Dominová kostka přestupového trhu? Simon Pagenaud
Letos v IndyCar velká škatulka zřejmě nebudou.
Kdo letos drží klíče od přestupového trhu? Zřejmě Simon Pagenaud. Třicetiletý Francouz stále bojuje o letošní titul, tři závody před koncem mu patří čtvrtá příčka v průběžném pořadí šampionátu a letos mu končí smlouva u stáje Sama Schmidta. Jenže k Pagenaudově smůle nejsilnější týmy hlásí obsazeno. Trio pilotů týmu Penske ve složení Power, Castroneves a Montoya podepsalo víceleté kontrakty a příští sezónu určitě za Penskeho stáj pojede. To samé platí i o kvartetu u týmu Chipa Ganassiho. Jediná sedačka v silnějším týmu tak může být u stáje Andretti Autosport.
S ní je totiž spojené druhé velké jméno na letošním přestupovém trhu, James Hinchcliffe. Kanadský závodník s týmem doposud nepodepsal nový kontrakt a opce Andrettiho stáje na jeho další služby již vypršela. Hinchcliffe se tak po roce opět dostal do stejné situace, ale s tím, že vloni bylo jeho jméno často skloňováno ve spojení s Ganassiho týmem, teď v podstatě musí doufat, že Andretti sežene dost peněz od sponzorů, aby si Hinchcliffea v týmu udržel, protože o lepší sedačce si James zřejmě může nechat jen zdát. Nový kontrakt musí podepsat ještě Ryan Hunter-Reay, byť on stojí o pokračování s Andrettiho týmem a tým stojí o Hunter-Reaye.
Hinchcliffe a Pagenaud by se teoreticky mohli v jednom týmu sejít, protože Michael Andretti nevyloučil ani rozšíření programu na pět vozů, byť takový scénář podmiňoval tím, že jeden z jeho juniorů v Indy Lights získá titul a s tím spojenou prémii na start v IndyCar. Nicméně před závodem v Ohiu už nevyloučil ani možnost, že by pátý vůz mohl být pro Pagenauda. Na Francouze tak možná čeká složitá rovnice, jejíž prvky tvoří plat, pozice v týmu (jestli mít tým u Schmidta postavený kolem sebe nebo být jedním z pilotů u Andrettiho) a další.
Na pohyb Pagenauda a případně i Hinchcliffe čeká celý padok. Pokud Pagenaud odejde a nenahradí jej právě Hinchcliffe (a že ten by se nabízel jako logická volba), budou mít nejlepší volnou sedačku u týmu Schmidt Peterson Motorsports.
Tým KV Racing Technology zvažuje, že by rád rozšířil svojí spolupráci s James Sullivanem na dva vozy pod hlavičkou KVSH Racing, čímž by se objevilo atraktivní volné místo vedle Sebastiena Bourdaise. Jeho stájový kolega Sebastian Saavedra musí čekat, jestli i v příští sezóně bude pokračovat spolupráce KV a AFS.
K týmům, kterým se v letošní sezóně podařilo několikrát zvítězit, patří i stáj Eda Carpentera. I v příštím ročníku přirozeně bude tým na oválech reprezentovat majitel stáje, ale trochu složitější situace panuje kolem Mikea Conwaye. Vítěz z Long Beach a Toronta by totiž mohl zamířit do vytrvalostní série FIA WEC, což by u Carpentera otevřelo místo pro jiného pilota, který je silný na okruzích a nevadí mu, že zmešká oválovou část sezóny.
Jednoho vítězství se letos dočkal také Dale Coyne Racing, překvapivě nikoliv zásluhou Justina Wilsona, ale díky Carlosi Huertasovi. Wilson se již v minulosti přesvědčil, že u Coyna dosáhne větších úspěchů než v potencionálně silnějším týmu, když jeho přestup k týmu Dreyer & Reinbold Racing nenaplnil očekávání. Kde jinde by zkušený Brit mohl závodit? Jedině se nabízí možnost, že by nahradil u Schmidta Pagenauda, jinak zřejmě zůstane u stávajícího týmu. Pokud jde o druhý vůz, jako tradičně bude platit pravidlo, že kdo přinese peníze na celou sezónu, místo získá. Vítězství v Houstonu a dobré výkony i v ostatních závodech naznačily, že by to klidně mohl být i Huertas.
Pokud jde o jezdce, kteří mají své jisté. Určitě v příští sezóně uvidíme Grahama Rahala u týmu jeho otce nebo Josefa Newgardena závodícího za stáj Sarah Fisher. Tým Briana Herty by rád pokračoval ve spolupráci s Jackem Hawksworthem, mladý Brit ve své nováčkovské sezóně, v kterou již před sezónou ani pomalu nedoufal, rozhodně nezklamal.
Naopak velký otazník visí nad Takumou Satóem. Japonský pilot polovinu letošních závodů nedokončil, byť zdaleka ne vždy nesl na svém odstoupení hlavní podíl viny. Dokonce se může „pyšnit“ tím, že ze všech jezdců ve startovním poli odjel nejmenší počet kol. Podle lidí spojených s IndyCar se pod Satóem pořádně třese závodní sedačka.