Nový systém super licencí připraven na úpravy i výjimky
Návrat ala Schumacher v roce 2010 by FIA nezmařila.
Výsledkem snahy o vymetení platících jezdců a příliš mladých pilotů z nejvyšší kategorie monopostů je nový bodový systém FIA pro jezdce nižších soutěží, který bude platit již od sezony 2016. Jeho podobu Mezinárodní automobilová federace představila už začátkem tohoto roku a nevyhnula se kritice hned z několika stran. Jednou ze zvláštností je umístění série Formule 2 na pozici nejlépe bodovaného šampionátu, ačkoli tato série ještě ani neexistuje a FIA má pouze přibližnou představu o tom, jak by vlastně měla vypadat a kdy vznikne.
Ještě kontroverznější je odsunutí Formule Renault 3.5 mezi juniorské soutěže "druhé kategorie" v nichž ani šampion nedostane 40 bodů, které by ho opravňovaly požádat o super licenci jezdce F1. Teoreticky se tak může stát, že vítěz soutěže nebude moci přijmout nabídku od týmu F1 a bude muset ještě rok zůstat mezi juniory a nasbírat další body. FIA připouští možnost úpravy bodování jednotlivých sérií, Formule Renault 3.5 i ostatní série Renaultu však nejspíš zůstanou stranou.
"Důležité je, že nyní máme jasná pravidla," snažil se vysvětlit mluvčí FIA. "Samotné bodování jednotlivých sérií se samozřejmě může každý rok přehodnotit, ale relativní síla soutěže není jediným důležitým kritériem. Jako orgán odpovědný za pravidla jsme museli zohlednit i jiné věci. Jsme samozřejmě připraveni vyslechnout argumenty Renaultu a každého, koho nový systém nějak ovlivnil."
Změna systému se dotkla také jezdců, kteří už v F1 jezdili, ale odešli do předčasného závodního důchodu nebo z jiných důvodů přerušili kariéru. FIA je připravena opět udělit licenci pouze jezdci, který během posledních 3 let absolvoval alespoň 5 velkých cen F1. Takto tvrdé podmínky prakticky vylučují návrat jezdce už po tříleté přestávce. Kdyby tento systém platil i před pár lety, měl by namále i Kimi Räikkönen, který se vrátil po dvou sezónách z WRC. Ještě zajímavější je, že v roce 2010 by Mercedes nemohl najmout Michaela Schumachera, protože Němec v letech 2007, 2008 a 2009 neabsolvoval ani jednu velkou cenu. FIA je prý ale připravena udělovat výjimky.
"Zvláštní případy, jako ten Schumacherův, mohou být samozřejmě konzultovány na setkání Světové rady motorsportu," potvrdil mluvčí.
Další kategorií jezdců, které nový systém vůbec nepotěšil, jsou testovací, náhradní a vývojoví piloti týmů F1. Na závodní sedačku si už léta brousí zuby například Susie Wolff. Skotská závodnice nejezdí v žádné sérii, zato však loni ve voze Williamsu jezdila během testů i pátečních tréninků. V podobné situaci je 20letý Pascal Wehrlein, závodník DTM, který loni získal místo náhradního pilota týmu Mercedes. Autosport se zeptal na možnost udělení výjimky tímto jezdcům.
"Od roku 2016 nebudou splňovat podmínky udělení super licence," zněla odpověď. Pokud se tedy Wolffové nepodaří postoupit do závodního kokpitu letos, její kariéra zřejmě definitivně skončí. Bez super licence ji Williams nebude moci pustit na trať ani během pátečních tréninků a Wehrlein přijde o místo třetího pilota Mercedesu.