2. trénink patřil Hamiltonovi
Velká cena Japonska - 2. trénink
Druhý trénink před Velkou cenou Japonska byl naplánován tak, aby více vyhovoval alespoň těm evropským fanouškům, kteří nemusí ráno odcházet do práce. Zatímco u nás jsme ještě mohli vidět za okny pouze ranní mlhu, v Japonsku se už končil čas oběda a opět se startovaly motory Formule 1. Do druhého tréninku jezdci nastupují zpravidla na tvrdších sadách pneumatik a přibližně v polovině, když už se trať vyčistí, přichází přezouvání na měkčí a rychlejší, avšak méně odolnou směs. Pirelli se před odjezdem do Japonska obávalo rychlých japonských zatáček, a tak v Suzuce nabízí týmům pouze své nejtvrdší směsi - tvrdou s oranžovým pruhem a středně tvrdou s bílým pruhem.
Těsně před koncem prvního tréninku selhal motor v monopostu Jean-Erica Vergna, který ovšem pilotoval Max Verstappen. To byla velmi špatná zpráva pro francouzského jezdce, který kvůli rozhodnutí týmu přišel o první trénink a ve druhém potřeboval najezdit co nejvíc kilometrů. Mechanici však dokončili výměnu krátce po začatí tréninku.
Do druhého tréninku se zapojil i Kamuji Kobajaši, jehož vůz v prvním tréninku obsadil Roberto Merhi. Své fanoušky však Japonec zklamal už v prvních minutách, jelikož nezvládl průjezd esíčky a zelený monopost poslal do bariér. Nejrychlejší čas si ještě předtím stihl připsat Kevin Magnussen, ale bylo jasné, že tyto časy budou překonány hned prvními časy na měkčích pneumatikách.
Štěstěna dnes stála Jean-Ericu Vergnovi zády. Jakmile mechanici dokončili výměnu pohonné jednotky, přišla další porucha a Vergne musel monopost zanechat na trati. Ještě větším překvapením bylo odstoupení Daniela Ricciarda. Australan po výjezdu z boxů pracoval na teplotě pneumatik a jen co se rozhodl zrychlit před nájezdem na cílovou rovinku, přišel o kontrolu nad vozidlem a přes štěrk zamířil rovnou do bariér. Množství štěrku a trávy vedle tratě patří k hlavním přednostem Suzuky, i když někteří jezdci by jistě dali přednost přátelštějším asfaltovým zónám.
Japonští traťoví maršálové chtěli Ricciardův monopost okamžitě převézt dál od trati, ale bezpečnostní pravidla jim to nedovolila. Monopost zůstal chvíli opuštěný v blízkosti vozovky a pak musely zavlát červené vlajky.
Vozy se vrátily do akce až po uplynutí první půlhodiny. K prvním rychlým kolům se konečně dostali i Hamilton s Rosbergem a samozřejmě obsadili první i druhou příčku. Suzuka však stále ještě neutišila svůj hlad a k bariérám tentokrát zlákala Estebana Gutierréze. Nebyla žádná šance, aby se jeho sauber vrátil na trať ještě dnes. Míň přítlaku a vyšší krouticí moment můžeme označit za spoluviníky.
To už ale došla trpělivost Kimimu Räikkönenovi, nasadil měkčí sadu pneumatik a lehce se dostal mezi oba mercedesy. Dalším v bariérách mohl být Lewis Hamilton, ten však na rozdíl od Ricciarda svůj monopost v poslední chvíli ovládl a jeho chyba v poslední šikaně zůstala nepotrestána.
Hamilton s Rosbergem potvrdili dominanci Mercedesu i na měkčí sadě pneumatik. Za nimi se s uctivým odstupem držel výborně jezdící Bottas následovaný Jensonem Buttonem. Mezi desítkou nejrychlejších se překvapivě na chvíli objevil i Romain Grosjean. Kamera přistihla Kevina Magnussena při neopatrném výjezdu ze zatáčky Spoon, přičemž Japoncům poškodil pruh umělého trávníku.
Jednou z velkých otázek tohoto víkendu je forma McLarenu na rychlé trati v Suzuce. Motory Mercedes mu dávají určitou výhodu a nejtvrdší sady pneumatik částečně řeší jeho velký problém s drolení pneumatik, ale na druhé straně jim může scházet přítlak. MP4-29 ho generuje míň než špičkové vozy. Během tréninku poskytl rozhovor Max Verstappen, který si při pohledu na redaktorku nedal pozor a ukázal, že jeho hlas ještě stále mutuje.
Sergio Pérez se kvůli problémům s technikou dostal na trať až po uplynutí hodiny tréninku a musel spěchat, protože nad Suzuku zamířily nebezpečně vypadající mračna. Malý pozdrav od blížícího se tajfunu.
V poslední šikaně, z níž vyletěl Ricciardo a která téměř ukončila i dnešní pouť Lewise Hamiltona, měl velké problémy také Vergne, který se opět vrátil na trať a zdaleka nebyl jediný. Zítřejší kvalifikace by mohla být pěkně divoká, hlavně jestli déšť smyje gumu z ideální stopy. Dalším náročným místem Suzuky je zatáčka Spoon, ve které na chvíli ztratil kontrolu nad monopostem i Sebastian Vettel, ale na vnější straně této zatáčky je bezpečná, i když značně zaprášená, asfaltová zóna.
4 minuty před koncem přišly opět červené vlajky a opět je způsobil monopost Jean-Erica Vergna. Jezdci zamířili rovnou do boxů a tréning předčasně skončil. Přesto, že očekávaný déšť nakonec nedorazil, se už časy v posledních desítkách minut nezlepšovaly. Jezdci dokázali vydržet na měkčí směsi poměrně dlouho a udržovali si stabilní, i když ne velmi rychlé časy. Nejrychlejší kolo tedy zůstalo ve vlastnictví Lewise Hamiltona a za ním se seřadili další tři jezdci s motory od Mercedesu - Rosberg, Bottas a Button. Vítězem se však mohl cítit každý, kdo bez problémů absolvoval oba tréninky.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:35.078 | 28 | |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:35.318 | 0.240 | 27 |
3 | Valtteri Bottas | Williams | 1:36.279 | 1.201 | 24 |
4 | Jenson Button | McLaren | 1:36.409 | 1.331 | 28 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull |
1:36.436 | 1.358 | 24 |
6 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:36.529 | 1.451 | 19 |
7 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:36.637 | 1.559 | 26 |
8 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:36.714 | 1.636 | 31 |
9 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:36.943 | 1.865 | 27 |
10 | Daniel Ricciardo | Red Bull |
1:37.186 | 2.108 | 3 |
11 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:37.219 | 2.141 | 19 |
12 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:37.504 | 2.426 | 16 |
13 | Romain Grosjean | Lotus | 1:37.563 | 2.485 | 31 |
14 | Felipe Massa | Williams | 1:37.700 | 2.622 | 18 |
15 | Sergio Perez | Force India | 1:37.786 | 2.708 | 8 |
16 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:37.798 | 2.720 | 27 |
17 | Adrian Sutil | Sauber | 1:38.010 | 2.932 | 25 |
18 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:38.365 | 3.287 | 9 |
19 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:39.069 | 3.991 | 22 |
20 | Jules Bianchi | Marussia | 1:39.306 | 4.228 | 20 |
21 | Max Chilton | Marussia | 1:39.333 | 4.255 | 24 |
22 | Kamui Kobayashi | Caterham | 1:42.760 | 7.682 | 3 |