Kvalifikaci vyhrál o 7 tisícin rychlejší Hamilton
Velká cena Singapuru - kvalifikace
Dnes byla na programu kvalifikace na Velkou cenu Singapuru, která se netradičně začínala v 15:00 středoevropského času. Hodinový posun je však nic oproti tomu, co tento víkend zažívají Singapuřané, kterým se v noci pod okny prohánějí monoposty Formule 1.
Jako první se pod umělé osvětlení odvážili Rosberg, Vergne, Hamilton, Bottas, Massa, Hülkenberg, Kvjat i Pérez. Každý z nich si chtěl připsat alespoň "pojistné" kolo. Ani to se však nepovedlo Nicu Rosbergovi, který, stejně jako párkrát v Monze, nedobrzdil do zatáčky a místo aby riskoval poškození pneumatik, využil výjezdovou zónu. V prvních minutách se na první místo překvapivě dostat Valtteri Bottas. Williamsu se v trénincích nedařilo najít správné nastavení a dnes se od jeho jezdců výkony na úrovni špičky neočekávaly.
Pak se už na své rychlá kola soustředili piloti najrýchlejších týmů a vedení přebral Lewis Hamilton, za kterého se zařadili oba jezdci Ferrari. Velký rychlostní rozdíl mezi měkkými a super měkkými pneumatikami však 8 minut před koncem první části využil Esteban Gutiérrez a zařadil se těsně za Hamiltona.
Mexičan dal jasně najevo, že kdo chce s jistotou postoupit i do Q2, musí obětovat alespoň jedno rychlé kolo na červeně označené směsi pneumatik. Pořadí se tedy 5 minut před koncem Q1 měnilo téměř pokaždé, když některý z jezdců protnul cílovou čáru. Ještě 3 minuty před koncem vedl Hülkenberg a mezi nepostupujícími piloty se objevili také Jenson Button a Sebastian Vettel. Oba jezdci špičkových týmů se však dokázali zlepšit o celé sekundy, zatímco se na vrcholu tabulky uhnízdili Kimi Räikkönen a Fernando Alonso.
Na nepostupových příčkách ještě minutu před koncem Q1 figurovali Sutil a Maldonado a v ohrožení na 16. příčce se ocitl Felipe Massa. Brazilec se jako první zlepšil na 11. místo a Sutil na 16, čímž na nepostupovou pozici odsunul Romaina Grosjeana. Francouz se však navzdory stížnostem na brzdný systém dokázal ještě v poslední chvíli zlepšit a Sutila definitivně odsunout na první nepostupové místo. Až za Sutilem zůstal Pastor Maldonado i jezdci Marussie a Caterhamu.
První a druhé místo Ferrari z Q1 nechali jezdce i fanoušky v nejistotě, co se bude v Singapuru odehrávat dál. Už nemělo žádný smysl pokoušet se o jízdy na tvrdší směsi pneumatik, která je na Marina Bay Circuit pomalejší přibližně o 2 sekundy.
Po trápení v Monze byl při chuti Kimi Räikkönen, který si vzal vedení i ve druhé části a Alonso ho o pár vteřin překonal pouze o setiny sekundy. Až za jezdce Ferrari se zařadil Nico Rosberg, kterého vzápětí přeskočil také Daniel Ricciardo. Trochu klidu do týmu německé automobilky vnesl až Lewis Hamilton, který se velmi těsně, ale přece dokázal ujmout vedení. První rychlá kola se nepodařily Felipe Massovi ani Valtterimu Bottasovi.
Záhy se williamsy na trať vrátily a Felipe Massa se dokázal dostat až na 4. místo, zatímco Bottas obsadil 8. pozici. V závěru kvalifikace zůstaly v garážích pouze Hamilton, Alonso, Räikkönen a Ricciardo, ostatní se rozhodli své pneumatiky ještě trochu potrápit. Jako první své nepostupová místa potvrdili Mexičané Pérez a Gutiérrez a nic nenasvědčovalo ani postupovým ambicím Romaina Grosjeana. Překvapivě až 11. čas zajel Jenson Button, což bylo i největším překvapením celé druhé části kvalifikace.
Nepostoupili ani Vergne a Hülkenberg a naopak, zhluboka si vydechli v garáži Williamsu. Po skončení kvalifikace jsme si ještě vyslechli radiokomunikaci opravdu velmi rozzlobeného Grosjeana. Lotus byl opět pomalý a Grosjeanův vůz opět trpěl technickými problémy.
Že to nejlepší přichází až nakonec platí v kvalifikacích F1 minimálně dvojnásobně. Každá desetina sekundy třetí části kvalifikace mohla rozhodnout o postavení na startu a nakonec i o mistrovském titulu.
Všechny překvapil Felipe Massa, který odněkud vytáhl čas 1:46.007 a všichni jeho soupeři se museli zařadit až za něj. Mercedesy svými prvními pokusy obsadily až 6. a 7. místo, zato Ricciardo zaostal za Brazilcem pouze o 68 tisícin sekundy. Po prvních pokusech zamířili všichni jezdci zpátky k mechanikům, kteří jim nasadili čerstvé sady super měkkých pneumatik.
Opět se tak mělo rozhodnout v posledních 2 minutách poslední části kvalifikace. Neuvěřitelná smůla si bohužel zasedla na Kimiho Räikkönena. V jeho snad nejlepší kvalifikaci celé sezóny ho zradila pohonná jednotka Ferrari. Téměř bez výkonu se po trati jenom smutně vlekl a zítra ho nejspíš čeká další velmi náročná neděle.
Posledním pokusem se Ricciardo dostal na průběžné první místo a nadšení Singapuřané oblíbenému Australanovi pořádně zatleskali. Massa se zařadil na průběžné druhé místo. Vzápětí Ricciardovi přebral druhé místo Nico Rosberg, kterého vzápětí odsunul Lewis Hamilton. Druhou řadu pojistil Red Bullu Sebastian Vettel a až pátý odstartuje Fernando Alonso. Hamilton Rosberga porazil pouze o 7 tisícin sekundy a zítra se tedy máme na co těšit.
Jezdec | Tým | Q1 | Q2 | Q3 | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:46.921 | 1:46.287 | 1:45.681 |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:47.244 | 1:45.825 | 1:45.688 |
3 | Daniel Ricciardo | Red Bull |
1:47.488 | 1:46.493 | 1:45.854 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull |
1:47.476 | 1:46.586 | 1:45.902 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:46.889 | 1:46.328 | 1:45.907 |
6 | Felipe Massa | Williams | 1:47.615 | 1:46.472 | 1:46.000 |
7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:46.685 | 1:46.359 | 1:46.170 |
8 | Valtteri Bottas | Williams | 1:47.196 | 1:46.622 | 1:46.187 |
9 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:47.976 | 1:46.700 | 1:46.250 |
10 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:47.656 | 1:46.926 | 1:47.362 |
11 | Jenson Button | McLaren | 1:47.161 | 1:46.943 | |
12 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:47.407 | 1:46.989 | |
13 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:47.370 | 1:47.308 | |
14 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:47.970 | 1:47.333 | |
15 | Sergio Perez | Force India | 1:48.143 | 1:47.575 | |
16 | Romain Grosjean | Lotus | 1:47.862 | 1:47.812 | |
17 | Adrian Sutil | Sauber | 1:48.324 | ||
18 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:49.063 | ||
19 | Jules Bianchi | Marussia | 1:49.440 | ||
20 | Kamui Kobayashi | Caterham | 1:50.405 | ||
21 | Max Chilton | Marussia | 1:50.473 | ||
22 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:52.287 |