebe a Castronevese dostal mobilní překážku, která měla jeho náskok definitivně pojistit. Nicméně před ním byl ještě Montoya, který nechtěl ztratit kolo a Castroneves dokázal pětivteřinový náskok během dvou kol stáhnout na dvě vteřiny, než se na konci Lakeshore boulevard v posledním kole Bourdais před Montoyu probil. Nicméně Castroneves dobře si vědom toho, že Bourdais není jeho soupeřem v boji o titul se v závěru už o nic nepokoušel a jak sám po závodě přiznal, raději zpomalil, než aby se musel protloukat přes dvojici Kolumbijců, kteří spolu navíc bojovali o pozici.

Bourdais si v Torontu připsal své 32. vítězství v kariéře v amerických formulích, čímž se v historických tabulkách dostal před dvojici Franchitti a Tracy, s níž sdílel osmou až desátou příčku. Z jezdců, kteří stále závodí má více vítězství na svém kontě jen Scott Dixon, a to jen o jedno jediné.

Castroneves díky druhému místu navýšil náskok v čele šampionátu z devíti bodů na 28. Power zůstává druhý před Pagenaudem, který přeskočil Hunter-Reaye. Druhý závod začíná ve 22:05 SELČ (o 10 minut dříve, než bylo původně avizováno!) a protože kvalifikace byla zrušená, jezdci týmu Penske odstartují z první řady, následováni největšími rivaly v boji o titul.

 

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas/odstup
1.
 S.Bourdais  KVSH Racing
C
01:15:44.3232
2.
 H.Castroneves  Team Penske
C
+ 3.3408
3.
 T.Kanaan  Target Chip Ganassi Racing
C
+ 4.8655
4.
 S.Pagenaud  Schmidt Peterson Hamilton
H
+ 5.4271
5.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
C
+ 12.5472
6.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
+ 15.5804
7.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
C
+ 28.6978
8.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
H
+ 31.1677
9.
 W.Power  Team Penske
C
+ 33.1220
10.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
H
+ 33.7258
11.
 M.Aleshin  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 39.0741
12.
 R.Briscoe  Chip Ganassi Racing
C
+ 43.3621
13.
 J.Hawksworth  Bryan Herta Autosport
H
+ 58.3644
14.
 M.Conway  Ed Carpenter Racing
C
+ 58.4969
15.
 C.Huertas  Dale Coyne Racing
H
+ 58.9383
16.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
+ 1:01.4298
17.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
H
+ 1:01.7675
18.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
+ 1 kolo
19.
 S.Saavedra  KVAFS Racing
C
+ 1 kolo
20.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
H
+ 2 kola
21.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
Havárie
22.
 L.Filippi  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
Havárie
23.
 T.Sato  A.J.Foyt Enterprises
H
Havárie