Putrajaya ePrix 2014
Druhý závod Formule E.
Co to je Putrajaya? Putrajaya je administrativní centrum Malajsie, kam se malajská vláda přesunula z přelidněného hlavního města Kuala Lumpur. A právě sem Malajsie pozvala Formuli E, aby se zde konala její druhá ePrix. Bohužel, termín snad nemohl být nevhodnější - 22. listopad, víkend posledního závodu Formule 1 v Abú Zabí.
Na start se opět postavily týmy zvučných jmen a jezdci známí v Evropě i za oceánem. Kvalifikaci vyhrál Nicolas Prost, syn čtyřnásobného mistra světa F1, jezdící v týmu e.Dams-Renault. Nicolas však v posledním kole prvního závodu kolidoval s Nickem Heidfeldem a Němec pak nedobrovolně otestoval bezpečnost nového vozu Spark-Renault. Francouz za své chování na trati dostal trest a v sobotu tak startoval až z 11. místa. Na pole position se tak postavil Oriol Servia z týmu Dragon Racing vlastněného Jayem Penskem. V první řadě mu dělal společnost Sam Bird, bývalý tester Mercedesu F1, nyní v barvách Virgin Racing. Ve druhé řadě se setkali 21letý Němec Daniel Abt z Audi Sport Abt a veterán F1 Jarno Trulli. Trulli jezdí v monopostu vlastního týmu Trulli GP se kterým mu pomáhá Super Nova Racing. Své vozy však na start postavily i Andretti Autosport a Amlin Aguri vedený Aguri Suzukim, který měl před lety tým F1. Takzvaný fanboost dostali Bruno Senna, Katherine Legge a Nick Heidfeld.
První zatáčka po startu se obešla bez kolize, i když je třeba říci, že jezdci to měli trochu usnadněno. První šikana dva a půl kilometru dlouhého okruhu totiž byla na asfaltu pouze nakreslená a tak měli jezdci pouze morální povinnost snažit se udržet mezi dvěma bílými čarami. Start nevyšel Danielu Abtovi, který v prvním kole ztratil hned několik pozic, Katherine Legge ztratila rovnou celé přední křídlo a před úzkou zatáčkou číslo 10 dostal smyk Matthew Brabham, vnuk Sira Jacka Brabhama. Brabham svůj monopost nepoškodil, ale úlomky předního křídla z monopostu Katherine Legge přivolaly na trať safety car. Že série ještě pouze začíná, se ukázalo i na jízdě bezpečnostního vozidla, které vyjelo před Matthewa Brabhama, no jelo tak rychle, že vedoucí jezdci respektující žluté vlajky a šetřící energii v bateriích ho ne a ne dohnat, dokud jeho řidič ve třetím kole rovnou nezastal.
Po restartu přišel Serviola nejen o vedení, ale postupně se propadl i za Trulliho, Chandhoka, Nelsona Piqueta mladšího a další jezdce, za což ale nejspíš mohly technické problémy. Vedení se tedy ujal Sam Bird. V osmém kole se příliš nepředvedl Franck Montagny, který se v pravoúhlé zatáčce číslo 5 pokoušel podjet monopost jezdící před ním, ale na výjezdu svůj vůz nezvládl a soupeře vytlačil až do bariér. Ve voze Venturi neseděl nikdo jiný než smolař Nick Heidfeld. Ten se ještě na trať vrátil v druhém voze, ale ze závodu byl diskvalifikován.
Na trati se opět na chvíli objevil safety car, což umožnilo jezdcům opět ušetřit energii v bateriích. Jako jediný se však k odvážnému tahu odhodlal Daniel Abt. Mladý Němec po špatném startu jezdil na 12. místě, a tak se odhodlal zajet do boxů pro čerstvě nabitý monopost již po 9 kolech, přičemž před ním jich zbývalo ještě 22. Jeho výhodou však bylo, že po zastávce mohl dohnat peloton jezdící za bezpečnostním vozem.
Po druhém restartu vypálil dopředu jako raketa vedoucí Sam Bird a čerstvého čtyřicátníka Trulliho nechal daleko za sebou bojovat proti Chandhokovi, jezdci indického Mahindra Racing. V tlačenici opět kolidoval Franck Montagny a postaral se tak o kuriózní situaci. Do boxů přijel s předním křídlem zaklíněným pod monopostem, ale jelikož vůz Formule E pneumatiky nemění, nebyl po ruce žádný zvedák. Situaci zachránil až rozhodný člen Andrettiho týmu, který křídlo rozkopl na dvě části.
