V Monze začal nejlíp Hamilton
Velká cena Itálie - 1. trénink
Týmy a jejich jezdci se dnes začali připravovat na Velkou cenu Itálie, která se opět pojede na jednom z nejstarších okruhů kalendáře Formule 1, na legendární Monze. Monza je díky svým dlouhým rovinkám nejrychlejším okruhem F1 a všichni jsou zvědaví nejen na konečný výsledek závodu, ale také na maximální rychlost. Ta by měla být díky menšímu přítlaku nových monopostů a větší síle jejich pohonných jednotek vyšší než v posledních letech.
První trénink začal podle plánu v 10:00 středoevropského času. Letos však jezdce nepřivítalo italské slunce, ale zatažená obloha.
První trénink je tradičně příležitostí pro mladé piloty a testovací jezdce. Lotus tedy místo Romaina Grosjeana nasadil Charlese Pica, Force India vyměnila Sergia Péreze za Daniela Juncadellu, Sauber Adriana Sutila za Gieda van der Gardeho a Caterham opět nechal odpočívat Kamuje Kobajašiho a do monopostu se poprvé posadil 22 letý Roberto Merhi.
Pirelli do Monzy přivezlo dvě své nejtvrdší směsi. "Bonusovou" sadou, určenou pouze na první půl hodinu prvního tréninku, byla oranžová směs. Některé týmy by raději jezdily se střední a měkkou směsí, nejsou si totiž jisté, zda dokáží tvrdou směs zahřát. Dlouhé rovinky jim v tom jistě nepomohou.
V první půlhodině tréninku se objevily technické problémy u Red Bullu. Ani jednomu z jezdců nepracovalo správně zařízení DRS. O pár minut se ale zjistilo, že příčinou bylo nedorozumění mezi Red Bullem a FIA.
S DRS měl problémy i nezkušený Roberto Merhi, ten však doplácel na vlastní nezkušenost. Závodní inženýr ho musel upozornit, aby ho využíval později, po výjezdu ze zatáček. Také ho instruoval, aby byl jemnější k brzdám i k plynovému pedálu. F1 je přece jen něco jiného než Formula Renault 3.5, kde Merhimu momentálně patří druhé místo.
Tvrdá směs je se ukázala být jako zrádná a jezdcům se na různých místech nedařilo trefit správný brzdný bod. V Parabolice jim však už nic nehrozilo, štěrkový kačírek byl nahrazen přívětivým asfaltem. Už první půlhodinu podle očekávání ovládli jezdci Mercedesu. Hamiltonův čas měl hodnotu 1:27.064.
Kombinace dlouhých rovinek a tvrdých pneumatik by mohla být živou vodou pro McLaren. Poháněn je silným motorem Mercedes, avšak vozu chybí přítlak a na většině okruhů trpí rychlým opotřebením pneumatik. Tady se po první půl hodině jeho jezdci zařadili hned za Lewise Hamiltona a Nica Rosberga.
Po první půlhodině se týmy pustily do analýzy prvních dat a akce na trati ubylo. Po dvaceti minutách a návratu na trať své časy zlepšili Fernando Alonso i Sebastian Vettel, překvapil ale až Jenson Button, který se jako první dostal pod 1:27.
Druhou půl hodinu už neabsolvoval Juncadella, který vůz opět uvolnil pro Péreze.
Už půl hodiny před koncem tréninku vystoupil z monopostu Ricciardo. Jeho RB10 ztratilo výkon a vypadá to na velkou kontrolu pohonné jednotky.
Výkon naopak nechyběl Felipemu Massovi, jehož maximální rychlost se vyšplhala na téměř 346 km/h.
Button si i v poslední půlhodině udržoval výbornou rychlost, ale nejrychlejší čas mu 23 minut před koncem přebral Hamilton. Novou asfaltovou zónu vedle Parabolicy ocenil Valtteri Bottas.
Vozy Force India se většinu tréninku držely na hranici první desítky a williamsy dokonce mimo ni. Monza je přitom okruhem, na kterém se rozdíl ve výkonu motorů projeví nejvíc. Je vidět, že Ferrari, Renault a Red Bull urazily od Bahrajnu pořádný kus cesty. Dokonce i Kvjat se dokázal držet na 9. příčce a nepochybně bude chtít v sobotu zaútočit na Q3.
Pořadí na horních příčkách tabulky se již neměnilo a Hamilton zůstal před Buttonem a Rosbergem. Méně než sekundu na něj ztratil i Fernando Alonso.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:26.187 | 25 | |
2 | Jenson Button | McLaren | 1:26.810 | 0.623 | 27 |
3 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:26.995 | 0.808 | 26 |
4 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:27.169 | 0.982 | 23 |
5 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:27.228 | 1.041 | 30 |
6 | Sebastian Vettel | Red Bull |
1:27.271 | 1.084 | 27 |
7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:27.493 | 1.306 | 27 |
8 | Sergio Perez | Force India | 1:27.687 | 1.500 | 13 |
9 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:27.741 | 1.554 | 33 |
10 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:28.112 | 1.925 | 23 |
11 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:28.114 | 1.927 | 21 |
12 | Valtteri Bottas | Williams | 1:28.148 | 1.961 | 20 |
13 | Felipe Massa | Williams | 1:28.150 | 1.963 | 21 |
14 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:28.300 | 2.113 | 30 |
15 | Giedo van der Garde | Sauber | 1:28.429 | 2.242 | 19 |
16 | Daniel Ricciardo | Red Bull |
1:28.487 | 2.300 | 12 |
17 | Daniel Juncadella | Force India | 1:29.192 | 3.005 | 10 |
18 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:29.512 | 3.325 | 24 |
19 | Max Chilton | Marussia | 1:30.017 | 3.830 | 25 |
20 | Jules Bianchi | Marussia | 1:30.081 | 3.894 | 27 |
21 | Charles Pic | Lotus | 1:30.125 | 3.938 | 23 |
22 | Roberto Merhi | Caterham | 1:30.704 | 4.517 | |
23 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:30.948 | 4.761 | 16 |