Tragédie a jeden z nejlepších soubojů o vítězství.
Watkins Glen International
Vítejte ve Watkins Glen, na poslední klasické trati v letošním závodním kalendáři. Ano, 22. závod sezóny byl odstartován na historické trati nedaleko velkého jablka, největšího města USA - New York. Závodiště Watkins Glen International hostilo “velkou cenu naskárů” po 32. v historii. Po třech pokusech v 50. a 60. letech se tato velmi rychlá trať dostala ke slovu během sezóny 1986 a od té doby zůstává stálicí v nejvyšších patrech NASCAR.
Letošní ročník byl bohužel zahalen do černé barvy. Několikanásobný šampión Tony Stewart, který se zúčastnil závodů Sprint Cars na trati Canandaigua Motorsports Park, se bohužel zapletl do jedinečné a zároveň tragické události. Jedinečná, kdy byl sražen vystoupivší jezdec přímo na trati. Tragická, tento jezdec srážku nepřežil. Tragédii předcházela kolize, která defacto na dostupných záznamech není patrná. Tony Stewart si při průjezdu první zatáčkou otřel o vůz tepvre dvacetiletého Kevina Warda Jr. Ten situaci nezvládl a po vzoru svých zkušenějších kolegů se vydal v následujícím kole pohrozit svému sokovi pěstmi - jev, který se toleruje stejně jako pěstní souboje v NHL.
Závod Sprint Cars se jel pod rouškou noci, Kevin Ward Jr. měl černý overall. Tony Stewart se ke Kevinovi přiblížil v zákrytu za jiným vozem. Nešlo nic dělat. Kevin Ward Jr. svým zraněním podlehl. Tragédie, která zasáhne Kevinovu rodinu, ale i samotného Tonyho Stewarta. Smutek a nemohocnoust pohnout s minulostí je provázen i realitou budoucnosti. Tony se závodu ve Watkins Glen nezúčastnil a už nyní se objevily spekulace týkající se sponzoringu týmů Tony Stewarta (#14 #41 #4 a #10). Byla vzpomenuta situace okolo týmu Michaela Waltripa, kdy se po menším podvodu odklonit dlouholetý sponzor NAPA. Věřmé, že v případě Tonyho Stewarta přecijenom bude pochopeno, že šlo o nevyhnutelnou tragédii. Přecijenom, Kevinovo konání nekorespondovalo se základy pudu sebezáchovy.
Nedělní ráno tedy nebylo z těch, na které by chtěl ten který jezdec vzpomínat. Tragédie zasáhla celou komunitu.
Sobotní kvalifikaci vyhrál Jeff Gordon, který si dojel pro svojí 75. pole-position. Marcos Ambrose, který se po letošní sezóně možná vrátí zpět do austrálských V8, se rovněž propasoval do první řady. Za nimi se pak seřadili Johnson a Harvick, Kurt Busch a Allmendinger, Dale Jr a Matt Kenseth. Za Tonyho Stewarta zaskočí Regan Smith, který se něhem sobotního závodu Nationwide Series umístil na 17. příčce. Tento závod mimojiné vyhrál Marcos Ambrose.
Pět závodů před koncem základní části sezóny, se ke slovu rovněž dostala otázka postupu do letošního Chase for the Cup. Během základní části vyhrálo celkem 11 jezdců. Greg Biffle má na 16. místě jednobodový náskok na 17. Kaseyho Kahne. Austin Dillon ztrácel další bod na místě 18. Závod ve Watkins Glen je, podobně jako Daytona, považován za divokou kartu. Jezdci, kterým se vyjímečně daří na točitých tratích, si právě tuto neděli brousili ostří na výhru a eventuální postup do CFTC.
Hned po startu se překvapivě na boxovou uličku vydal Kevin Harvick. Prvotní podezření na nesmyslný nedostatek paliva se nakonec promněnil v odevzdání části závaží. To mechanici zapomněli ve voze po technické prověrce - záváží, které má simulovat jezdcovu váhu. Kevin se rázem ocitl na 43. místě.
Mezi odpadlíky nedělního závodu se řadí Paul Menard, který měl problémy s brzdami. Brad Keselowski, který si pochroumal chladič o vůz Matta Kensetha a nešťastník Jeff Gordon. Ten se po prvním pit-stopu dočkal ticha ve svém voze. Následně se mu nepodařilo dostat se na pit-lane, kam byl následně odtlačen. Bylo po nadějích.
První nehodu dne zařídil Cole Whitt, který napodobil Dennyho Hamlina a Jimmieho Johnsona. Whitt si to v první zatáčce namířil rovně do bariér z pneumatik. Šlo o první přerušení, kterého využilo pár jezdců z druhé poloviny závodního pole k návštěvě boxové komunikace.