V 18. a 19. kole přišla hlavní vlna zastávek v boxech a najednou si všichni vzpomněli na brzkou zastávku Daniela Abta, který se ocitl ve vedení. Až za Abtem se vrátili Bird a Trulli. Zastávku v boxech výborně využili i di Grassi, Piquet a jezdci e.Damsu, kteří se posunuli na 4. až 7. místo, zato Chandhok se propadl až na 10. příčku.
Po zastávkách se opět utvořil vláček za Jarnem Trullim, který si snad připomínal své působení v týmu Toyoty v F1. Za jeho zády zůstal dlouho zaseknutý di Grassi, kterého si podal Piquet. Daleko před nimi opět upaloval Bird, aby dohnal vedoucího Abta. Němec však na rozdíl od ostatních nemohl jezdit naplno, protože zásoby energie v baterii mu už povážlivě klesaly a do konce zbývalo ještě 10 kol.
Po úvodních kolizích a výjezdech bezpečnostního vozu nabral závod na kráse a kamery si i nadále všímaly hlavně Trulliho vláček. Piquet pokračoval v agresivní jízdě, ovšem narazil na Trulliho, který ho buď neviděl ve zpětných zrcátkách, nebo to přehnal s obranou. V každém případě se Brazilec na chvíli ocitl zaklíněný mezi jeho monopostem a zdí a ze závodu musel odstoupit. Zkušený Ital si musel odpykat trest v podobě průjezdu boxovou uličkou a pár kol před cílem odstoupil. Třetí místo tak přenechal di Grassimu, na něhož začal dorážet Sebastian Buemi v barvách eDams-Renault. Navzdory dlouhé snaze však Švýcar zůstal až do cíle za di Grassim, oba se však posunuliy o příčku výše. Vpředu už totiž musel zpomalit Abt a soustředit se na dojezd do cíle. O první pozici přišel v 27. kole, o druhou v 28. a než uviděl cílovou vlajku, propadl se až na 10. místo, za které získal 1 bod.
V posledních kolech předváděl pěkné předjížděcí manévry Bruno Senna. Synovec nejslavnějšího jezdce celé historie F1 se propracoval až na čtvrté místo jen proto, aby v posledním kole závodu v honbě za Buemim ztratil kontrolu nad vozem a vrazil do bariéry na vnější straně výjezdu ze zatáčky číslo 9.
V cíli oslavoval Sam Bird a jeho tým Virgin. Spokojený byl také di Grassi, vítěz prvního závodu, který se udržel na čele průběžného hodnocení šampionátu. Nejrychlejší kolo patří Birdovu týmovému kolegovi, Jaime Alguersuarimu. Třetí závod se pojede 13. prosince v Punta del Este.
Jezdec | Tým | Odstup | Body | |
---|---|---|---|---|
1 | Sam Bird | Virgin Racing | 51:11.979 | 25 |
2 | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT | + 4.175 | 18 |
3 | Sebastien Buemi | e.dams-Renault | + 5.739 | 15 |
4 | Nicolas Prost | e.dams-Renault | + 9.552 | 15 |
5 | Jerome d'Ambrosio | Dragon Racing | + 13.722 | 10 |
6 | Karun Chandhok | Mahindra Racing | + 17.158 | 8 |
7 | Oriol Servià | Dragon Racing | + 18.621 | 6 |
8 | António Félix da Costa | Amlin Aguri | +19.926 | 4 |
9 | Jaime Alguersuari | Virgin Racing | +20.053 | 4 |
10 | Daniel Abt | Audi Sport ABT | +45.663 | 1 |
11 | Ho-Pin Tung | China Racing | +55.833 | |
12 | Stéphane Sarrazin | Venturi Grand Prix | +56.626 | |
13 | Matthew Brabham | Andretti Autosport | +1:05.036 | |
14 | Bruno Senna | Mahindra Racing | nehoda | |
15 | Franck Montagny | Andretti Autosport | +1 kolo | |
16 | Katherine Legge | Amlin Aguri | +3 kola | |
17 | Jarno Trulli | Trulli GP | +3 kola | |
Ret | Nelson Piquet, Jr. | China Racing | kolize | |
Ret | Michela Cerruti | Trulli GP | kolize | |
Excl | Nick Heidfeld | Venturi Grand Prix | vyloučen |