FIA představila nový systém udělování super licencí
Za branami F1 by kvůli němu zůstali Verstappen i Sainz.
FIA zveřejnila podobu nového bodovacího systému, který od roku 2016 výrazně sníží počet kandidátů na účast ve velkých cenách Formule 1. Diskuze o zavedení nového systému udělování super licence začaly poté, co Toro Rosso oznámilo najmutí pouze 16letého Maxe Verstappena. Mladý Holanďan mezitím oslavil jedny narozeniny, takže na start Velké ceny Austrálie 2015 se postaví už jako 17 letý. I tak však bude nejmladším účastníkem závodu F1 a díky novým předpisům FIA by to tak už mělo i zůstat. Super licenci totiž od roku 2016 nebude moci dostat nikdo mladší než 18 let. Také bude muset složit zkoušku ze sportovních předpisů Formule 1 a mít za sebou minimálně dvě sezóny závodění v nižších sériích monopostů.
Bodový systém dává jezdci za úkol získat minimálně 40 bodů, přičemž počítat se budou pouze body získané v posledních 3 letech. Přitom pouze 5 sérií nabídne pilotům příležitost získat všech 40 bodů během jedné sezóny - nejprestižnější americká série IndyCar, třída LMP1 mistrovství světa vytrvalostních závodů, série GP2, Evropský šampionát F3 a ještě neexistující šampionát F2.
Smůlu může tedy mít například vítěz série GP3. Za svůj úspěch dostane pouze 30 bodů, a pokud tedy nebude mít na kontě i jiný úspěch, dveře do F1 zůstanou uzavřeny. Obzvláště krutá byla FIA k prestižní sérii Formule Renault 3.5, která bude bodována úplně stejně jako mnohem méně prestižní GP3. Je tedy zřejmé, že FIA využila tuto příležitost i k tvrdému úderu vůči sérii, která nezapadá do její představ o budoucí struktuře soutěží monopostů. Kdyby toto bodování platilo už letos, Carlos Sainz mladší by nemohl z FR 3.5 přestoupit do Toro Rosso.
Za zmínku stojí, že v seznamu vůbec nefiguruje ani nově zřízena Formule E. Naopak, počítá se se šampionátem Formule 2, ve kterém se bude rozdávat ještě více bodů než v GP2. FIA tedy plánuje novou inkarnaci této soutěže, která by měla konkurovat GP2, a tedy nahradit Formuli Renault 3.5.
Nový systém má z F1 dostat nejen příliš mladé piloty, ale vytratit by se měli i nepopulární platící jezdci, kteří mají víc sponzorských peněz než talentu.
Šampionát
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Future FIA F2 Championship
60
50
40
30
20
10
8
6
4
3
GP2 Series
50
40
30
20
10
8
6
4
3
2
FIA Formula 3 European Championship
40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
FIA World Endurance Championship (LMP1)
40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
IndyCar Series
40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
GP3 Series
30
20
15
10
7
5
3
2
1
0
Formula Renault 3.5
30
20
15
10
7
5
3
2
1
0
Japanese Super Formula
20
15
10
7
5
3
2
1
0
0
National F4 Championships (FIA Certified)
10
7
5
2
1
0
0
0
0
0
National F3 Championships
10
7
5
2
1
0
0
0
0
0
Formula Renault (Eurocup, ALPS or NEC)
5
3
1
0
0
0
0
0
0
0