Po restartu se vedení opět ujal Jeff Gordon. Za ním však rychlost neztrácel Marcos Amborse, Kurt Busch, A.J. Allmendinger a Jimmie Johnson. A.J. a jeho tým však zvolili jinou taktiku a někdejší openwheelová hvězda zajela pro nové pneumatiky v 21. kole. Tah, o kterém si pánové v týmu Brada Daughertyho, bývalého basketbalisty a nyní komentátora ESPN, povídali jako o špatném.
Menší vzrušení zaznamenal Kyle Larson, když minul “inner-loop” zatáčku a Alex Bowman, který dostal smyk. Na svůj vůz si stěžoval Kyle Busch a po čase trápení se zařadil vedle Brada, Jeffa a Paula Menarda.
Okolo 30. kola z 90ti vypsaných se ke slovu dostali mechanici zbývajících týmů. Během boxových zastávek se do čela dostal Marcos Ambrose. Jeff Gordon, který toho času byl ve vedení, se při výjezdu z boxů dostal dokonce až na třetí místo za A.J. Allmendingera. Následovala dlouhá zelená sekvence, kdy si Marcos a Jeff vypěstovali několikasekundový náskok. Jeff se k Marcosovi začal po krůčkách přibližovat. Mezi prvním a druhým jezdcem byl rozdíl tří sekund. Třetí Kurt Busch ztrácel 10 sekund.
V 51. kole však přišla smůla Jeffa Gordona. Následovala další žlutá fáze. Do boxů se vydali všichni, kromě pěti jezdců. Marcos tedy restartoval z 8. místa. Pořadí bylo následující. První Johnson a druhý Earnhardt Jr. Za nimi Allmendinger, Kahne a Hamlin. Šestý McMurray a sedmý Bowyer zajeli ke svým mechanikům těsně před žlutou vlajkou, tudíž se posunuli v pořadí směrem nahoru.
Restart v 55. kole vydžel přesně půl okruhu. V pověstné páté zatáčce byl příliš široký Joey Logano a Greg Biffle, Při návratu do závodní dráhy se do problémů dostal Ryan Newnam, do kterého následně narazil Michael McDowel a Danica Patrick. Velká nehoda byla následována jeden a půl hodiny dlouhým přerušením. McDowellův vůz zničili pro Glen tolik charakteristický modrý plot. Newman se během interview nechal slyšet, že trať není bezpečná - po víceméně vlastní chybě a velké ráně, po které vystoupil neodřen, je možná na pováženou obviňovat trať z dané situace.
Restart přišel v 60. kole. Ve vedení byl tentokrát Carl Edwards, který nepatří k úspěšným stálicím na klasických tratích. Jeho vedení nemělo dlouhého trvání. A.J. Allmendinger se přes něj přehnal o několik kol později. Marcos, který restartoval ze čtvrté řady doslova létal. Během dvou kol se dostal až za Allmendingera, ten však ujížděl dál. Otázka byla, jak jsou na tom jezdci se spotřebou paliva. Vedoucímu jezdci údajně chybělo palivo na poslední kolo. A nebyl sám. Všeho pochopitelně mohl využít Marcos, který měl naopak paliva na rozdávání. Téměř.
Tým A.J. Allmendingera se tedy modlil za další žlutou fázi. Ta přišla v 79. kole. Nastalo nekonečné vypínání a zapínání motoru. Na pit-lane se z vedoucích jezdců už nevydal nikdo. Žlutá vlajka se ke slovu dostala i po dalším restartu. Jimmie Johnson, Matt Kenseth a Kyle Larson se nevešli do první zatáčky. Do roztočeného Johnsona se následně trefil Regan Smith.
Pátý restart dne vydržel poze jedno kolo. V poslední zatáčce narazil do boxové zdi Denny Hamlin, v téměř stejném okamžiku Reed Sorenson poslal do zdi Alexe Kennedyho.
Během jednotlivých zelených kol, a to i po posledním restartu, se do sebe vždy pustili Marcos Ambrose a A.J. Allmendinger. Nebýt častého přerušení, možná by bitva neměla tak dlouhého trvání. Nutno poznamenat, že oba protagonisté předvedli neuvěřitelně těsný, nic nepřející a přitom čistý souboj, který trval několik kol. Marcos a A.J. se několikrát ocitli mimo trať, oba zaznamenali několik menších chyb i návratů do boje. Válka o první místi, téměř jako vždy na trati v Glen, patřila mezi skvosty závodů NASCAR.
Jako první se cílem nakonec prohnal A.J. Allmendinger, pro kterého to je první vítězství v rámci NASCAR Sprint Cup. A.J. se zároveň stal 12. jezdcem, který si letos dojel pro vítězství. Druhý v cíly byl Marcos Ambrose a třetí Kurt Busch.
Další závod se jede na dvojmílovém oválu - Michigan International Speedway. Do konce základní části sezóny zbývají čtyři závody.
: výsledky závodu ve Watkins Glen.
: pořadí po 22. odjetých závodech.
: facebook/NASCAR CZ