Nový vůz pro Indy Lights má za sebou první testy
V Ohiu jej vzal na trať Tristan Vautier.
Třináct let dlouhá éra vozů Dallara IL-02 coby monopostů juniorské série Indy Lights pomalu končí. Nový management série už před časem vybral italskou Dallaru coby výrobce nástupnického vozu a vývojem motoru pověřil britskou firmu AER. Výsledný produkt nesoucí označení IL-15 (šasi) a P63 (motor) už vyzkoušeli dva bývalí piloti Indy Lights. Nejprve 28. července provedl první test na okruhu Putnam Park v Indianě Conor Daly a toto pondělí vzal předloňský šampion Tristan Vautier nový vůz na okruh Mid-Ohio Sports Car Course.
Nový vůz znamená pro sérii velký skok vpřed, protože předcházející monopost byl v podstatě zastaralý už v době svého vzniku a od návratu IndyCar k turbomotorům prakticky neplnil svůj primární účel – naučit mladé piloty řídit vozy Indy car. Nový vůz a motor mají opět Indy Lights přiblížit sérii IndyCar.
„Je to pořádné závodní auto, určitě dobrý krok kupředu pro sérii,“ řekl Vautier, ne náhodou vybraný, aby nový vůz testoval, protože kromě toho, že je šampion Indy Lights absolvoval vloni také kompletní sezónu se současným vozem IndyCar. „Líbí se mi zvuk a výkon turbomotoru, řiditelnost, brzdy, v sedačce si připadám velmi pohodlně.“
Při de facto stejných rozměrech je nový vůz až o 120 liber (přibližně 60 kg) lehčí než jeho stařičký předchůdce. Vedení Indy Lights předpokládá maximální rychlost dosahující 200 mil v hodině, tedy přibližně o 10 mil v hodině víc, než je tomu u současného monopostu. Největší změny se ale dočkal motor. Tři a půl litrový atmosférický osmiválec s výkonem 420 koňských sil nahradí v útrobách nového vozu dvoulitrový čtyřválec vybavený turbem, který dosáhne výkonu 450 koňských sil, při využití systému push-to-pass pak rovných 500 koní.
„Dneska jsme odjeli přibližně 30 kol a už jsme skoro na stejném čase, jaký zajíždí starý vůz. Byli jsme vteřinu, možná dvě, od času, který byl v neděli potřeba na pole position,“ liboval si Vautier ve svém review nového vozu pro web Racer.com. „Je mnohem více podobné novému vozu IndyCar. To je ještě více přetáčivé, než byl starý vůz IndyCar. Tohle je v tomto směru podobné, má hodně přítlaku na předek.“
Dallara do vývoje nového vozu zakomponovala některé prvky, které INDYCAR vyžadovala už při vývoji vozů DW-12 pro IndyCar Series, především pokud jde o bezpečnostní prvky, které mají omezit kontakt kol, byť IL-15 nedisponuje tak výraznými „nárazníky“ kolem zadních kol. Poprvé se piloti Indy Lights v novém voze dočkají předjížděcího systému Push-to-pass. Novinkou, a to rozhodně není nic, čím by se Indy Lights měla chlubit, bude řazení na volantu, protože doposud museli piloti archaicky sahat po řadící páce. Dallara do nového vozu zakomponovala i něco čímž IL-15 předbíhá vůz IndyCar: až jezdcům na trati zhasne motor, nebudou muset čekat na Holmatro Safety Team se startérem, protože startér bude přímo ve voze.
Jakkoliv nový vůz vypadá dobře, panují obavy, co to pro Indy Lights bude znamenat. Například tým Michaela Andrettiho již naznačil, že nárůst nákladů spojený s pořízením nového vozu jej může přivést k rozhodnutí Indy Lights opustit, což pro sérii, kde už teď startuje v průměru 10 vozů, není dobrá zpráva. Na druhou stranu týmy A.J. Foyta a Bobbyho Rahala prozradily, že zvažují návrat do Indy Lights. Tým Dana Andersena, jehož společnost Andersen Promotions před letošní sezónou pořádání Indy Lights převzala po INDYCAR, má před sebou nelehké měsíce, nicméně nahrazení zastaralých původních Dallar vzniknuvších jako tréninkový prostředek pro ryze oválový šampionát Indy Racing League, je jistě krok správným směrem. Vždyť od chvíle, kdy staré vozy Indy Lights poprvé vyjely na trať, přišly dvě nové generace vozů v IndyCar.
INDYCAR nezveřejnila žádné fotografie z testů. V případě zájmu navštivte web racer.com, který měl na místě reportéra.